خشونت با ابراهیم

معنی کلمه خشونت با ابراهیم در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خشونت با ابراهیم (قرآن). خشونت استفاده از زور فیزیکی به منظور قراردادن دیگران در وضعیتی بر خلاف خواست شان، است.
در قرآن کریم به تهدید ابراهیم علیه السّلام از جانب آزر، به رفتار خشونت آمیز با وی، در صورت بازنگشتن از آیین توحیدی اشاره شده است، آنجاکه می فرماید:«قَالَ أَرَاغِبٌ أَنتَ عَنْ آلِهَتِی یَا إِبْراهِیمُ لَئِن لَّمْ تَنتَهِ لَأَرْجُمَنَّکَ وَاهْجُرْنِی مَلِیًّا؛ گفت ای ابراهیم آیا تو از خدایان من متنفری اگر باز نایستی تو را سنگسار خواهم کرد و (برو) برای مدتی طولانی از من دور شو.»
← تفسی آیه مذکور
۱. ↑ مریم/سوره۱۹، آیه۴۶.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱۲، ص۵۶۵، برگرفته از مقاله «خشونت با ابراهیم».
...

جملاتی از کاربرد کلمه خشونت با ابراهیم

ابن ابى سلمه ، يكى از فرمانداران حضرت اميرالمؤ منين على عليه السلام بود كه اخلاقمديريّت اسلامى را رعايت نمى كرد و با قساوت و خشونت با مردم برخورد مى نمود كهبلافاصله توسّط مردم و نيروهاى اطّلاعاتى در خدمت امام على عليه السلام افشاء شد.
تیراندازی در مدرسه جرمی است ناشی از خشونت با اسلحه که در یک مرکز آموزشی همچون مدرسه، دبیرستان یا حتی در اتوبوس مدرسه صورت می‌گیرد. در این نوع خشونت، فردی با سلاح گرم به طرف دانش‌آموزان شلیک می‌کند و معمولاً در کشورهایی اتفاق می‌افتد که در آن افراد آزادانه به این نوع سلاح‌ها دسترسی داشته باشند. موارد متعدد تیراندازی در مدارس سبب ایجاد بحث‌های جدی بر سر اینکه «آیا دانش‌آموزان حق آوردن اسلحه به مدرسه را دارند یا خیر» شده است. با وجود آنکه تیراندازی در مدارس ممکن است در هر کجای دنیا صورت پذیرد، اما آمار آن در ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک بسیار بالاست.
شايسته است دهندگان صدقات توجه داشته باشند كه صدقه در دست فقير قرار نمىگيرد مگر اينكه نخست در دست خدا قرار مى گيرد، بعد به دست بنده مى رسد. بنابراينزكات بايد در كمال احترام و فروتنى و حسن تواضع به نيازمند داده شود، چقدر دور ازانصاف و ادب است كه در حال كمك به نيازمندان ، برادران و خواهران دينى ، تحقير شوندو با كمك جزيى به آنان با بى اعتنايى و خشونت با آنها برخورد گردد.
1 مقابله به مثل و خشونت با دشمن در مواردى لازم است . (واقتلوهم )
زندانیان ساواک و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، بارها بازجویان ساواک را به استفاده از فشار و خشونت با استفاده از تکنیک‌های شکنجه‌کردن متهم می‌کردند. برخی از شکنجه‌هایی که ساواک به اعمال آن متهم است، شامل شلاق‌زدن و کتک زدن و در موارد مرتبط با چریک‌های مسلح، وارد آوردن شوک الکتریکی، ریختن آب جوش بر بدن، بستن وزنه‌های سنگین و کندن و کشیدن دندان و ناخن برای اعتراف و کسب اطلاعات از چریک‌های مسلح می‌شد؛ ولی با وجود همهٔ این ادعاها هیچ گونه سند و تصویری دال بر آثار وجود شکنجه بر روی متهمان منتشر نشده است.
در سال ۲۰۱۵، بالدوین میزبان یک تالار شهر در واشینگتن دی سی، در مورد خشونت با اسلحه بود که برای آن فینالیست جایزه پیبادی بود.
خشونت با مداخله واحدهای نظامی تشدید شد. اگرچه بریتانیایی‌ها تا پایان مأموریت مسئولیت نظم و قانون را بر عهده داشتند، اما تلاشی برای کنترل اوضاع نکردند و بیشتر درگیر انحلال دولت و تخلیه نیروهای خود بودند. علاوه بر این، مقامات بریتانیایی احساس می‌کردند که به اندازهٔ کافی نیروهایی را در این درگیری از دست داده‌اند.
در زمان اردشیر سوم، اهالی صیدا و دیگر قسمت‌های فینیقیه، چون از حکام ایران ناخشنود بودند، شورشی بر پا کرده با مصری‌ها بر ضد شاه همدست شدند. اردشیر سوم چون دید که شورش دامنه یافته، قبرس و دیگر شهرهای فینیقی نیز با صیدآئی‌ها همدست شده‌اند و مصری‌ها هم بشورشیان کمک می‌کنند، مصمم شد خود با سپاهی مکمل به‌طرف سوریه حرکت کند. در فینیقیه شهری بود، که یونانی‌ها آن را تری‌پولیس یعنی سه شهر می‌نامیدند این شهر ترکیب شده بود از آراد، صیدا و صور. تری‌پولیس در میان شهرهای فینیقیه از همه مهم‌تر و مقر سنای فینیقیه بود. ولی وُلات ایران در صیدا می‌نشستند و با خشونت با مردم رفتار می‌کردند. بر اثر این رفتار صیدائی‌ها مصمم شدند خود را از قید ایران برهانند. و با این مقصود دیگر شهرهای فینیقیه را تحریک کردند، که نیز چنین کنند و رسولانی به‌مصر فرستاده، کمک از پادشاه آن خواستند.
دولت میانمار از واژه «بنگالی» برای اشاره به این اقلیت استفاده می‌کند؛ به معنی افرادی که به‌طور غیرقانونی از بنگلادش وارد میانمار شده‌اند. روزنامه‌های دولتی میانمار از آنها با الفاظی چون «سیاه»، «عرب» یا «بنگلادشی» نام می‌برند. آن سانگ سوچی رهبر مخالفان و حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی هم از موضعگیری آشکار دربارهٔ آنها خودداری کرده و تاکنون هیچ حرفی دربارهٔ خشونت با این اقلیت و سرکوب آنان نزده‌است.
کپلند کشتی گرفتن حرفه ای خود را در روز کانادا سال ۱۹۹۲ در ایونت واقع در ورزشگاه پارک مونارشی در تورنتو آغاز کرد. او در طول دهه ۱۹۹۰ در انتاریو و منطقه دریاچه بزرگ ایالات متحده آمریکا با نام رینگی، سکستون هاردکسل (خادم قلعه سخت) به‌طور مستقل کشتی می‌گرفت. او به همراه جو ادوارد افسانه ای عضو تگ تیم سکس و خشونت شد. او در میانه دهه ۱۹۹۰ با عنوان آدام ایمپکت (ضربه آدام) برای تبلغیات شهر ویپنگ تونی کندلو کشتی می‌گرفت. در سال ۱۹۹۷ تیم سکس و خشونت با عضویت کشتی گیرانی مانند کریستین کیج، زک وایلد، بیل اسکالیون و رینو ریچاردز به تیمی بزرگتر به نام زندگی اوباش شد. در طول این دوره مستقل او دو بار قهرمان MWCW Tag Team Championship و دو بار قهرمان CW Street Fight Tag Team Championship شد.