حقیقت یوگا

معنی کلمه حقیقت یوگا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یوگا به گفته ی معلمان یوگا راهی است برای ارتباط با نیروهایی شعورمند که در طبیعت حضور دارند و یوگی را در انجام کارهای خارق العاده، قدرتمند می سازند. اما نظر به واقعیت پنهانی آن و آمیختگی با سحر و پرستش اله گان شیطان گونه در پی واژگونی ارزش های انسانی است و مصداق آیه شریفه «وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ آلِهَةً لِیکونُوا لَهُمْ عِزًّا• کلاّ سَیکفُرُونَ بِعِبادَتِهِمْ وَ یکونُونَ عَلَیهِمْ ضِدًّا• اَلَمْ تر اَنّا اَرْسَلْنَا الشَّیاطینَ عَلَی الْکافِرینَ تَؤُزُّهُمْ اَزًّا» غیر از خدا الاهه ها و خدایانی را برگزیدند تا موجب عزت شان باشد؛ هرگز، به زودی آن خدایان پنداری عبادت آنها را انکار خواهند کرد و ضد آنها خواهند بود. آیا نمی بینی که شیاطین را بر کافران فرستادیم تا آنها را به سوی بدبختی برانگیزند و دگرگون کنند.
یوگا به عنوان یک ورزش ذهن – بدن معرفی می شود و اغلب، افکار عمومی آن را یکسره ورزش تصور می کنند؛ اما محققان آن را به عنوان یک راه معنوی و اسرارآمیز معرفی کرده اند و اساتید یوگا نیز آن را بسیار متفاوت از ورزش می دانند. البته کسانی که با یوگا آشنا می شوند، در مراحل اولیه آن را به صورت حرکات جسمی می شناسند و ممکن است برای لاغری یا زیبایی اندام و حتی رسیدن به آرامش از آن استفاده کنند، اما به تدریج آن را به عنوان یک ورزش ذهنی و سپس یک راه معنوی به کار می گیرند و به مسیری وارد می شوند که از ابتدا تصوری از آن نداشته اند.یوگا در حقیقت تعالیمی سرّی است که سینه به سینه منتقل شده است بنابراین آنچه در کتاب ها یا در مراکز عمومی به شکل علنی آموزش داده می شود، همه واقعیت یوگا نیست، بلکه کتاب ها و کلاس های گوناگون نقطه ی شروع و دروازه ی ورود افراد به یک مرام سرّی و محرمانه هستند که براستی واقعیت های آن به راحتی قابل بازگو کردن نیست اما توجه درست و بررسی دقیق مبانی و آموزش های یوگا به صورت مجموعه ای پیوسته، بسیاری از حقایق را روشن خواهد کرد.
تحریف در ترجمه آموزه های یوگا
متاسفانه نبود نگرش سیستمی و مجموعه ای به آموزه های یوگا و ترجمه های تحریف آمیز از منابع یوگایی موجب شده است که برخی از افراد یوگا را با عرفان اسلامی تطبیق داده و برابر می انگارند. در حالی که تفاوتی بسیار عظیم و شکافی شگرف میان این دو است. مفاهیمی نظیر، خدا، پرهیزکاری، بی آزاری، قناعت و پاکی در یوگا معنای خاص خود را دارند و کسی که این مفاهیم را در چارچوب فکری یک ایرانی مسلمان می فهمد، هنوز به درک درستی از یوگا نرسیده است. بسیاری از این معادل گذاری ها در اساس اشتباه است و هنگامی که به تعاریف آنها توجه کنیم، این اشتباهات آشکار می شود و نتیجه آن ایجاد معانی مختلف برای یک واژه در ذهن مخاطب است. با نگرش سیستمی به یوگا، یک آموزه یا مفهوم در میان سایر آموزه ها و مبانی یوگا شناخته می شود و بر تفاسیر مبتنی بر فرهنگ غیر هندویی تکیه نمی کند.جایگاه یوگا در هندوییسم
رابطه یوگا و هندوییسم
یوگا را نمی توانیم از هندوییسم جدا کنیم. تعالیم یوگا بعد آیینی و شریعت هندوییسم است و ریشه آن در متون مقدس این دین است، وداها کهن ترین متون هندویی هستند. بخش چهارم آن یعنی اتهروه (Atharva) به عنوان ریشه یوگا شناخته می شود. اتهروه ودا احساسات و عواطفی نظیر ترس، هراس از مرگ، غضب، شهوت، نفرت و دردهای جسمانی و راه های تغییر این وضعیت ها را مورد توجه قرار می دهد. و بیشتر این گونه گفته می شود که «در این ودا لغتنامه ها و نفرین ها و ادعیه ی سحرانگیز بسیار است» مساله اصلی در اتهروه غلبه بر رنج های بشری در سطح روحی و جسمانی است. به ویژه مرگ و بیماری مورد توجه است و برای جاودانگی و سلامتی دستورالعمل هایی سحرآمیز ارائه می دهد. این راهی است که یوگا دنبال می کند و رسیدن به نوعی خودشناسی را برای رهایی از رنج ضروری می داند
آمیختگی با سحر
...

جملاتی از کاربرد کلمه حقیقت یوگا

به عبارت دیگر جنانا، (سنسکریت: 'دانش') در فلسفه هندو، کلمه ای با طیف وسیعی از معانی متمرکز بر یک رویداد شناختی که ثابت می‌شود اشتباه نیست. در قلمرو دینی، به‌ویژه به نوعی از دانش اشاره می‌کند که تجربه‌ای کلی از موضوع آن، به‌ویژه وجود یا واقعیت برتر است. تجربه شناختی شیء برتر، روح را از زندگی انتقالی و قطبیت‌هایی که این امر بر اندیشه تحمیل می‌کند، رها می‌کند. نقطه مقابل آن، آجنا (که آویدیا نیز نامیده می‌شود)، درک نادرست از واقعیت است که روح را از رسیدن به رهایی بازمی‌دارد. این نوعی دانش اشتباه است که تا آنجا که به واقعیت‌های جهان کنونی مربوط می‌شود، از اعتبار زیادی برخوردار است، اما حقیقت یک واقعیت خارج از آن را پنهان می‌کند. در باگاوادگیتا، جنانا یوگا ('انضباط دانش') به عنوان یکی از سه راه تکمیلی برای تحقق دینی شناخته می‌شود. این بر تشخیص تمایز بین خود ماندگار و تجسم‌های گذرا آن متمرکز است، شناختی که اساساً با حضور کریشنا الهی تسهیل می‌شود، کسی که معرفت مخاطب شک‌دار و فداکار نهایی خود، آرجونا را تغییر می‌دهد.