تقریر بحث السید البروجردی

معنی کلمه تقریر بحث السید البروجردی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تقریر بحث السید البروجردی (کتاب). مولف این کتاب فقیه طائفة آیة الله عظمی بروجردی نور الله مضجعه است که به دست علامة مدقق آیة الله حاج شیخ علی پناه اشتهاردی نوشته وتقریر گشته است.
نقش مهم نگارش تقریرات توسط محققین و مدققین برجسته در انعکاس آراء فقها و مجتهدین و بیان نظریه های استدلالی آنان در فقه و اصول بر اهالی فضل و علم پوشیده نیست، تقریراتی که با زحمت و تلاش فراوان به دست آمده و اینگونه منقح گشته، تا جایی که این تقریرات به معیار و وسیله ای برای شناخت میزان علمیت فقیهی که مباحثش تقریر گشته مبدل شده است. حوزه های علمی شیعه نیز با این روش نگارش شناخته شده اند و مقررین نیز عادتا به واسطه همین راه از سوی اساتیدشان در دو علم فقه و اصول به درجه اجتهاد نائل می شوند.
معرفی کتاب
کتاب حاضر تقریرات فقهی مباحث فقیه طائفة و مرجع بزرگوار آیة الله عظمی بروجردی (نور الله مضجعه) است که توسط استاد نخبه محققین جناب علامة مدقق آیة الله حاج شیخ علی پناه اشتهاردی دامت برکاته نگاشته شده است. مقرر در این باره اینگونه میگوید: «و بعد فهذا هو تقریر بحث سید الفقهاء و المجتهدین الذی الزمان بمثله لعقیم، سیدنا الاستاذ الاعظم و الطود العظیم العالی المرجع الدینی العام فی زمانه الحاج آقا حسین الطباطبائی البروجردی قدس سره الشریف من بحث القبلة و الستر و الساتر و شرائط لباس المصلی.»
چاپ کتاب
مؤسسه نشر اسلامی وابسته به جامعه مدرسین قم در راستای وفای به عهد خویش در احیاء علوم اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین و خدمت رسانی به حوزه های علمیة پروژه چاپ و نشر این تقریرات را عهده دار گشت.

جملاتی از کاربرد کلمه تقریر بحث السید البروجردی

بروجردی در نجف و کربلا و به سپس در تهران به تدریس پرداخت. تا آنکه به درخواست بزرگان مشهد در ۱۲۵۸ به قصد تدریس و ارشاد به آن شهر رفت و مورد توجه قرار گرفت. حوزهٔ درسش از حوزه‌های مهم به شمار می‌رفت و چون در محله «بالا خیابان مشهد» زندگی می‌کرد، به «بالاخیابانی» معروف شد. از جمله شاگردانش می‌توان به محدث نوری، علی اکبر نهاوندی (استاد سید عبدالاعلی سبزواری)، محمدعلی محلاتی، شیخ محمدحسن ممقانی (پدر عبداله مامقانی) اشاره کرد. محمدحسن ممقانی در ۱۲۶۳ق تقریر بحث «الصوم» استاد او عبدالرحیم بروجردی را نوشته است.[نیازمند منبع].
درس خارج در طی ۱۵۰ سال اخیر، دو مکتب نجف و مکتب سامرا را تجربه کرده است. خارج دروس حوزوی در حوزه نجف به سبک القایی-استماعی (القاء و بیان استاد؛ و استماع و شنیدن طلاب، به ضمیمه وجود تقریر بحث و نیز پرسش‌های نادر در میان تدریس استاد و پرسش‌های بیشتر پس از اتمام درس) توسط بزرگانی مانند آخوند خراسانی، ارائه می‌شد؛ ولی در مکتب سامرا که میرزای شیرازی آن را تأسیس کرد به صورت اشتراکی (یعنی ارائه ابتدایی موضوع بحث از سوی استاد و مشارکت استاد و شاگردان از ابتدا تا انتهای درس) انجام می‌گرفت. هر کدام از این شیوه‌ها هم دارای محاسن و هم دارای معایب بود. در حوزه علمیه قم هم‌اکنون، بیشتر سبک نجف جریان دارد و به ندرت سبک سامرا وجود دارد.