تقدیم و تاخیر

معنی کلمه تقدیم و تاخیر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تقدیم و تأخیر. تقدیم و تاخیر به جابه جا کردن یک لفظ از جایگاه طبیعی آن در کلام اطلاق می شود و از اسلوب بلاغی قرآن و از اسباب اجمال می باشد.
تقدیم و تاخیر از اسلوب های معانی قرآن، و یکی از اسباب اجمال است. در قرآن کریم برخی الفاظ، مقدم یا مؤخر از جایگاه خویش در آیات آورده شده اند. این کار علاوه بر این که اصولی و کاملا نظام مند است و بر اعجاز بیانی قرآن کریم دلالت دارد، بر زیبایی اسلوب و شیوایی تعبیر و حسن سبک نیز می افزاید.
[ویکی فقه] تقدیم و تاخیر به جابه جا کردن یک لفظ از جایگاه طبیعی آن در کلام اطلاق می شود و از اسلوب بلاغی قرآن و از اسباب اجمال می باشد.
تقدیم و تاخیر از اسلوب های معانی قرآن، و یکی از اسباب اجمال است. در قرآن کریم برخی الفاظ، مقدم یا مؤخر از جایگاه خویش در آیات آورده شده اند. این کار علاوه بر این که اصولی و کاملا نظام مند است و بر اعجاز بیانی قرآن کریم دلالت دارد، بر زیبایی اسلوب و شیوایی تعبیر و حسن سبک نیز می افزاید.
دیدگاه علما
درباره جواز تقدیم و تاخیر میان علما اختلاف است.
دو وضعیت در مقدم و مؤخر قرآن
در مقدم و مؤخر قرآن به دو وضعیت برمی خوریم:
← وضعیت اول
...

جملاتی از کاربرد کلمه تقدیم و تاخیر

با آغاز دوره هجدهم مجلس شورای ملی، فضل‌الله زاهدی مطابق سنت پارلمانی استعفای دولت را روز ۱ اردیبهشت ۱۳۳۳ به حضور شاه تقدیم و پس از انتصاب مجدد به نخست‌وزیری در همین تاریخ، هیئت وزیران خود را ۲ اردیبهشت به حضور شاه و سپس به مجلس شورای ملی و روز ۴ اردیبهشت به مجلس سنا معرفی کرد. مجلس شورای ملی در تاریخ ۷ اردیبهشت با ۱۰۷ رأی از ۱۱۰ نفر به دولت وی رأی اعتماد داد. مجلس سنا نیز روز ۶ اردیبهشت با ۳۹ رأی از ۴۵ نفر، اعتماد خود را به دولت وی ابراز داشت.
پس از دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران، محمدرضا شجریان در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی از وی خواست تا از پخش آثار او در صدا و سیما خودداری کند. وی گفت: «سرودهایی که خوانده به‌ویژه سرود ایران، ای سرای امید متعلق به سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ بوده و هیچ ارتباطی با شرایط کنونی ندارد». وی اعلام کرد سازمان صدا و سیما هیچ نقشی در تهیهٔ این آثار نداشته و به حکم قانون و شرع از این سازمان خواسته صدا و آثار او را در هیچ‌یک از واحدهای رادیو و تلویزیون پخش نکند.البته همزمان در آن نامه، شجریان دعای «ربنا» و «مناجات افشاری» خود را به ملت ایران تقدیم و تأکید کرد حساب این دو اثر از بقیه آثارش جداست. اما پس از شکایت رسمی وی از صدا و سیما عده‌ای از مدیران صدا و سیما اعلام کردند دیگر حتی دعای ربنای ایشان را هم پخش نمی‌کنیم. محمدحسین صوفی، معاون صدای سازمان نیز اعلام کرد: «از این پس حتی در ماه رمضان صدای محمدرضا شجریان از شبکه‌های رادیویی پخش نمی‌شود». محمدرضا شجریان در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: «در شرایطی که مردم در بهت و حیرت هستند و به گفته آقای احمدی‌نژاد، خس و خاشاک به حرکت درآمده‌اند، صدای من در صدا و سیما جایی ندارد. صدای من صدای خس و خاشاک است و همیشه هم برای خس و خاشاک خواهد بود». در همین دوران شجریان تک‌آهنگ زبان آتش را در حمایت از معترضان و در پی اعتراضات سال ۱۳۸۸ با آهنگ‌سازی خودش و تنظیم مجید درخشانی و شعر فریدون مشیری منتشر کرد.
هرچند سیاوش‌خوانی به نمایش درنیامده، بسیار خوانده و اغلب پسندیده شده است، چندان که مثلاً علی حصوری در پیشگفتارِ کتابِ سیاوشان (۱۳۷۸) «برداشت‌ها»ی سیاوش‌خوانی از «اسطوره» را «اصیل و درست» گفت و مهری بهفر دفترِ ششمِ شاهنامهٔ فردوسی با شرح و تصحیحِ خود را (که داستانِ سیاوش است) به بیضایی تقدیم و با سرلوحه‌ای از سیاوش‌خوانی آغاز کرد (۱۴۰۰).
با آغاز دوره بیست و چهارم مجلس شورای ملی، امیرعباس هویدا مطابق سنت پارلمانی استعفای هیئت دولت را در ۳۰ شهریور ۱۳۵۴ به حضور شاه تقدیم و پس از انتصاب مجدد به نخست‌وزیری (برای بار چهارم)، هیئت وزیران خود را ۳۱ شهریور به حضور شاه و ۱ مهر همراه با تقدیم برنامه دولتش به مجلس شورای ملی معرفی کرد.