حفص بن سلیمان اسدی

معنی کلمه حفص بن سلیمان اسدی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حَفْص بن سلیمان بن مغیره اسدی، معروف به حفیص و غاضری، مُقری و مشهورترین راوی قرائت عاصم بن ابی النجود (از معروف ترین قرّاء سبعه ) می باشد.
در سال ۹۰ زاده شد. از اهالی کوفه و پیشه اش بزازی بود. شرح حال نگاران کنیه اش را ابوعمر ذکر کرده اند.
مهارت
او رَبیبِ ( فرزند همسر ) عاصم و در میان یاران و شاگردان عاصم از همه به قرائت او داناتر بود. ابن معین تنها روایت صحیح از قرائت عاصم را روایت حفص دانسته است که عاصم، با واسطه ابوعبدالرحمان سُلَمی (متوفی ۷۴ یا ۷۵)، از علی علیه السلام فرا گرفته بود. حفص را در علم قرائت بر ابوبکر بن عیاش، دیگر راوی قرائت عاصم (متوفی ۱۹۴)، ترجیح داده اند و حتی او را داناترین فرد روزگارش به علم قرائت دانسته اند. او در بغداد و مکه نیز به تعلیم قرائت (اِقْراء) مشغول گردید.
سلسله راوی
ابن جزری سلسله راویان قرائت حفص را ــ که از دو طریقِ عبید بن صباح (متوفی ۲۳۵) و عمرو بن صباح (متوفی ۲۲۱) می باشد ــ به تفصیل ذکر کرده است. جز این دو، ابن جزری از کسانی نام برده که قرائت را از او روایت کرده اند.
دلیل تشیع
...
[ویکی شیعه] حَفْص بن سلیمان بن مغیره اسدی، معروف به حفیص و غاضری، مُقری و مشهورترین راوی قرائت عاصم بن ابی النجود (از معروف ترین قرّاء سبعه).
اکنون در بیشتر سرزمین های اسلامی قرآن را به قرائت حفص از عاصم تلاوت می کنند و غالب قرآن های رایج براساس این قرائت نگاشته شده است. شیخ طوسی او را در شمار اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) آورده است، اما شرح حال نگاران سنی، عموماً با پذیرش مقام والایش در دانش قرائت، او را متروک الحدیث و ضعیف شمرده اند.
وی در سال ۹۰ق زاده شد. از اهالی کوفه و پیشه اش بزازی بود. حفص بن سلیمان، بنابر قول مشهور، در سال ۱۸۰ق وفات یافت. دانی سال وفات او را حدود ۱۹۰ق ذکر کرده است.

جملاتی از کاربرد کلمه حفص بن سلیمان اسدی

854 - حفص بن غياث گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمود: اگربتوانى (به گونه اى رفتار كنى ) كه شناخته نشوى اين كار را انجام ده و اگر در نزدخداوند نيكنام باشى بر تو عيبى نيست كه در نزد مردم از تو به خوبى ياد نشود - سپسفرمود: پدرم على بن ابى طالب عليه السلام فرمود: خيرى در زندگانى نيست مگربراى دو نفر: يكى كسى كه در هر روز خيرى را (بر خيرهاى خود) بيفزايد و ديگرى كسىكه به وسيله توبه مرگ خود را اصلاح كند.
به سند حسن از حفص بن البخترى منقول است كه گفت : من مدتى به حج نرفتم ، چون بهخدمت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام رسيدم فرمود كه : چرا دير به حج آمدى ؟
جناب ابن بابويه قدس سره در من لايحضر از كشاف حقائق امام به حق ناطق جعفر بنمحمد الصادق عليهم السلام روايت كرده است كه حفص بن بخترى از آن حضرتنقل كرده است كه نوح نبى عليه السلام در هر صبح و مساء ده بار اين دعا را مى خواند، ازاين رو عبد شكور ناميده شده است : اللهم انى اشهدك انه ما اصبح و اءمسى بى من نعمة و عافية فى دين اءو دنيافمنضكوحدك لا شريك لك ، لك الحمد و لك الشكر بها على حتى ترضى و بعدالرضا (153)
سپس سهيل بن عمرو و حفص بن احنف را فرستادند كه بارسول اكرم (ص ) درباره امضاء قرارداد صلح مذاكره كنند. اين دو تن به عنوان نمايندهقريش ‍ به پيشگاه رسول الله (ص ) باز يافتند.
((فى الكافى عن حفص بن الغياث عن ابى عبداللّه ( عليه السّلام ):
در معانى الاخبار از حفص بن غياث روايت آورده كه گفت : من از امام صادق (عليه السلام ) ازقول خداى عزوجل پرسيدم كه مى فرمايد: (وسع كرسيه السموات و الارض ) فرمود:منظور از كرسى ، علم خداست .
ب : منطقه نفوذ علم - يعنى علم خداوند به جميع آسمانها و زمين احاطه دارد و چيزى از قلمرونفوذ علم او بيرون نيست زيرا همانطور كه گفتيم كرسى گاهى كنايه از علم مى باشد.در روايات متعددى نيز روى اين معنى تكيه شده است از جمله حفص بن غياث از امام صادق(عليه السلام )، نقل مى كند كه از آن حضرت پرسيدم : منظور از وسع كرسيه السمواتو الارض چيست ؟
و از ايشان است اعمش و از او نيز چند طريق ذكر كرده و از آنهاست ابواسحق ، سليمان بنفيروز شيبانى و از او نيز چند طريق ذكر كرده . و از آنهاست حفص بن عمرو و از ايشاناست سفيان ثورى و از او نيز چند طريق ذكر كرده . و از آنهاست شعبه به چند طريق . و ازآنهاست واسط الحرث و از آنهاست يزيد بن معاويه ابوشيبه و براى او در آنجا دو طريقاست . و از آنهاست سليمان بن قرم و براى او چند طريق ذكر كرده . و از ايشان است جعفراحمر و قيس بن ربيع و سليمان بن قرم و اسباط كه در يك سند ايشان را جمع نمود. و ازآنهاست سليمان بن منذر و از ايشان است ابو شهاب ، محمّد بن ابراهيم كنانى و از او چندطريق نقل كرده . و از آنهاست عمر بن عبيد طنافسى و از او چند طريق ذكر نموده .
185 - حفص بن غياث گويد از امام صادق عليه السلام درباره ورع و پارساسوال كردم حضرت فرمود: پارسا كسى است كه از ارتكاب حرامهاى خداىعزوجل باز ايستد.
624 - حفص بن غياث گويد: از امام موسى بن جعفر عليه السلام شنيدم كه در كنارقبرى مى فرمود: به راستى چيزى كه (دنيايى كه ) آخرش اين است سزاوار است كه درآغازش نسبت به آن زهد پيشه شود و راستى چيزى كه آغازش چنين است سزاوار است كه ازسرانجامش ترسيده شود.