جد بجد

معنی کلمه جد بجد در لغت نامه دهخدا

جدبجد. [ ج َ ب ِ ج َ ] ( ق مرکب ) از پدر به پسر. ( ناظم الاطباء ). پشت در پشت. نسلاً بعد نسل.

معنی کلمه جد بجد در فرهنگ فارسی

از پدر به پسر

جملاتی از کاربرد کلمه جد بجد

(او كه دانست سخن بجد مى شنود، ترسيد و) از ميان كمربند خود نامه را بيرون آورد وتحويل داد.
505- نام و لقب آن حضرت به عنوان امام (علىّ، هادى ) عليه السلام طبق عدد حروفأ بجد كبير 110، 20 مى شود.
بعد از آن چون ورا بجد جستند سوی هر کوی و هر سرا جستند
پیر مرید گیر چو لولی مفت فتاد سوی کسان چو آپنه داران بجد گرفت
328- نام مبارك آن حضرت به عنوان امام (جعفر، صادق ) عليه السلام طبق عدد حروفأ بجد 353، 195 مى باشد.
عاشقم بر قهر و بر لطفش بجد بوالعجب من عاشق این هر دو ضد
و نيز آمده است كه : (و كان صلى اللّه عليه و آله اذا سر و رضى فهو احسن الناسرضى فان وعظ وعظ بجد و ان غضب - و لا يغضب الا لله - لم يقم لغضبه شى ء و كذلككان فى اموره كلها و كان اذ نزل به الامر فوض ‍ الامر الى الله و تبرا منالحول و القوه و استنزل الهدى )
نمونه‌هایی مانند ترویج جشن عمرکشان، ساخت آرامگاه برای ابولولوی نهاوندی، کشتار دسته‌جمعی اهل‌سنت و نمونه‌هایی از این قبیل سنی‌هراسی در زمان صفوی را نشان می‌دهند. یاسین قاسمی بجد نویسنده و فعال اهل سنت در مصاحبه با روزنامه آسیا گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس چه قانونی میگوید باید روی جلد کتاب‌های مذهبی خودمان عبارت (بر اساس منابع اهل سنت - ویژه اهل سنت) درج کنیم؟ اخیرا به بنده اعلام کردند این عبارت باید بزرگ و واضح درج شود، گویا از مطالعه کتاب‌های ما توسط دیگران هراس دارند.
گرو از ما برد در تیره روزی و پریشانی چرا زلفت بجد دارد شکست کار ما کردن
کجاست عمرعبدالعزیز آنکه بجد همی ببست باصلاح کار خلق کمر
افتاده را چو چاره نباشد ز دستگیر بیچاره زلف یم عذاران بجد گرفت
از من مسکین بگو با وی بجد که تو نه مشروطه ای نه مستبد
7- نام آن حضرت به عنوان محمد رسول اللّه به عدد حروف أ بجد 92، 332 مىباشد.
از جمله اين تلاشها، تثبيت انديشه غيبت در قرنهاى چهارم و پنجم بود كه غيبت امام (ع ) درروزگار نخستين ، مورد انكار و مناقشه عالمان سنى قرار مى گرفت . دانشوران شيعى ، دراستوارى و درستى اين باور اسلامى بجد كوشيدند و پرسشها و شبهات را پاسخ گفتند.عالمانى چونان : نعمانى (175) شيخ صدوق (176) (م : 381)، شيخ مفيد(177) (م: 413)، شيخ طوسى (178) (م 460) در خصوصمسائل غيبت امام (ع ) و شرح فلسفه آن ، كتابهاىمستقل نگاشتند.
نامه‌های اسکروتیپ در ایران با ترجمه یاسین قاسمی بجد ترجمه و به صورت صوتی منتشر شده است.
فیض بردم ز هزاران در دل باز بجد چون طلب کرد در فیض جداگانه گشود

مردم دبا در ازاى پرداخت زكات خواستار صلح شدند، ولى عكرمه جز به تسليم شدنشان رضا نداد! آنها هم ناگزير تسليم شدند و عكرمه پيروزمندانه پاى به درون قلعهايشان گذاشت و سران و اشراف ايشان را در بند كشيد و گردن زد و زنان و كودكان آنهارا به اسارت برد و داراييشان را مصادره كرد و بقيه را هم به مدينه روانه كرد.ابوبكر تصميم به اعدام اسير، و قسمت كردن زنان و فرزندان ايشان داشت ، ولى عمرگفت : اى جانشين رسول خدا! اينان همه مسلمانند و بجد سوگند مى خورند كه از اسلامبرنگشته اند. پس ابوبكر آنها را به زندان انداخت ، كه تا پايان عمر ابوبكر درزندان بودند، و عمر كه به خلافت نشست ايشان را آزاد ساخت .

وی در سال ۹۳۴ هجری قمری وفات یافت. آرامگاه وی در روستای بجد از توابع شهرستان بیرجند، واقع است.
ما به اول‌گام از تمهید وحشت جسته‌ایم بیدل اینجا چین دامن بجد طفلانه است
معاندان تو با ما بجد همی کوشند روا مدار که خونمان شود بخیره هدر