[ویکی فقه] تفسیر اثنا عشری (کتاب). تفسیر اثنا عشری، تفسیری است فارسی در ۱۴ مجلد تا آخر سوره مرسلات، از تفاسیر شیعه دوازده امامی، ساده و قابل فهم برای توده مخاطبانی که با زبان عربی آشنایی ندارند. با جهت گیری تحلیلی، هدایتی و ارشادی و با رویکردی لغوی و روایی، که جنبه روایی آن غلبه دارد. این تفسیر خلاصه تفسیری است که مؤلف به شکل مفصل و حاوی ۲۲ جزء قرآن قبلا نگاشته و فرصت تکمیل آن را پیدا ننموده است. کتاب با پیش درآمدی در باب مقدمات تفسیر مانند تعریف تفسیر،تاویل و ترجمه و فرق میان آنها، و بحثهای روائی از قبیل، تمسک به قرآن، حاملین علم آن، منع تفسیر به رای،سبب نزول، کیفیت نزول و اقسام آن،اعجاز قرآن، اسامی آن، ثواب قرائت،آداب قرائت و نوادری در مطالب اعتقادی نسبت به قرآن از قبیل،قراء سبعه، عدد آیات و... ، شروع می گردد و سپس به تفسیر می پردازد. مصادر تفسیر مفسر محترم در تالیف اثر خود بر مصادر تفسیری و روایی مختلفی اعتماد داشته که برخی از آنها از این قبیلند: در تفاسیر: تبیان،مجمع البیان، برهان،نور الثقلین،صافی،منهج الصادقین،روح الجنان،عیاشی و قمی و از منابع روائی: کافی،نهج البلاغة،بحار الانوار،عیون اخبار الرضا،معانی الاخبار،الغدیر و برخی منابع روایی اهل سنت. روش تفسیر ← بیان اطلاعات کلی سوره ...
جملاتی از کاربرد کلمه تفسیر اثنا عشری
صادق درباره او می گوید اگر زراره نبود آثار نبوت و احادیث پدرم از بین می رفت. در کتب حدیثی شیعی اثنا عشری و اسماعیلی بسیار از او نقل قول شده است. زراره بعدها از یاران جعفر صادق شده اما ظاهراً صادق او را رد کرده است.
در کتب حدیثی شیعی اثنا عشری و اسماعیلی بسیار از او نقل قول شده است. زراره بعدها از یاران صادق شده اما ظاهراً صادق او را رد کرده است. به نوشته کشّی، صادق برای نجات زراره همان کار را کرد که خضر برای حفظ کشتی برای صاحبانش، از دست اندازی سلطان ستمگر کرد.(به این معنا که صادق با طردش، او را از سوء ظن و ستم حاکمان زمان، که به شیعیان سخت می گرفتند، حفظ کرد).
مدرسه از ۳ طرف به بافت شهری پیوستهاست و فقط در بخش پیش طاق ورودی در مجاورت معبر دارای نما و تزیین است. نمای پیش طاق عبارت از یک قاب مستطیل شکل که دهانهای با طاق جناغی را دربر گرفتهاست. بخش داخلی آن با کتیبهٔ بنیاد بنا که در وسط بدنهٔ آن نصب شده، به دو قسمت پایین و بالا تقسیم شدهاست. کتیبهٔ کاشی سردر به خط ثلث سفید بر زمینهٔ لاجوردی، شامل دستور ساختن بنای مدرسه، وقف آن بر طالبان علم شیعهٔ اثنا عشری، و راقم محمدرضا امامی و تاریخ ۱۰۵۶ق است.
متاسفانه به دلیل حمله مغولان و نابودی بسیاری از آثار، زندگینامه دقیق و زیادی از شیخ محمود وجود ندارد. شیخ محمود در شهر بلخ، چشم به جهان گشود. او در خانواده ای اهل سنت بزرگ شد، اما بعد از مدتی تشیع و مذهب اثنا عشری را برگزید. او زمانی که شش سالش بود، همراه پدرش به بغداد رفت و سپس در مدرسه نظامیه بغداد شروع به تحصیل کرد.
دین همه مردم این روستا و روستاهای اطراف اسلام و شیعه جعفری اثنا عشری است؛ و مراسم مذهبی در این روستا در ماههای محرم و صفر و ماه مبارک رمضان و اعیاد و ایام اسلامی به کمک و همت اهالی بسیج و هیئت در مسجد روستا برگزار میگردد.