[ویکی فقه] خطاب عرفی به خطاب صادر شده از مولای عرفی به قصد بیان احکام عرفی اطلاق می شود. خطاب عرفی، مقابل خطاب شرعی بوده و به خطابی گفته می شود که از ناحیه مولای عرفی به قصد بیان احکام عرفی متوجه مکلف گردیده است، مانند این که مولا به عبد خود بگوید: «آب بیاور».
جملاتی از کاربرد کلمه خطاب عرفی
آثار بهاءالله در این سالها، که شامل دو سال اولی که او و خانواده او در زندان عکا تحت سختترین شرایط میزیستند نیز هست، عمدتاً در تکمیل رسائل او خطاب به سلاطین و امرای عالم، که با نگاشتن «سوره ملوک» در ادرنه آغاز شده بود، به رشته تحریر درآمده. نکته قابل ملاحظه در سرتاسر این رسائل این که بهاءالله به صورت تدریجی اما منسجم و با در نظر گرفتن شرایط زمانه و ظرفیت مخاطب مطالبش را در باب حکمرانی بیان میکند تا حکمرانان به صورت تدریجی گامهایی برای حرکت به سوی الگوی ایدئال حکومت بردارند. به عنوان مثال وی ایده دموکراسی را به مرور مطرح میکند تا مورد سوء برداشت قرار نگیرد و رد نشود. از طرف دیگر بهاءالله هیچکدام از نظامهای سیاسی موجود من جمله نظامهای غربی را به معنی واقعی عادل نمیداند. به عنوان مثال دموکراسی مورد نظرِ بهاءالله رقابتهای سیاسی احزاب و پیشبردِ منافعِ خاصِ گروهی توسط منتخبان را رد میکند. لازمه عدالت از دیدگاهِ بهاءالله تحولِ روحانیِ اجتماع و ایجاد تمدنی است که بر اساس آموزههای آئین او بنا شدهاست. در این فاصله اما او پیشنهاداتی کوتاه مدت برای بهبود شرایط موجود برای جوامع امروزی ارائه میدهد تا بشر را به صلحی سیاسی و عرفی برساند.