حب خیزران
معنی کلمه حب خیزران در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه حب خیزران
بعد از فرار جن تنها باد زار در کلهٔ بیمار است و برای تشکیل مجلس بازی، روز پیش، زنی که خود از (اهل هوا) است، خیزران به دست راه میافتد و تک تک درها را میزند و اهل هوا را برای بازی دعوت میکند.
بچوب خیزران هردم یزیدش کوفتی محکم لب لعلی کزو عالم پر از در منضد شد
ریشهشناسی: هندی tabshr، از فارسی «تباشیر». خیزران هندی که در پزشکی کاربرد دارد.
صف سنبل و بیشهٔ زعفران روان لادن و بیشهٔ خیزران
بنایی دو طبقه با سقفی که با نیهای خیزران پوشده و سفال پوش شده است.جبهه جنوبی عمارت بیشتر آسیب دیده و بخشی از سقف فروریخته است.
اگرچه افسانههای قدیمی از جنگلهای انبوه در سراسر مهاراشترا حکایت دارند، اما امروزه تنها ۱۷ درصد از این ایالت پوشیده از جنگل است که بیشتر آن در رشتهکوه سهیادری قرار دارد و فلاتها با درختچههای پراکنده پوشیده شدهاند. رشتهکوه سهیادری و شرق ایالت پوشیده از جنگل است، در حالی که فلاتها دارای جنگلهای کمپشتتری هستند. در سواحل غربی و تپههای مجاور، درختان بلندی مانند انبه و نارگیل و درختچههای متنوع وجود دارد. همچنین خیزران، ساج، هلیله و دیگر گونههای گیاهی در این جنگلها یافت میشوند. در مناطق کمبارش، مانند شمال مهاراشترا، گیاهان خاردار ساوانا دیده میشوند. فلاتهای مرتفع با بارندگی زیاد و دمای گرمتر، محل رویش پوشش گیاهی نیمهگرمسیری هستند که شامل درختانی مانند ماگنولیا و شاهبلوط میشود. خرماهای وحشی را میتوان در مناطق نیمهخشک یافت و در امتداد ساحل، پوشش گیاهی حرا در خورها و باتلاقها دیده میشود.
گندر از ۱۰ تا ۱۴ میله پهن تشکیل شده که کوک و تنظیم شدهاند و با چکشی چوبی بر آنها کوبیده میشود. این میلهها بر روی یک محفظه تشدیدکننده قرار دارد که از خیزران یا فلز ساخته شده.
در معرکه بهدست مبارز نهیب او زه راکند چو زیر و کمان را چو خیزران
نیست بی کلکت انامل یا بفتوی یا بحکم راست همچو نگنج و مارست ارنه بحر و خیزران
در این شعر نیما، خیزران یا نی کنایه ایست از قلم، و فرد نشستن بر سر آن توصیفی است که نیما یوشیج از یکه و تنها بودن خویش در شعر نو، در سپیده دم ابداع این نوع شعر میکند. لطافت این شعر نیما که در بهمن ۱۳۱۶ سروده شدهاست، در این شعر آن است که وی با توجه به ناآشنا بودن شعر نو برای بسیاری از افراد خاص و عام و ضمن یادآوری تنهایی خود در این مسیر، ضمن اشاره به ققنوس به سوختن خویش در رنج درون اشاره میکند، تنها بدین امید که پویندگان راهش در آینده، ققنوس وار سر برآورند و به کار او در زمینهٔ شعر نو، حیاتی جاوید بخشند. اتفاقی که امروز با گسترش فوق العادهٔ شعر نو بهوضوح شاهد آن هستیم.
در عقاید کشاورزان، رایجین سرپرست کشاورزی است و ظهور وی با باران علاقه دارد. نسبت این خدا با کشت و زراعت بیشتر در واژهٔ برق «اینازوما∗» یا «اینابیکاری∗» پیدا میشود که بخش اول این دو کلمه از اینا 稲 به معنی گیاه برنج تشکیل میشود. از دلایل دیگر وابستگی شخصیت رایجین به کشاورزی و آب این عقیده است که برق علت باروری شالیزار است. برای محصول فراوان برنج، کشاورزان ساقههای تازهٔ خیزران و طناب مقدس «شیمناوا»∗ را در جای ضربهٔ برق در شالیزار برپا میکنند، سپس مراسم اَماگُی∗ (نماز استسقا) در معبدها با راز و نیاز با توجه به رایجین اقامت میکنند.
باغ ژاپنی (به ژاپنی: 日本庭園) نام سبکی خاص از باغسازی است که در آن از عناصر موجود در طبیعت به نحو شگرفی استفاده میشود. معمولاً در ترکیب باغهای ژاپنی از ترکیب گیاهان رنگارنگ و متنوع با عناصری همچون پلههای سنگی، برکههای کمعمق، حصارهای سنگی، نردههایی از خیزران (بامبو)، پلهای چوبی یا سنگی بر فراز برکهها و جزایر مصنوعی آکنده از گل و گیاه استفاده میشود.
مرغ نهاد آشیانبر سر شاخ چنار چون سپر خیزران بر سر مرد سوار
تا بید گل نگردد و شمشاد یاسمین تا ارغوان سمن نشود سرو خیزران
این گیاه با خیزران که بومی آسیا است ارتباطی ندارد و معمولاً در قطعات کوچک و در آب قلمه زنی میشود.
اختراع باروت در چین امکان ساخت اولین نمونههای سلاحهای آتشین را به وجود آورد و اولین راکتها که با نیروی پیشرانه انفجار باروت حرکت میکردند در چین ساخته شد. هلاکوخان مغول نیز برای فتح بغداد در قرن سیزدهم از راکت استفاده کرد. چند صد سال بعد فرمانروای مغول هندوستان برای جنگ با قوای انگلیسی فرمان ساخت هزاران راکت را صادر کرد تا آنها را در جنگ به موشک ببندد. این راکتها از ساقه خیزران کلفتی تشکیل شده بودند که به وسیله باروت پر میشدند.
از ضعف چنان شدم که گر خواهم زاندم گره چو خیزران بندم
ز گفت خویش نترسم، یزیدوار فلک گر از شهاب به کف چوب خیزران گیرد
دم او بر قفای باد صبا دسته دسته ز خیزران باشد
چون خیزران دو تا شد تا بار همتش بر پشت قبه فلک شیشه گر نشست