خدمات مرجع مجازی
جملاتی از کاربرد کلمه خدمات مرجع مجازی
شرایط تصمیم میگیرد که تا چه حد به مراجعهکننده کمک و یاری نماید. از این رو، ممکن است به مراجعهکنندهای حداکثر یاری و کمک را بکند و در همان زمان به مراجعهکننده دیگر کمک زیادی ننماید این نظریه خدمات مرجع که بر پایه مفهوم مصلحت قرار دارد اصطلاحاً نظریه حد متوسط خوانده میشود (مرادی، ۱۳۷۲ص۴)
به نظر رانگاناتان خدمات مرجع کارکرد نهایی و غایی هر کتابخانهاست، بدون آنکه کوچک یا بزرگ بودن آن کتابخانه تأثیری داشته باشد (مرادی، ۱۳۷۲، ص۴)
پارهای از متخصصان، به پیروی از انجمن کتابداران آمریکا، خدمات مرجع را به دو گروه بزرگ تقسیم میکنند
در دهه ۱۹۴۰، رانگاناتان، ویرایش نخست کتاب خدمات مرجع و کتابشناسی را منتشر کرد این کتاب و دیگر آثاری که رانگاناتان در زمینه خدمات مرجع در سالهای بعد منتشر کرد، جملگی براساس پنج قانون کتابداری او تدوین و تألیف شدهاند این پنج قانون عبارتند از:
۲- عملکرد خدمات مرجع یعنی نشان دادن محل پاسخ به مراجعهکننده. پاسخ ممکن است محدود یا گسترده باشد همچنین ممکن است پاسخ بهطور مستقیم در اختیار مراجعهکننده قرار گیرد، یا او را به منابعی که میتواند پاسخ خود را در آنها پیدا کند راهنمایی کردعملکرد خدمات مر جع به متغیرهای زیادی وابستهاست از دانش و تجربه کتابدار مرجع گرفته تا منابعی که در کتابخاه قابل دستیابی است.