حب بلسان

معنی کلمه حب بلسان در لغت نامه دهخدا

حب بلسان. [ ح َب ْ ب ِ ب َ ل َ ] ( اِ مرکب ) حب بلسان را به پارسی تخم بلسان گویند. گرم و خشک است در دوم. سرفه و عرق النسا را نفع دهد و صرع و سدد را دفع کند و گزیدگی جانوران را سودمند آید و شربتی از او دو درم است و مضر است به مثانه و مصلحش کتیراست.

معنی کلمه حب بلسان در فرهنگ فارسی

حب بلسان را بپارسی تخم بلسان گویند

جملاتی از کاربرد کلمه حب بلسان

استاد عاليمقام حكيم الهى قمشه اى رضوان الله تعالى عليه تمام خطبه را بلسان نثر ونظم ترجمه نموده است . در مطلع سئوال همام برخى از اشعار درربار اين است .
بر تن و جان ناکسان و کسان چرب و شیرین چو روغن بلسان
اما اينكه بعضى گفته اند كه :آيه مورد بحث ،تفصيل آن اجمالى است كه در آيه (و ما ارسلنا منرسول الا بلسان قومه ليبين لهم ) آمده ، صحيح نيست و از سياق آيه بسيار بعيد است .ونظير آن در بعيد بودن ، گفتار مفسر ديگرى است كه گفته :مراد از آياتى كه موسى بههمراهى آنها فرستاده شد آيات تورات است ، نه معجزاتى كه ازقبيل اژدها و يد بيضاء و امثال آن آورد.
فو الله لو لم يصيبوا من المسلمين الا رجلا واحدا معتمدين لقتله بلا جرم جره ،لحل لى قتل ذلك الجيش كله اذ حضروه فلم ينكروه و لم يدفعوا عنه بلسان و لابيد، دع ماانهم قد فتلوا من المسلين مثل العده التى دخلوا بها عليهم ....(330)
فامتثلوا و اعربوا عن ما شاهدوا لكن بلسان التشويق و الايماء الجامع بين الكتم والافشاء وفاء لحقوق الحكمة .
ان ((الانباء و التعليم )) بحسب نشآت الوجود و مقامات الغيب و الشهود مختلفالمراتب ، فان لكل قوم لسانا: و ما ارسل رسول الا بلسان قومه (18)فلما مراتب شتىتجمعها حقيقة الابناء و التعليم .))
قرآن در عين حال كه با تدبر كنندگانش با ظاهرى سخن مى گويد كه برايشان حجت است ، باطن خود را در برابر آنان خاموش مى گذارد. پس ناچار بايد مترجمى داشته باشد كه آن را گويا ساخته ، باطنش را از غيب به شهادت در آورد. از اين رو حضرت على عليه السلام مى فرمايد: اين قرآن خط پنهانى است در ميان دو جلد كه با زبان سخن نمى گويد و بايد مترجمانى داشته باشد و فقط مردانى هستند كه از آن سخن مى گويند...؛ هذا القرآن انما هو خط مستور بين الدفتين ، لا ينطق بلسان ، و لابد له من ترجمان ، و انما ينطق عنه الرجال ... . (224) مراد امام عليه السلام رد حجيت ظاهر قرآن نيست ، وگرنه براى دشمنان از قرآن دليل و حجت نمى توان آورد.
قرآن كريم كه هدايت امام را هدايت بامر خدا، يعنى ايجاد هدايت دانسته ، درباره هدايت انبياءو رسل و مؤ منين و اينكه هدايت آنان صرف نشان دادن راه سعادت و شقاوت است ، مىفرمايد: (و ما ارسلنا من رسول ، الا بلسان قومه ليبين لهم ،فيضل اللّه من يشاء و يهدى من يشاء)، (هيچ رسولى نفرستاديم مگر بزبان قومش تابر ايشان بيان كند و سپس خداوند هر كه را بخواهد هدايت ، و هر كه را بخواهد گمراهكند).
عن ابن عباس فى قوله : و فومها قال : الخبز، و فى لفظٍ: البر، و فى لفظ:الحنطة بلسان بنى هاشم .
((براى مصارف خارجى ، يعنى روغن مالى پوست و مو، كهنه آن بهتر از تازه است و روغنكهنه كه هفت سال مانده باشد در تسكين آلام مفاصل ، بهتر از روغن بلسان است ))(401)
رزین ساندراک اگرچه خیلی معطر نیست، اما به عنوان بخور نیز استفاده می‌شود. عطر آن با بلسان مقایسه شده‌است.