تفسیر العز بن عبدالسلام

معنی کلمه تفسیر العز بن عبدالسلام در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] تفسیر العز بن عبدالسلام، اثر عبدالعزیز بن عبدالسلام سلمى (متوفى 660ق)، با تحقیق و تعلیق احمد فتحى عبدالرحمن، تفسیرى است مختصر از قرآن کریم که به زبان عربى و در نیمه اول قرن هفتم هجرى، نوشته شده است.
کتاب با مقدمه محقق آغاز و مطالب دربردارنده تفسیر تمام سوره هاى قرآن مى باشد.
ترتیب سوره ها، بر اساس ترتیب معمول در قرآن کریم مى باشد؛ یعنى از فاتحة الکتاب، آغاز و تا سوره ناس ادامه یافته است.
محقق در ابتداى هر سوره، مقدمه مختصرى در پاورقى افزوده که در آن، به مقصود و محتواى سوره، اشاره شده است...
از جمله اقدامات انجام گرفته در راستاى تحقیق کتاب، عبارتند از:
در مقدمه، ابتدا زندگى نامه مختصرى از مؤلف ارائه و سپس، علومى که مفسر قرآن بدان نیازمند است، توضیح داده شده است. این علوم، عبارتند از: لغت، نحو، صرف، اشتقاق، معانى و بیان و بدیع، قرائات، اصول دین، اصول فقه، فقه، اسباب نزول، ناسخ و منسوخ و حدیث و سنن...
[ویکی نور] تفسیر العز بن عبدالسلام، اثر عبدالعزیز بن عبدالسلام سلمی (متوفی 660ق)، با تحقیق و تعلیق احمد فتحی عبدالرحمن، تفسیری است مختصر از قرآن کریم که به زبان عربی و در نیمه اول قرن هفتم هجری، نوشته شده است.
کتاب با مقدمه محقق آغاز و مطالب دربردارنده تفسیر تمام سوره های قرآن می باشد.
ترتیب سوره ها، بر اساس ترتیب معمول در قرآن کریم می باشد؛ یعنی از فاتحة الکتاب، آغاز و تا سوره ناس ادامه یافته است.
محقق در ابتدای هر سوره، مقدمه مختصری در پاورقی افزوده که در آن، به مقصود و محتوای سوره، اشاره شده است ...
از جمله اقدامات انجام گرفته در راستای تحقیق کتاب، عبارتند از:

جملاتی از کاربرد کلمه تفسیر العز بن عبدالسلام

در حالی که در قرن پنجم قمری تصوف و طریقت در حال جدایی از شریعت بودند، عبدالقادر گیلانی به عنوان یکی از سرسخت‌ترین مخالفان این عقاید، در جهت هماهنگی طریقت با شریعت تلاش کرد و اطاعت و پیروی از قرآن و سنت و حاکمیت بخشیدن به آن‌ها را در همهٔ شئون زندگی، اساس همهٔ امور می‌دانست عز بن عبدالسلام شافعی در این باب سخنها گفته.[نیازمند منبع]
راضی بن عبدالسلام (عربی: راضي بن عبد السلام؛ ۲۸ فوریه ۱۹۲۹ – ۴ اکتبر ۲۰۰۰) دونده مراتن اهل مراکش بود.
قطز تصمیم گرفت به‌جای ماندن در مصر و انتظار هجوم مغولان و حالت دفاعی گرفتن و محاصره شدن مصر، برای رویارویی با مغول به شام لشکر بکشد. او جبههٔ داخلی را با عزل تمامی کسانی که در حمایت و شجاعتشان شک داشت تقویت کرد و به‌جایشان نزدیکان و معتمدان خود را نصب کرد. سپس در قاهره و سایر شهرهای زیر سلطهٔ خود اعلام جهاد نمود و مردم را برای جنگ فرا خواند. برای تجهیز لشکر به جمع‌آوری اموال پرداخت و مالیات‌هایی بر مردم تعیین کرد، اما بسیاری از عالمان، که در میانشان علامه و دانشمند بزرگ، عزّ بن عبدالسلام، نیز بودند، بر این امر اعتراض کردند و از او خواستند تا بودجهٔ لازم برای تجهیز لشکر را از اموال فرماندهان ممالیک تأمین نماید، تا جایی که هیچ مالی غیر از اسب و سلاح جنگی برای فرماندهان باقی نمانَد، و اگر باز هم نیاز لشکر برآورده نشد، آنگاه بر مردم مالیات ببندد.