توکل در حدیث و اخلاق

معنی کلمه توکل در حدیث و اخلاق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در احادیث مضامین بسیاری در تبیین و اهمیت توکل آمده و بر آن تأکید و سفارش شده است.
بنا بر حدیثی از پیامبر اکرم، معنای توکل آن است که بنده بداند آفریدگان هیچ سود و زیانی برای او ندارند و فقط به خداوند امیدوار باشد و از غیر او نهراسد و تنها برای او کار کند. بر اساس این حدیث، توکل بر خدا راه دستیابی به یقین است و کسب صفاتی چون صبر و رضا و زهد و اخلاص از نتایج و آثار توکل است.
اهمیت توکل
اهمیت توکل بدان پایه است که امام علی، بنا بر حدیثی از امام صادق، توکل را، در کنار تفویض امور به خدا و رضا به قضای او و تسلیم در برابر اوامر او، ارکان چهارگانة ایمان برشمرده است. حدیثی به همین مضمون را از امام رضا علیه السلام نقل کرده است، همچنین بنا بر حدیثی از حضرت رضا ــ که در آن ایمان برتر از اسلام، تقوا برتر از ایمان و یقین برتر از تقوا دانسته شده ــ توکل بر خدا یکی از اجزای یقین است. در حدیث جنود عقل و جهل امام صادق، توکل از جنود عقل و ضد حرص معرفی شده است. در بخشی دیگر از این حدیث طولانی، امام به نقل از لقمان حکیم، دنیا را به دریایی عمیق و تقوا را به کشتی و توکل را به بادبان آن کشتی تشبیه کرده است.
خداوند کفایت کننده متوکل
در احادیث مرتبط با توکل، مکرراً بر این مضمون که خداوند امور بندة متوکل را کفایت می کند و همو برای رساندن روزی وی کافی است، تأکید شده، بدان پایه که گویی توصیة به توکل برای ایجاد اطمینان به کفایت رزق و روزی و انجام شدن همة امور به دست خدا بوده است. در برخی از احادیث به آیة «و مَنْ یتوکّل علی اللّه فهوحَسبُهُ» استشهاد شده است
تنافی توکل و تطیر
...

جملاتی از کاربرد کلمه توکل در حدیث و اخلاق

این همه در حدیث و قرآن است وندر او رازهای پنهان است
ای با همه در حدیث و گوش همه کر وای با همه در حُضور و چشم همه کور
حمد تو بینهایت و لطف تو بیکران با جمله در حدیث و جمال تو بس عیان
ای با همه در حدیث و گوش همه کر وی با همه در حضور و چشم همه کور
نام دانیال در حدیث و روایات مربوط به پیامبران ذکر شده‌است. در تمامی نسخه‌های کتاب قصص الانبیا دانیال به عنوان یکی از پیامبران ذکر شده‌است.
اگرچه ایدهٔ قاعدهٔ طلایی بسیار قدیمی است و در فرهنگ‌های مختلف یافت می‌شود، توجه مستقل به آن و بحث از ابعاد نظری و عملی‌اش چندان پرسابقه نیست. مقالهٔ «قاعده طلایی: معرفی منابع انگلیسی و ارزیابی انتقادی منابع فارسی» به مروری بر سابقهٔ این بحث می‌پردازد. در آنجا مقالهٔ «قاعده زرین در حدیث و اخلاق» (1386) از سید حسن اسلامی اولین بحث مستقل در این باره معرفی شده است. البته، همو در مقالهٔ «کپی‌رایت از منظر اخلاق» (1380) این قاعدهٔ اخلاقی را معرفی و در موردِ بحث کپی‌رایت به کار برده است. نیز مقالهٔ «قاعده طلایی اخلاق و معیارهای دوگانه» (1387) از مصطفی تاجزاده از موارد قابل توجه در این زمینه است.
خیره ماندند هر دو در رخ او در حدیث و سؤال و پاسخ او
به عقیق تو در حدیث و کلام به حقوق تو در شفاعت عام
صورت‌گری در اسلام به معنی به تصویر‌کشیدن اشخاص مهم اسلامی، در اسلام ممنوع است. اصلی‌ترین ممنوعیت‌ها، حرمت تصاویر خدا در اسلام، و پس از آن تصویرسازی‌ها از محمد، و بعد پیامبران اسلامی و خویشان پیامبر (اهل بیت) می‌باشد، اما از انجام تصویرسازی از تمام انسان‌ها و حیوانات غیرانسانی در حدیث و سنت دیرپای مرجعیت‌های اسلامی، به خصوص مرجعیت‌های سنی، بر حذر داشته شده‌است. این منجر شده‌است به این که الگوهای هندسی، خوش‌نویسی و به ندرت طرح‌های شاخ و برگ‌های اسلیمی، و نگاره‌های «نیمه-شکل‌گرفته» (مثلاً بال‌ها بدون یک بدن) در هنر اسلامی غالب شوند.
اگر خواهی کمال حال مردان فنا شو در حدیث و قالِ مردان