حدیث فاطمه بضعه منی

معنی کلمه حدیث فاطمه بضعه منی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] روایت «فاطمه بضعة منی» در منابع شیعه سند صحیح دارد و علمای شیعه و اهل سنت این روایت را قطعی می دانند و بر تواتر آن اتفاق نظر دارند. با توجه به شان صدور این روایت، هدف رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) معرفی جایگاه دخترش در نزد خدا و رسول، و اخطار جدی برای پرهیز از آزار و اذیت پاره تنش، و نشان دادن میزان دشمنی آزاردهندگان حضرت زهرا (سلام الله علیها) بوده است.
طبق یک بررسی کلی که در منابع شیعه انجام شد، این روایت در منابع روایی شیعه، سند صحیح دارد.علاوه بر آن، این روایت از طرق متعدد نقل شده که با در نظر داشت اسناد متعدد آن، روایت متواتر است؛ که در این صورت نیاز به بررسی سند هم ندارد.
نکات توضیحی درباره روایت
قبل از بررسی اصل روایت و ارائه اسناد آن، لازم است ابتدا به چند نکته ای که در توضیح روایت ما را کمک می کند، اشاره نماییم:
← شان صدور این روایت از رسول خدا
این روایت در منابع شیعه با اسناد متعدد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) از طریق ائمه طاهرین (علیهم السّلام) و جمعی از صحابه نقل شده است. در این قسمت به طرق و اسناد آن اشاره می کنیم:
← روایت اول
...
[ویکی فقه] حدیث فاطمه بضعه منی (راوی). اهل سنت روایتی را در مورد خواستگاری امیرمؤمنان (علیه السّلام) از دختر ابوجهل از طریق مسور بن مخرمه ناصبی نقل کرده اند در حالی که به عقیده امامیه این روایت افسانه ای دروغین است، در مقابل اهل سنت شبهه کرده اند که اگر روایت خواستگاری از دختر ابوجهل دروغ باشد، پس اصل روایت «فاطمة بضعة منی» نیز باطل است؛ چرا که از طریق مسور ناصبی نقل شده است. در این مختصر به پاسخ این شبهه خواهیم پرداخت.
اهل سنت درباره خواستگاری حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) از دختر ابوجهل روایتی از مسور ناصبی نقل کرده اند. ایشان می گویند که ما قبول می کنیم که مسور ناصبی است، پس روایات ایشان اعتبار ندارد. نتیجه اینکه روایت «فاطمه بضعة منی» که راوی آن مسور است از درجه اعتبار ساقط است.در کتب اهل سنت سند این روایت به او ختم می شود و روایت صحیح دیگری در این باب وجود ندارد. فقط در کتاب مستدرک علی الصحیحین روایت «ان الله یغضب لغضبک....» وجود دارد که آن هم به دلیل وجود حسین بن زید در سند حدیث و منکر الحدیث بودن وی رد کرده اند.
پاسخ
روایت خواستگاری امیرمؤمنان (علیه السّلام) از دختر ابوجهل افسانه ای است دروغین که ما پیش از این در آدرس ذیل به صورت مفصل از آن پاسخ داده ایم.
موسسه تحقیقاتی ولی عصر، افسانه خواستگاری امیرالمؤمنین (ع) از دختر ابوجهل.
اما این که گفتید روایت «ان الله یغضب لغضبک» به خاطر وجود حسین بن زید مردود است، درست نیست؛ چرا که بزرگان اهل سنت همین روایت را تصحیح کرده اند:حدثنا محمد بن عبد اللَّهِ الْحَضْرَمِیُّ حدثنا عبد اللَّهِ بن مُحَمَّدِ بن سَالِمٍ الْقَزَّازُ حدثنا حُسَیْنُ بن زَیْدِ بن عَلِیٍّ عن عَلِیِّ بن عُمَرَ بن عَلِیٍّ عن جَعْفَرِ بن مُحَمَّدٍ عن ابیه عن عَلِیِّ بن الْحُسَیْنِ عَنِ الْحُسَیْنِ بن عَلِیٍّ رضی اللَّهُ عنه عن عَلِیٍّ رضی اللَّهُ عنه قال قال رسول اللَّهِ صلی اللَّهُ علیه وسلم لِفَاطِمَةَ رضی اللَّهُ عنها ان اللَّهَ یَغْضِبُ لِغَضَبِکِ وَیَرْضَی لِرَضَاکِ.
الطبرانی، ابوالقاسم سلیمان بن احمد بن ایوب (متوفای۳۶۰ه)، المعجم الکبیر، ج۲۲، ص۴۰۱.
...

جملاتی از کاربرد کلمه حدیث فاطمه بضعه منی

ثم صاح بى رسول الله (ص ) يا على ! فقلت : لبيك يارسول الله (ص )! قال : ادخل بيتك و الطف بزوجتك و ارفق بها فان فاطمه بضعه منى ،يولمنى ما يولمها و يسرنى ما يسرها، استودعكما الله و استخلفه عليكما.
اين فرمايش رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله در همين راستاست : فاطمه بضعه منى، من آذاها فقد اذانى و من اذانى ، فقد اذى اللّه ؛ فاطمه پاره وجود من است ، هر كس اورا اذيت كند مرا اذيت كرده است و هر كس مرا اذيت نمايد، پس به تحقيق خدا را اذيت نموده استو روايت ديلمى به زودى ذكر خواهد شد؛ ان شاء اللّه .
قال : من اخبرك فلم تعلمه و انت عندى . قلت : فاطمه ، فاعجب ذلكرسول الله (ص ) و قال : ان فاطمه بضعه منى .(168)