جو پائین
جملاتی از کاربرد کلمه جو پائین
شمع بر بالین و پائین باشدت در قدح جلاب مشکین باشدت
چو تو خدمت پای و نیروی دست حوالت کنی سوی پائین پرست
در مصر شهر (به عربی مصر: مرکز) واحدی یک درجه پائینتر از استان (به عربی: محافظة) است. به عبارت دیگر در مصر تفاوتی میان شهرستان و شهر قائل نمیشوند.
اکبرآباد پائین، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان چالوس در استان مازندران ایران.
ده جزء دهستان طارم پائین بخش سیردان شهرستان زنجان.
و پائین مرتبگان و دورتران را نیز بر آن جای است و فرمانبر و یاغی یکسان از نیکوئی های آن تمتع می برند، و یکی از روزها مسکینی که پیشتر بر آن خوان نیامده است، بکنارش بیاید و تنها یک لقمه از دست سلطان بستاند و سپس حمد و ثنای وی را به بخشش و احسان بزرگش بیاغازد و منت و کرم فراگیرش را مدح کند و همواره آن یک لقمه را وصف گوید و تکرار کند و سپاس نهد
برای رسیدن به بالای قلعه ارشق باید از راه بزرو از روی صخرههای خطرناک عبور کرد و خود را به بالای قلعه رساند. در بالای قلعه در سمت شرق آن پی بنایی از آجر دیده میشود که به احتمال زیاد جایگاه و اطاقک دیده بانی یا ساخلوی قلعه بودهاست. در قسمت غربی بالای صخره حدود هفت متر به طرف پائین نزدیک پرتگاه آبانبار بسیار جالبی به ابعاد ۵* ۳ متر از سنگهای لاشهای مکعبی شکل احداث کردهاند که بر روی این سنگها دو لایه موازی آجرهای قرمز رنگی را به صورت دیوارههای دو جداره با ملات ساروج چسباندهاند که مانع نفوذ آب به داخل دیوارهها و صخرهها بشود.
از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۱ واگنر به موتور ۸ سیلندر با حجم ۵٫۷ لیتر (۳۵۰ اینج مکعب) با قدرت ۲۳۰ اسب بخار (۱۷۲ کیلو وات) ساخت کارخانه بیوک مجهز شد. موتور اخیر (ساخت بیوک) قدرت کمتری نسبت به موتور ۸ سیلندر قبلی داشت(۲۳۰ اسب بخار در برابر ۲۵۰ اسب بخار)، اما در دور موتورهای پائین گشتاور بیشتری تولید میکرد.
بیامد به پائین بشد توی باغ که مهتاب روشن بدی چون چراغ
چو پائین پرستت نماند بجای نه آنگه بمانی تو بیدست وپای
کِراس یا شَوو( Kerās , ŠaÜ) همان پیراهن بلند و آستین دار زنانه است که اکثریت زنان روستایی و عشایری و قسمتی از زنان شهری نیز به عنوان تنپوش از آن استفاده میکنند این پیراهن بلند بوده وتا نزدیک روی پاها میرسد و گاهی در ناحیه کمر مقدار تنگ گشته ولی پائین آن کاملاً گشاد میباشد.
این دسته اغلب پیرمردان و سالمندان بودند، روز عاشورا هر یک قطیف بسته از کمر تا پائین، سپس تمام بدن را گل گرفته حتی سر و صورت و ریش و گردن، همه با هم وارد مجلس در حالی که دستها یک نواخت بسر کوفته و پائین آورده به سینه خود میزدند
همه روز خورشید با تاج زر به پائین تخت تو بندد کمر
سر در حشرات به اشکال مختلف کروی، بیضی، مثلثی، استوانهای و قلبی مشاهده میشود و دارای یک سوراخ دهانی، محل شروع لوله گوارش و یک سوراخ پشتی است که محل عبور مری و زنجیر عصبی است. پوشینه (کپسول) سر به صورت قطعه یگانهای است که دربرگیرنده مغز و ماهیچههای ضمائم سر است. فضای داخلی آن دارای قطعات کیتینی است به نام تانتوریم که با لبههای داخلی اسکلریتها مجموعه اسکلت داخلی سر را تشکیل میدهد که دارای یک بازوی عقبی و دو بازوی جلویی است که از نظر اتصال ماهیچههای آروارههای بالا و پائین و همچنین انبساط بخش جلوی لوله گوارش اهمیت دارد.
بالائیان چو خطِّ غلامی به وِی دهند خود را نویسد از همه پائینتر آفتاب
اینچنین بود که پانصد سرباز رومی که شیپیو شخصاً آنان را به آن آبگیر (مرداب) واقع در شمال شهر برده بود موفق شدند به سهولت و سرعت بسیار درب را شکسته و از دیوارها بالا بروند، چراکه این قسمت شمالی شهر سنگربندی و مستحکم نشده بود، زیرا کارتاژیها میپنداشتند که بهواسطهٔ آن مانع طبیعی (مرداب) خودبهخود محافظت میشود. افزونبر آن پادگان چندانی در آن قسمت برای نگهبانی وجود نداشت زیرا همگی نیروها برای دفاع از قسمت شرقی شهر متمرکز شده بودند. پولیبیوس میافزاید هنگامیکه اولین لژیونها موفق شدند از دیوارهای قسمت شرقی بالا بروند، در اولین گام اقدام به پیشروی در طول آن نمودند و دشمنان اندکی نیز که برسر راه خود میدیدند را از میان میبردند. سپس هنگامیکه به نزدیکی دروازهها رسیدند، برخی از آنان از دیوارها پائین آمده و شروع به ازمیانبردن آن مانع چوبین (دروازه) کردند، درهمانحال رومیانیکه بیرون بودند نیز شروع به رخنه به درون شهر کردند. دراینمیان، آنانیکه در باریکه خاکی (شرق شهر) با نردبانها هنوز در تلاش برای بالا رفتن از دیوارها بودند، پسازآنکه مقاومت مدافعان را در هم شکستند، تا قله دیوارها پیشرفتند.
بهگفتهٔ جعفر شهیدی اگرچه موضوع میانجیگری محمد میان علی و فاطمه، در نوشتههای تاریخنویسان امروزی و در منابع اولیه — هم در منابع سنی و هم در منابع شیعه — آمدهاست، علمای شیعه مانند مجلسی و صدوق احتمال صحت این روایات را پائین دانستهاند. از دید آنان منش علی و فاطمه با یکدیگر چنان نبوده که میانشان چنان رنجشی رخ دهد که نیاز به میانجی افتد. بهنوشتهٔ جعفر شهیدی، نسبت اختلاف میان علی و فاطمه بدان حد که کار به داوری محمد میان آنان بینجامد، با اعتقاد شیعیان مبنی بر عصمت علی و فاطمه مغایرت دارد. ازسویدیگر، منابع شیعی گزارش میکنند که فاطمه هرگز بیاجازهٔ علی از خانه بیرون نرفت و علی را هیچگاه خشمگین نکرد. او هیجگاه به علی دروغ نگفت و هرگز خیانت نکرد؛ و از علی نیز نقل شده که هرگز فاطمه را خشمگین نکرد و فاطمه نیز او را هیچگاه خشمگین ننمود.