توضیح المسائل مراجع

معنی کلمه توضیح المسائل مراجع در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] توضیح المسائل مراجع (کتاب). توضیح المسائل مراجع تالیف جناب آقای سیّد محمّد حسن بنی هاشمی خمینی حفظه اللّٰه می باشد، رساله هایی که مورد استفاده قرار گرفته، مطابق با آخرین رساله های تهیه شده از سوی دفاتر آیات عظام است و ورساله ها ویرایش نشده اند.
← نیاز به تقلید و رجوع به متخصص
۱- رساله هایی که مورد استفاده قرار گرفته، مطابق با آخرین رساله های تهیه شده از سوی دفاتر آیات عظام است. با وجود این، قبل از چاپ این مجموعه فتاوای همه مراجع معظم با آخرین نظرات فقهی آنها تطبیق شده و نمایندۀ ویژۀ هر یک از مراجع معظم تقلید فتوای همان مرجع معظم را، کلمه به کلمه، کنترل و تطبیق کرده اند، لذا آخرین نظرات و فتاوای فقهی مراجع حاضر مد ظلهم العالی در این رساله آمده است.۲- از ویرایش رساله ها خودداری شده( و به همان عبارات موجود در رساله ها بسنده شده) مگر در بعضی از موارد بسیار جزئی که به تصدیق نمایندگان مراجع معظم مضرّ به معنی نبوده است.۳- هر چند حکم برخی از مسائلی که در پاورقی آمده با متن اصلی فرقی نداشته ولی چون عبارات آنها متفاوت بوده، در پاورقی ذکر شده تا امانتداری شده باشد. البته در تفاوت بعضی از عبارات، فواید خاصّی هم وجود دارد که برای اهل فن سودمند است.
راهنمای استفاده از توضیح المسائل مراجع
۱- متن اصلی این توضیح المسائل، رسالۀ قائد عظیم الشأن اسلام حضرت امام خمینی« قدس سره الشریف» است. و در هر موردی که عبارت رسالۀ یکی از مراجع متوفّٰی; یعنی آیات عظام: خوئی، گلپایگانی و اراکی« قدس سرّهم»، یا حاضر; یعنی آیات عظام: فاضل لنکرانی، بهجت، خامنه ای، تبریزی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سیستانی و صافی گلپایگانی« مد ظلّهم»، با رسالۀ امام مغایر باشد، روی همان مورد شماره ای قرار گرفته و در پاورقی طبق همان شماره عبارتِ مغایر( با حروف ریزتر) ذکر شده است. بنا بر این اگر در پاورقی هر مسأله عبارت مغایری از مراجع تقلید نقل نشده باشد به معنای آن است که نظر او با متن اصلی موافق بوده است.۲- در هر مسأله ای که یکی از مراجع معظم مطلبی اضافه بر متن اصلی یا جمله ای مغایر با آن داشته باشند در محل مورد نظر شماره ای گذاشته شده و مطلب اضافه یا جمله مغایر در پاورقی ذکر شده و سپس نقطه چین شده است(..) یعنی باید خواننده پس از مطالعه پاورقی به متن اصلی برگردد.۳- در هر مسأله ای که فتوای یکی از مراجع با قسمتی از متن اصلی موافق ولی با بقیۀ آن مغایر باشد در پایان همان قسمت شماره ای گذاشته شده و بقیۀ نظر آن مرجع در پاورقی درج گردیده و سپس نقطه پایان یا عبارت-پایان مسأله- آمده است. یعنی مقلد آن مرجع پس از مطالعه پاورقی نباید به متن اصلی برگردد.۴- اگر مسأله ای در متن اصلی آمده ولی در رسالۀ یکی از مراجع عظام نیامده، پس از پایان متن اصلی، تذکر داده شده است.۵- اگر مسأله ای در متن اصلی نیامده ولی در رسالۀ یکی از مراجع آمده، آن مسأله( با شماره ای که در رسالۀ همان مرجع است) تحت عنوان« مسألۀ اختصاصی» درج شده است.۶- اگر یکی از مراجع، نظر خود را در بارۀ مسأله ای در جای دیگری ذکر کرده باشند، نشانی آن داده شده است.۷- در هر مسأله ای که رساله یکی یا عده ای از مراجع عظام با متن اصلی آن قدر مغایرت داشته که قابل تلفیق نبوده تمام آن مسأله( بعد از پنج ستاره) مطابق رساله یا رساله های مغایر آورده شده است ولی در چنین مواردی حتی المقدور عبارت رساله های مغایر تلفیق شده، یعنی اگر قسمتهایی از عبارات آنها مشترک بوده، مسأله مورد نظر از روی رسالۀ مرجعی که تقدم زمانی داشته نقل گردیده و هر جا که عبارت رساله دیگران با آن مغایر بوده علامت مخصوصی گذاشته شده و پس از پایان آن مسأله با همان علامت در طول سطر کوتاهتر آورده شده است.۸- چون توضیح المسائل مقام معظم رهبری« مد ظله» در دسترس نیست در پایان هر بخش از این کتاب، نظرات ایشان از ترجمه فارسی رساله أجوبة الاستفتاءات که مربوط به همان بخش است عیناً درج شده است.۹- در بخش پایانی رساله های مراجع عظام، مسائل مستحدثه ای( در رابطه با معاملات بانکی ، سفته، بیمه ، دفاع، و غیره) آمده است. که چون با یکدیگر قابل تلفیق نبوده بصورت جداگانه تنظیم گردیده است، هر چند سعی شده حتی المقدور نظراتی که نزدیک به یکدیگر است تلفیق شود.

جملاتی از کاربرد کلمه توضیح المسائل مراجع

پس از انقلابِ ۱۳۵۷ خامنه‌ای عضوی از شورای انقلاب، امام جمعهٔ تهران، و معاون وزیر دفاع شد. او در دورهٔ نمایندگی مجلس به سال ۱۳۶۰، هدف یک ترور نافرجام شد که بر اثر آن دست راستش از کار افتاد. او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش، رئیس شورای عالی پشتیبانی جنگ و اولین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین نایب‌رئیس اول شورای بازنویسی قانون اساسی بود. به‌دنبال مرگ خمینی در سال ۱۳۶۸، مجلس خبرگان او را به‌عنوان دومین رهبر ایران انتخاب کرد. او از سال ۱۳۷۳ به‌عنوان یکی از مراجع تقلید شیعیان مورد قبول جامعهٔ مدرسین حوزه علمیه قم اعلام شد و به‌جای انتشار توضیح المسائل، تنها به انتشار استفتائات اکتفا کرده است. اعلام مرجعیت او با انتقادهایی همراه بود. خامنه‌ای در دورهٔ رهبری خود با امواج اعتراضی گسترده‌ای از جمله اعتراضات دانشجویی ۱۳۷۸، اعتراضات جنبش سبز در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹، اعتراضات دی ۱۳۹۶، اعتصابات ۱۳۹۷–۱۳۹۸، اعتراضات آبان و دی ۱۳۹۸ و خیزش ۱۴۰۱ ایران مواجه شده که همه را به شکل خون‌باری سرکوب کرده است.
«در آن نامه طرف سؤال کرده بود که این امام‌خمینی که شما می‌گویید، فلان ایرادها را من راجع بهش دارم. یکی این‌که آن حکم راجع به سلمان رشدی باعث شده ملت ما و کشور ما به عنوان تروریسم در دنیا معرفی شود. دوم این‌که من تنها چیزی که از امام‌خمینی می‌شناسم یک رسالهٔ توضیح المسائل است که آن هم وقتی ورقش می‌زنم و نگاهش می‌کنم یک‌سری احکام و مطالبی درش است که خجالت‌آورند! دیگر آن‌که ایشان جوان‌های ما را با جنگ در معرض کشتن قرار داده و…. البته جواب این شبهات و سؤال‌ها قرار بود در شمارهٔ بعد چاپ شود.»[11]
در سال ۱۳۸۷ رسالهٔ توضیح المسائل او به مرحلهٔ چاپ و انتشار رسید.
علی‌اصغر کرباسچیان معروف به علامه کرباسچیان (زاده ۱۲۹۳ تهران - درگذشته ۸ مرداد ۱۳۸۲ تهران) روحانی اهل ایران، تدوین‌کننده نخستین رساله توضیح المسائل، و از بنیان‌گذاران مدرسه علوی و مدرسه نیکان بود و به نوعی می‌توان او را بنیان‌گذار نخستین مدرسه مدرن اسلامی دانست. این مدرسه اگرچه در زمان خود بنیان‌گذار مجموعه ای تلفیقی از آموزش‌های مرسوم نظام تعلیم و تربیت نوین و آموزه‌های مذهبی بود، ولی در سال‌های قبل و بعد از انقلاب توانست شیوه خود را با اندک اختلافاتی در دیگر مدارس مذهبی تهران از قبیل احسان، کمال، رفاه،روزبه، روشنگر و فخریه گسترش دهد.
در سال ۱۳۷۵ق (۱۳۳۵ش)، علی‌اصغر کرباسچیان با همکاری نزدیک و مؤثر علی‌اصغر فقیهی دبیر برجسته ادبیات و تاریخ مدارس قم رساله‌ای مطابق با فتاوای آیت الله بروجردی با نثری روان و قابل فهم برای همگان نوشتند و او پس از تأیید این مرجع تقلید آن را به چاپ رساند. این رساله، تحوّلی در سبک و شیوه رساله‌نویسی فارسی پدیدآورد و مورد استقبال همگان از جمله حوزویان قرار گرفت. رساله اولیه آیت الله بروجردی، فهمش برای مردم مشکل بود، الفاظ عربی زیاد داشت که کرباسچیان و فقیهی آن را روان‌نویسی کردند. هنوز هم بسیاری نمی‌دانند که نام توضیح المسائل و نثر و شیوهٔ تدوین مرسوم رساله‌های عملیه کنونی اثر کرباسچیان و فقیهی است. مراجع بعد، همین توضیح المسائل را مبنا قرار داده و برخی واژه‌های آن را مطابق با فتوای خود تغییر داده‌اند.
خط در این زبان هم سرگذشت طولانی ندارد. عنوان شد که در قرون میانه سنگ قبری آسی با الفبای یونانی به‌دست آمد. پس از غلبه روس‌ها در قفقاز الفبای روسی در آنجا گسترش یافت. نخستین کتاب آسی با الفبای سیریلیک در سال ۱۷۹۸ به نام توضیح المسائل پدر روحانی گای در مسکو منتشر شد. در ابتدای قرن نوزدهم ایوان یالغوزیژه متون کهن کلیسایی را از گرجی به آسی ترجمه نمود و به خط گرجی با اندکی تغییرات به چاپ رساند. اولین نشریه آسی به نام ایرون گازت به سال۱۹۰۶ در ولادی قفقاز به چاپ رسید. در همان دوران ادبیات نوین آسی در روسیه پایه‌گذاری شد. بنیان‌گذار ادب آسی کستا ختاگوروف می‌باشد. تا پیش از فروپاشی اتحاد شوروی دو نشریه روزانه آسی چاپ می‌شد: ۱- راست زیناد (راستی) در شمال و ۲- خورزرین (به‌معنی: خورشید زرین یا آفتاب طلایی یا رنگین‌کمان) که در کل به داستان‌ها و اشعار معاصر اوستی علاقه نشان می‌دهند.
محقق کابلی ابتدا به پاکستان رفت و با دعوت برخی از احزاب جهادی افغانستانی مقیم این کشور مثل حزب اسلامی و جمعیت اسلامی برای همکاری مواجه شد. در این مدت همراه با افراد احزاب جهادی افغانستان سازمان دفاع از حریم اسلامی را تأسیس نمود. قربان‌علی محقق کابلی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد و با سید روح‌الله خمینی که در نجف استادش بود، دیدار کرد و در مشهد و قم سکنی گزید. او تا سال ۱۳۷۱ در ایران بود و با سقوط دولت کمونیستی در افغانستان همراه با مجاهدان اسلامی به کابل بازگشت. محقق کابلی در آن زمان دبیر شورای عالی نظارت بر حزب وحدت اسلامی بود و با بازگشت به کابل، نماز جمعه را برپا نمود. او بار دیگر در سال ۱۳۷۲ به ایران آمد و با انتشار رساله توضیح المسائل، به‌عنوان مرجع تقلید شیعیان شناخته شد. از وی به عنوان نخستین مرجع تقلید مردمان هزاره نیز یاد می‌شود. وی در کشورهای افغانستان، ایران و پاکستان مقلدانی داشت. محقق کابلی پس از سقوط طالبان نیز چندین بار به افغانستان سفر کرد. وی از سال ۱۳۷۱ به بعد در حوزه علمیه قم در ایران مصروف تدریس بود.
حسین جنتی لادانی، در سال ۱۳۳۰ در قم به‌دنیا آمد[نیازمند منبع]، تحصیلات متوسطه را در دبیرستان حکمت گذراند و هم‌زمان وارد فعالیت‌های سیاسی شد و پس از اخذ دیپلم به دلیل فروش جزوه ملحقات توضیح المسائل روح‌الله خمینی، در قم دستگیر و به سه ماه حبس تأدیبی محکوم شد ولی شش ماه در زندان به سر برد. وی اصالتاً متعلق به محله لادان اصفهان که مابین خیابان آتشگاه و خیابان شهید اشرفی اصفهانی (کهن‌دژ) اصفهان است.
برخی از فقهای شیعه که مرجعیت عام داشته و دارای رساله عملیه و توضیح المسائل هستند و پیروانی در مناطق مختلف دارند در فهرست مراجع تقلید شیعه ذکر شده‌اند.
او رساله نخبه را منتشر کرده که نخستین رساله عملیه و توضیح المسائل به زبان فارسی به‌شمار می‌رود.