خانقاه ست

معنی کلمه خانقاه ست در لغت نامه دهخدا

خانقاه ست. [ ن َ / ن ِ هَِ س ِ ] ( اِخ ) این خانقاه را بحلب زوجه نورالدین و مادر ملک صالح الاعیل بن عادل نورالدین بسال 587 هَ. ق. بنا کرد. زن مزبور خانقاه مورد بحث را در طرف خاکی که قبر پسرش ملک صالح بود ساخت. ( از خطط الشام محمد کردعلی جزء 6 ص 144 ).

معنی کلمه خانقاه ست در فرهنگ فارسی

این خانقاه را بحلب زوجه نورالدین و مادر ملک صالح الاعیل بن عادل نورالدین بسال ۵۸۷ قمری بنا کرد .

جملاتی از کاربرد کلمه خانقاه ست

گوشهٔ خراباتی یا بنای ویرانی گاه خلوت آن خلوت خانقاه من این است
بقعه شاه خلیل ثانی (موزه مردم‌شناسی تفت) مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در تفت، مرکز شهر واقع شده و یکی از بخش‌های مجموعه امام (شاه ولی) است. بقعه شاه خلیل ثانی متعلق به شاه خلیل ثانی فرزند شاه نعمت‌الله ولی می‌باشد. این بقعه در اصل، یک خانقاه به شکل مربع و متصل به «آرامگاه بی‌بی» بوده که اتاقکی بلند بالا با یک عمارت زیبا در وسط بقعه و ساختمان‌های خانه، آشپزخانه، حمام و ... در اطراف آن قرار دارد.
گرت باشد گذر در خانقاهی نماند شیخ بر راه سلامت
روستای خانقاه از توابع روستاهای بخش مرکزی شهرستان خوی محسوب می‌شود که در ۱۸ کیلومتری شمال غرب شهر خوی واقع شده‌است. که جاده آن در سال ۹۹ به‌طور کامل آسفالت شده‌است.[نیازمند منبع]
چون شیخ ما مدتی در آن خانقاه ریاضت کرد، پیر بوالفضل بفرمود شیخ را، تا زاویۀ خویش در صومعۀ پیر بوالفضل آورد و مدتی با پیر بهم دریک صومعه بود و شب و روز مراقبت احوال شیخ می‌کرد و او را بانواع ریاضتها می‌فرمود.
بر دوش اگر سبوی می آری به خانقاه بهتر که بار منت دونان کشی به دوش
شاید دهد دلش را با دوست آشنایی در خانقاه صوفی، یک خم نبید باید
سردر ورودی بنا با نقوش شرقی و با مقرنس‌های سنتی اسلامی تزئین شده‌است. ورودی با راهرویی منتهی به حیاط اصلی دنبال می‌شود. حیاط چهارگوش در مرکز آن یک آبنما دارد که برای وضو استفاده می‌شود. در شرق حیاط اصلی، راهرویی باریک وجود دارد که به حیاط کوچکی با ایوان و سه اتاق برای بازدیدکنندگان خانقاه راه دارد. راه‌پله غربی صحن اصلی به پشت بام منتهی می‌شود که در آن اتاق‌های زیادی برای پذیرایی از زائران صوفی و دراویش در نظر گرفته شده‌است. در قسمت جنوبی حیاط اصلی، محراب گنبدی از مرمر بر روی پایه‌ای هشت ضلعی ساخته شده و با مقرنس‌های سنتی مستحکم شده با چهار ستون تزئین شده‌است. محراب با دو ستون که با تزئینات مرمری رنگی تزئین شده و بالای آن قرار گرفته‌است، احاطه شده‌است.
جانشینان شیخ ابواسحاق در رهبری سلسلهٔ کازرونیه، بیشتر خانقاه‌های خود را در مسیرهای تجاری می‌ساختند.
صرف استغفار کن انفاس رادر خانقاه در حریم میکشان گلبانگ نوشانوش باش
ز اهل مدرسه و خانقاه و جمله دیار سؤالهاست مرا به طریق استفسار . . .
دلم ز خرقۀ ناموس زاهدان بگرفت مریدِ خم چه عجب گر ز خانقاه بجست
حتی زمانی هم که خانقاه وی پناهگاه مستمندان شد و هدایایی از اطراف هند بدانجا سرازیر گردید، باز همان روش را ادامه می‌داد و هدایا را بین فقرا تقسیم می‌کرد و چیزی برای خود نگه نمی‌داشت از مال دنیا تنها گلیمی داشت که بر آن می‌خوابید و عصایی که از مرشدش به او رسیده بود. در این تنگدستی خانواده او هم با وی شریک بودند، چنان‌که در هنگام مرگِ وی برای کفن‌ودفن او به‌سختی افتادند. حتی یک روزی یکی از فرزندانش از فرط گرسنگی بی‌هوش شد.
خانقاه شیخ عارف مربوط به دوره قاجار است و در سنندج، بلوار کردستان، جنوب قلعه حکومتی باشگاه افسران سابق واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۸۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهر خنج از شهرهای پس‌کرانه‌ای خلیج فارس نیز از مناطقی بود که خانقاه کازرونیه در همان مراحل اولیه به‌علت قرارگیری در مسیر تجاری در آن دائر شد. حضور در مسیرهای مهم تجاری به تدریج موجب آشنایی بازرگانان کازرونی با کشورهای شرق و غرب و ثروتمند شدن آن‌ها شد. حضور بازرگانان کازرونی در این کشورها، موجب ایجاد شبکه‌ای بین‌المللی توسط سلسلهٔ کازرونیه در کشورهای دیگر، به‌ویژه چین، هند و آناتولی شد.
پیر خانقاه من، مست و پای کوبانی سر بده قدح بستان، کوی می فروشان است
تاریخچهٔ این خانقاه بزرگ به مشایخ زنبیل برمی گردد، که به دلیل دیانت و وجهه مذهبی و عرفانی طریقت و شیخ زنبیل، مردمان زیادی از گوشه و کنار ایران و حتی از کشورهای خارجی مانند عراق، ترکیه، جهت دیدار با شیخ زنبیل و دیدن خانقاه و زیارت به آنجا روی می‌آورند.
خنک مرا که خرابات و خانقاه یکی ست گدا و خواجه و درویش و پادشاه یکی ست
خانقاه (ایجرود)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایجرود در استان زنجان ایران است.
یکی از عوامل مؤثر در انزوا و گوشه‌گیری اهالی چهارمنار، که در شکل‌گیری خلق و خوی آرام ساکنین این محل نقش به‌سزایی ایفا نمود، حضور صوفیان و دراویش در خانقاه‌های متعدد این محله بود. زیرا محله چهارمنار از دیرباز یکی از مراکز مهم تصوف خانقاهی یزد محسوب می‌شده است . صوفیان و دراویش، که پیروان پرشماری در یزد داشتند، همواره روشی مبتنی بر دنیاگریزی و انزوا را در پیش گرفته و از برخورد و مجادله با قدرت‌های زمان پرهیز می‌کردند . این شیوه زندگی، به تبعیت از مشی صوفیان، در میان بسیاری از اهالی یزد و به ویژه ساکنین محله چهارمنار نیز رواج یافت.