[ویکی فقه] تقلید در حج (قرآن). تقلید، آویختن ریسمان، کفش کهنه یا کمربند بر گردن شتر، گاو و گوسفند به علامت قربانی است. تقلید مصدر باب تفعیل از ماده «قلد» و به معنای چیزی را ملازم کسی یا شخصی قرار دادن است. تعریف اصطلاحی در اصطلاح (فقهی) یعنی علامتی بر گردن قربانی آویختن تا معلوم شود برای قربانی در حج است. تقلید در جاهلیت تقلید ریشه در عصر جاهلیت دارد. مردمان جاهلی کفش یا قلاده ای بر گردن حیوانات آماده شده برای قربانی حج، می انداختند یا بر پوست و کوهان شتر جراحتی ایجاد می کردند تا راهزنان در آن طمع نکنند و حرمت و قداست آنها را رعایت کنند و مردم نیز بدانند که این حیوان برای قربانی حج است. این احترام تا آنجا در میان مردم رایج بود که حتی در شدت گرسنگی، دست به سوی آنها دراز نمی کردند. حاجیان نه تنها نسبت به حیوانات بلکه گاهی در اندام خود نیز نشانهایی می گذاشتند؛ آنان در هنگام رفتن به حج پوست درختی مخصوص و هنگام بازگشت، گردنبندی از مو یا پوست درختان حرم بر گردن می افکندند و بدین وسیله خود را از گزند دشمنان حفظ می کردند، زیرا به احترام حج، کسی متعرض حال مسافران خانه خدا نمی شد. طبرسی از فراء نقل می کند که در دوران جاهلیت اهل حرم با پوست درختان حرم و دیگران با مو و پشم و غیر آن تقلید می کردند. حکم تقلید در اسلام ...
جملاتی از کاربرد کلمه تقلید در حج
زنجانی با اینکه در بحث فلسفه متأثر از علامهٔ طباطبایی بود، اما نقدهایی را هم بر مباحث ایشان وارد میدانست. وی نسبت به تفسیر سورهٔ توحید در المیزان نقدهایی داشت. بهطور کلی ایشان در مباحث فلسفی، حتی در مباحث ملاصدرا متوقف نبود و بحثهایی را دربارهٔ آنها مطرح میکرد. زنجانی فلسفه را امری اندیشهای میدانست که تقلید در آن روا نیست؛ بنابراین طرح مباحث فلسفی به شیوهٔ تقلیدی را نقض غرض میپنداشت.
در ابتدای دهه پنجاه خورشیدی، میلیونها دلار برای برگزاری جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در تخت جمشید هزینه شد و بزرگترین اجتماع سران کشورهای جهان در آنجا برگزار شد. در سال ۱۳۵۴، شاه مبدأ تاریخ را به ۵۵۹ قبل از میلاد تغییر داد و گاهشماری شاهنشاهی را، تاریخ رسمی کشور اعلام کرد. دو سال بعد و در جریان انقلاب، گاهشماری هجری خورشیدی، گاهشماری رسمی کشور اعلام شد. برخی تحلیلگران، جایگزینی تقویم هجری قمری با گاهشماری شاهنشاهی را از اشتباهات بزرگ حکومت پهلوی میدانند. یرواند آبراهامیان، نویسنده کتاب «ایران بین دو انقلاب» معتقد است که «در دوران معاصر کمتر رژیمی در عالم یافت شده که چنان بیپروا تقویم مذهبی کشورش را مخدوش کند.» سید محمدرضا گلپایگانی از مراجع تقلید در روز سهشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۵۴ (فردای اعلام این خبر) طی تلگرافی به رؤسای مجلسها و دولت، به تاریخ شاهنشاهی ایراد گرفت.روحالله خمینی نیز شش ماه بعد از این تغییر، در پیام عید فطر ۱۳۵۵ بهکارگیری تاریخ شاهنشاهی را حرام اعلام کرد و گفت: «کارشناسانی… برای تضعیف اسلام و محو اسم آن نغمه شوم تغییر مبدأ تاریخ را ساز کردند؛ این تغییر، هتک اسلام و مقدمه محو اسلام است، خدای نخواسته، استعمال آن بر عموم، حرام و پشتیبانی از ستمکار و ظالم، مخالف با اسلام عدالتخواه است…».
موضوع تقلید در میان اهل سنّت فراز و نشیبهای بسیاری داشتهاست. برخی مؤلفان، از این منظر، فقه اهل سنّت را به چهار دوره تقسیم کردهاند:
برخی از مورخین (وابسته به جمهوری اسلامی ایران یا غیر وابسته به آن)، نقطه آغاز رویارویی خمینی با شاه را، تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در مهرماه ۱۳۴۱ در هیئت وزیران میدانند. تنها دوروز پس از تصویب این لایحه، مراجع تقلید در تلگرافهای جداگانهای، از شاه خواستند تا نسبت به لغو این تصویبنامه اقدام کند. با پاسخ سرد شاه، ده روز بعد تلگراف روحالله خمینی حالت تهدید به خود گرفت. ناآرامیهایی در تهران و سایر شهرهای بزرگ به وقوع پیوست و دو ماه بعد هیئت وزیران از موضع خود عقبنشینی نمود.
در حال حاضر، چندین نظریه رقیب در مورد منشأ فرگشتی زبان با هم وجود دارند، که هیچیک از آنها به یک اجماع عمومی دست نیافتهاند.محققان اکتساب زبان در پستانداران و انسانها مانند مایکل توماسلو و توماس گیون استدلال میکنند. که چارچوب درونگرا نقش تقلید در یادگیری را دست کم گرفتهاست و اصلاً لازم نیست که وجود یک ماژول گرامر ذاتی را برای توضیح فراگیری زبان انسانی مطرح کنیم. تومازلو استدلال میکند که مطالعات در مورد چگونگی دستیابی کودکان و نخستیها به مهارتهای ارتباطی نشان میدهد که انسانها رفتار پیچیدهای را از طریق تجربه میآموزند، به طوری که به جای یک ماژول که بهطور خاص به فراگیری زبان اختصاص داده شدهاست، زبان توسط همان مکانیسمهای شناختی به دست میآید که برای کسب همه انواع دیگر استفاده میشود. رفتارهای منتقل شده از طریق اجتماعی.
نزدیک به سیصد روزنامه نگار و فعال ایرانی در داخل و خارج از ایران در نامهای به مراجع تقلید در قم و نیز اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نسبت به وضعیت جاری کشور که آنرا «سیاهترین برگهای تاریخ کشور» نامیدهاند، هشدار داده و خواهان اقدام عملی آنها شدند. امضاکنندگان این نامه همچنین خواهان توقف «پیشروی اقتدارگرایان در همین نقطه» و در نتیجه «نجات کشور از ویرانی» شدهاند. رادیو فردا