حروف یا خط

معنی کلمه حروف یا خط در لغت نامه دهخدا

حروف یا خط. [ ح ُ خ َطط / خ َ ] ( اِ مرکب ) در غلاطیان 6:11مینویسد: «ملاحظه کنید که با چه حروف جلی به شما نوشتم ». عبرانیان را اشعار مخصوص الفبائی هست که هر نیم شعر یا مصرع به یکی از حروف الفبا مرتباً شروع میشود و بزرگترین این اشعار مزمور 119 است که بر حسب تعداد حروف الفبای عبری 22 قسمت و هر قسمتی دارای هشت مصرع است که هر یک با حروف الفبا بترتیب شروع میشود. مزامیر 25 و 34 دارای 22 شعر است که هر یک با یکی ازحروف عبری شروع میشود و در مزامیر 111 و 112 هر مصرع با یکی از حروف و مصرع دوم با حرف دیگر شروع میشود. مزامیر 37 و 145 الفبائی و نیاحات ارمیا هم الفبائی میباشد. باب 31 امثال نیز از آیه هشتم تا آخر الفبائی است. پولس رسول فیمابین حروف و روح تفاوت میگذارد چنانکه در رومیان 2:27 و 29 و 7 دوم قرنتیان 3:6 وارد است که کلام و حرف شریعت به اطاعت و بجا آوردن ظاهری آن باید بمعنای روحانی باشد و از قلب بتوسط روح مسیح آن را اطاعت نمودن. ( قاموس کتاب مقدس ص 318 ).

جملاتی از کاربرد کلمه حروف یا خط

برای نمونه، در پردازش تصویر، لایه‌های پست‌تر می‌توانند لبه‌ها را تشخیص دهند، در حالی که لایه‌های عالی‌تر ممکن است ویژگی‌های پرمعناتر برای انسان، همچون حروف یا چهره‌ها، را تشخیص دهند.
تاریخ نگارش یا تاریخ خط بیانگر کهنترین پیشرفت‌ها در راه ثبت زبان با استفاده از حروف یا دیگر نشانه‌ها و بررسی این پیشرفت‌ها است. در اینجا منظور از خط سامانه نگارشی ابتدایی نیست، بلکه مجموعه‌ای از نمادهاست که در آنها واژگان، عبارات دستوری و وندها قابل تفکیک باشند. یکی از نخستین نمونه‌های خط نگارشی، خط میخی می‌باشد.
درهم‌سازی حروف یا پنهان‌سازی فیلدهای مشخص، یکی دیگر از روش‌های ساده و در عین حال بسیار مؤثر برای جلوگیری از مشاهده اطلاعات حساس است. این روش، تعمیم یافته روش قبلی یعنی ابطال است اما تأکید بیشتری بر روی نگه‌داشتن داده‌های واقعی دارد و تمام داده‌ها به‌طور کامل بایکدیگر پوشش‌دهی نمی‌شوند.
گاهی مایعی که نشت کرده‌است در مرکز دید جمع می‌شود. مرکز دید، مسئول دیدن جزئیات ریز اشیا می‌باشد (مثلاً حروف یا اعداد). این مسئله به نام تورم مرکز دید خوانده می‌شود و ممکن است سبب شود خواندن یا انجام کارهای نزدیک مشکلتر شود.
همچنین اگر حروف یا کلمات ابتدای مصراع یا بیت، ترتیبی نداشته باشند به آن «موشّح مشوّش» یا غیر مرتب می‌گویند.
مطابق ایزیری ۱۰۴۱ تاریخ را می‌توان با حروف یا با اعداد نشان داد.
این کلمه ریشهٔ ایتالیایی دارد که به معنای خراشیدن و قلم زدن می‌باشد، و بالاخره پس از آن ریشه یونانی دارد به معنای نوشتن که ریشهٔ امروزی این کلمه در واژهٔ گرافیتی به معنای حروف یا تصاویری که روی دیوار نوشته شده باشد، می‌توان دید.
اشعری در امور تفسیری و عقاید سنت گرایانه عقل را می‌پذیرد. آنچه خداوند انجام می‌دهد یا دستور می‌دهد — همان‌طور که در قرآن و روایات نازل شده است — طبق تعریف عادلانه است. آنچه را که او نهی می‌کند، طبق تعریف ناعادلانه است. درست و غلط واقعیت‌های عینی هستند. قرآن بالذات کلام آفریده خداوند است، به هر حال آفریده شده سپس به صورت حروف یا صوت شکل می‌گیرد.
پانچ‌های حروف یا شماره که به عنوان مهرهای حروف یا شماره نیز شناخته می‌شوند، برای برجسته‌سازی نقش یک حرف یا عدد بر روی یک قطعه کار استفاده می‌شوند. آن‌ها بیشتر به صورت تصویر معکوس ساخته می‌شوند که این امر باعث می‌شود نتیجه به‌طور مستقیم قابل خواندن باشد، حتی اگر به صورت تصویر مثبت ساخته شده باشند. این در مورد ساخت قالب یا قالب‌سازی ضروری است و اطمینان می‌دهد که محصول نهایی قابل خواندن خواهد بود، زیرا قالب یک تصویر منفی است.