تقوا در امتحان

معنی کلمه تقوا در امتحان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تقوا در امتحان (قرآن). رمز موفقیّت در آزمایش های الهی استفاده از صبر و تقوا در کنار هم است.
سفارش خداوند ، برای رعایت تقوا، در مواجهه با امتحان های الهی:•«لتبلون فی امولکم وانفسکم... وان تصبروا وتتقوا فان ذلک من عزم الامور:مسلما درباره مال ها و جان هایتان آزمایش خواهید شد و حتما از کسانی که به آنها پیش از شما کتاب (آسمانی) داده شده و نیز از کسانی که شرک ورزیده اند سخنان دل آزار بسیاری (در انکار و استهزاء دین و پیامبر ، و تحریک مردم علیه اسلام) خواهید شنید، و اگر صبر و پروا پیشه کنید این (استقامت) حتما از کارهای بزرگ و درخور اهمیت است.».
← تفسیر آیه مذکور
۱. ↑ آل عمران/سوره۳، آیه۱۸۶.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۸، ص۴۰۲، برگرفته از مقاله «تقوا در امتحان».
...

جملاتی از کاربرد کلمه تقوا در امتحان

علت آن اين است كه تا مرحله اى از تقوا در وجود انسان نباشد (مرحله تسليم درمقابل حق و پذيريش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت است )محال است انسان از هدايت كتابهاى آسمانى و دعوت انبياء بهره بگيرد.
سربازی واقعاً مقدس است که در جنگ و صلح در صف اول نیازهای کشور قرار دارد. سربازها باید خدا را شکر کنند که در محیطی قرار گرفته‌اند که زمینه کسب علم و معرفت و فراگیری فضایل و تقوا در آن فراهم است و برای شکر این نعمت باید در سربازی کوشا باشند. باید احساس تباه‌شدنِ وقت و عمر به کسی که درحال گذراندن سربازی است، دست ندهد.
هنگامى كه مژده ولادت عباس به اميرالمؤ منين ( عليه السّلام ) داده شد، به خانه شتافت ،او را در برگرفت ، باران بوسه بر او فرو ريخت و مراسم شرعى تولد را درباره اواجرا كرد. در گوش راستش اذان و در گوش چپ اقامه گفت . نخستين كلمات ، بانگ روحبخشتوحيد بود كه به وسيله پدرش پيشاهنگ ايمان و تقوا در زمين ، بر گوشش نشست وسرود جاويدان اسلام ، جانش را نواخت :((اللّه اكبر... لا اله الاّ اللّه )). اين كلمات كه عصارهپيام پيامبران و سرود پرهيزگاران است ، در اعماق جان عباس جوانه زد، با روحش عجينشد و به درختى بارور از ايمان بدل شد تا آنجا كه در راه بارورى هميشگى آن ، جانباخت و خونش را به پاى آن ريخت . در هفتمين روز تولد نيز بنا به سنّت اسلامى ،حضرت ، سر فرزند را تراشيد، همسنگ موهايش ، طلا (يا نقره ) به فقيران صدقه داد وهمان گونه كه نسبت به حسنين ( عليهما السّلام )عمل كرده بود، گوسفندى به عنوان عقيقه ذبح كرد.
و مـنـزله انـبـيـاء، عـليـهـم السـلام ، مـنـزله اطـبـاء مـشـفـق اسـت كـه بـاكـمـال شـفـقـت و عـلاقـه مـنـدى بـه صـحـت مـرضـى نـسـخـه هـاى گـونـاگـون بـه مناسبتحـال آنـهـا بـراى آنـهـا آوردنـد و آنـهـا را هـدايـت فـرمـودند به طرق هدايت : ما طبيبانيمشـاگـردان حـق .(370) و مـنـزله اعـمـال روحـيـه و قـلبـيـه واعمال ظاهريه و بدنيه منزله دواى امراض است ، چنانچه منزله تقوا در هر مرتبه از مراتبآن مـنـزله پرهيز از چيزهاى مضر است براى مرض ، تا پرهيز در كار نباشد ممكن نيست كهمرضى مبدل به سلامت شود و نسخه طبيب مؤ ثر افتد.
اى ابوذر!... تقوا، در اينجاست ، تقوا در اينجاست !...) (54)
مقصود از تقوا در اين روايت تنها پرهيز از گناه نيست . اين تقوا، احتراز از شبهات ومكروهات را نيز در بر مى گيرد. انسان زندگى مادى خود را تداوم مى بخشد، اما ازپيوند با خداوند لذت مى برد.
معيارهاى ارزشى در فرهنگ غرب : معيارها در زندگى غرب و آنچه استكبار در پى القاىآن به جامعه بشرى است عبارت است از، رفاه مادى ، بهره جويى و لذت بردن بى حد ولجام گسيختگى در زندگى و بالاخره زندگى در چارچوب حيات مادى و حيوانى به دوراز معنويات و اخلاق و انسانيت - كليه تلاشهاى آنان پيرامون محور مادى بودن انسان كههمه امكانات بايد در مسير لذت بيشتر بسيج شود - سير مى كند. از اين رو، انسان بامعنويت و با تقوا در صورتى كه از سرمايه هاى بيشتر بى بهره باشد، انسانىمرتجع و غيره متمدن مى دانند، ولى بى بند و بار، رفاه طلب ، سود جو، ثروت اندوز،چپاولگر، بى دين و لامذهب را، انسانى متمدن ، متشخص و هماهنگ با زندگى مدرن امروزمعرفى مى كنند.
6 عفّت در شكم و تقوا در عمل ، مقارن هستند. (كلوا من الطيّبات واعملوا صالحا)
اگرچه با انتشار آيين اسلام و نفوذ طولانى اعراب ، ايران تبديل به يك جامعه اسلامى گرديد ولى بر خلاف بسيارى از ملل مغلوب عرب ، هرگز به صورت يك جامعه عربى درنيامد، و هم چنين از همان ابتداى امر، قوم ايرانى با همان خاصيت انعطاف پذيرى ، و تقوا در تمدن هاى خارجى ، شروع به تاثير گذاردن در فرهنگ جامعه اسلامى نمود. در حقيقت جامعه جديد اسلامى از لحاظ نظام اقتصادى - اجتماعى دارى فرهنگى متاثر از تمدن و راه و رسم نفوذ ايرانيان بوده است . به هر صورت سقوط دولت ايران باستان و تسلط طولانى اعراب در ايران ، يك سلسله تحولات عميق و ريشه اى در روش اقتصادى و اجتماعى ملت ايران به وجود آورد.