[ویکی فقه] تلفیق در تقلید در جایی مطرح می شود، که از بین مجتهدان اعلم در تمام ابواب فقه وجود نداشته باشد. تلفیق در تقلید یا تبعیض در تقلید، در جایی طرح می شود که در میان مجتهدان متعددی که همگی توانایی اجتهاد در تمامی ابواب فقه را داشته و این استعداد را به فعلیت نیز رسانده اند کسی وجود نداشته باشد که در تمامی ابواب فقه از دیگران اعلم باشد و هر یک از آنها تنها در بخشی از ابواب فقه اعلم باشد. در چنین موردی برخی از کسانی که تقلید از اعلم را واجب می دانند، معتقدند بر مقلد لازم است از هر یک از آنان فقط در بخشی که نسبت به آن اعلم است تقلید نماید؛ یعنی در یک زمان از چند مجتهد در ابواب مختلف فقه، تقلید نماید. منبع فرهنگ نامه اصول فقه، تدوین توسط مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، ص۳۶۱، برگرفته از مقاله «تلفیق در تقلید». ...
جملاتی از کاربرد کلمه تلفیق در تقلید
اسطورههای ترکی نیز تحت تأثیر دیگر اسطورههای بومی آسیا و اوراسیا قرار گرفتهاست. برای مثال، در اسطورههای تاتار، عناصر اسطورههای فنلاندی و هندواروپایی با هم وجود دارند. موجوداتی از اساطیر تاتار عبارتند از Äbädä، Alara، Şüräle , Shekä، Pitsen , Tulpar و Zilant، اغلب این باورها دیگر از طریق تلفیق در سنت اسطورهای و جهان بینی بومی غالب خود ادغام میشدند.
صربستان به همراه مقدونیه، مونتهنگرو و بوسنی و هرزگوین از سال ۱۳۸۹ میلادی زیر سلطهٔ امپراتوری عثمانی رفت و پس از ۴ سده در سال ۱۹۱۲ به دنبال جنگ کوزوو به آزادی دست یافت و بعد از آن بهعنوان یکی از جمهوریهای سهگانه، همراه با کرواسی و اسلوونی، پادشاهی یوگسلاوی را تشکیل داد که این حکومت نیز تا سال ۱۹۴۵ و به قدرت رسیدن تیتو ادامه داشت. مهاجرت صربها به سوی مناطق غربیتر به دنبال ورود ترکهای عثمانی صورت گرفت و اصولاً اولین هستههای تداخل و تلفیق در جهت یوگسلاوی کنونی از همین زمان آغاز شد.
در سدهٔ سیزده پیش از میلاد برخی تلاشها در جهت تلفیق در کتیبهها دیده میشود. ملکه و کاهن پودوهپا روی سازماندهی و منطقی کردن دین مردم خود کار میکردند.
شاخصهای دین کهن اقوام ایرانیتبار، پیش از زرتشت، از بخشهایی در اوستای موجود به نام یشتها مطالعه میشود. یشتها بخشی از اوستاست. هستهٔ اصلی سرودهای دینی یشتها گروهی از متنهای کهن هستند که از راه تلفیق در گنجینهٔ آیین زرتشتی گنجاندهشدند. یشتها سرودهای ستایش است برای خدایان دوران آریایی پیش از زرتشت که موبدان زرتشتی هنگام گردآوری و جمع و تألیف اوستا، آن سرودها را چنانکه باقیمانده بود، به دلخواه خود تدوین کرده و اهورامزدا و امشاسپندان را بر آن خدایان سروری بخشیده و در شمار بخشی از اوستا درآوردند. این متنهای یشتی دست دوم تا اندازهای از مواد عامیانهٔ کهن بهره گرفتهاند ولی بهطورکلی از شکل ناقصی که دارند، آشکار میشود که زمان واقعی سرودن یشتها سپری شده بودهاست. یشتها هنگامیکه گروه بسیاری از آیینهای دیگر جذب آیین زرتشت شدند، به اوستا افزوده شدهاست. بسیاری از این آیینها را خود زرتشت هم نمیشناخت.
در سال ۱۸۶۹، راکفلر تصمیم گرفت با سرمایه ۱ میلیون دلار، شرکت خود را با شرکت استاندارد اویل اوهایو ادغام کند. این در حالی بود که خودش ریاست شرکت جدید را به عهده گرفت. این ادغام آنقدر موفق بود که به یک شاخص و استراتژی تلفیق در جی. پی. مورگان و نمادی در صنعت فولاد و فلزات تبدیل شد.