تفاسیر به رای

معنی کلمه تفاسیر به رای در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تفاسیر به رأی. تفاسیر به رای به کتاب های تفسیر مبتنی بر اجتهاد و اعتقاد مفسر اطلاق می شود.
به تفاسیری که بر اساس اجتهاد و اعتقاد مفسر نوشته شده اند، تفاسیر مبتنی بر رای می گویند، که دو قسم است؛ ۱. جایز یا ممدوح؛ ۲. ممنوع یا مذموم.
[ویکی فقه] تفاسیر به رای به کتاب های تفسیر مبتنی بر اجتهاد و اعتقاد مفسر اطلاق می شود.
به تفاسیری که بر اساس اجتهاد و اعتقاد مفسر نوشته شده اند، تفاسیر مبتنی بر رای می گویند، که دو قسم است؛ ۱. جایز یا ممدوح؛ ۲. ممنوع یا مذموم.
تفسیر به رای ممدوح
در تفسیر به رای ممدوح، مفسر با شناخت کلام عرب و اسباب نزول و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و… با نیتی خالص در صدد شناخت مراد کلام پروردگار است.
تفسیر به رای مذموم
به آن دسته تفسیرهایی که بدون توجه به شرایط لازم تفسیری و از روی قیاس و استحسان یا با پیش فرض های ثابت نشده علمی و… نوشته شده اند، تفسیرهای مبتنی به رای مذموم می گویند.
نمونه هایی از تفاسیر به رای مذموم
...

جملاتی از کاربرد کلمه تفاسیر به رای

میزان اندک زاد و ولد در سال‌های جنگ جهانی اول برای آلمان به این معنی بود که پس از تأمین نیاز نیروهای مسلح، تعداد اندکی از مردان جوان به عنوان نیروی کار باقی مانده بودند. اقتصاد صنعتی آلمان پیش از آغاز جنگ با شوروی، به قریب به سه میلیون کارگر خارجی وابسته بود و همین کمبود کارگر با هر فراخوان جدید برای سربازگیری شدت بیشتری میافت. از این رو به منظور رهاسازی کارگران برای حضور در فعالیت‌های صنعتی، ساز و کاری از تعریف شد که در آن سربازان با تجربه به «تعطیلات تسلیحاتی» فرستاده می‌شدند تا به تولید ادوات جنگی بپردازند و به‌جای آن‌ها سربازان جدیدی برای نیروی زمینی آموزش می‌دیدند. در موعد بازگشت این سرباز-کارگران تولید مجدداً متحمل آسیب می‌شد. تلاش صنایع تسلیحاتی برای ایجاد تأخیر تا جای ممکن در بازگرداندن این سربازان مشکلات نیروی زمینی را افزایش می‌داد و آن را مجبور می‌ساخت زمان دوره‌های آموزشی لشکرهای جدید را کاهش دهد. با این تفاسیر به هر صورت، فعالیت‌های اقتصادی آلمان به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای این کشور در جنگ با شوروی نبود و مقابله با محدودیت‌های به وجود آمده برای آن غیرممکن می‌نمود.
لحن. تفاسیر به دو دسته کلی بخش می‌شوند: روایی و عقلی
تفسیر محافظه کارانه (سنتی قدیمی) از آیه ۳۴ سورهٔ نساء در قرآن در باب روابط زناشویی به این نتیجه می‌رسد که کتک زدن زن جایز است. بقیهٔ تفاسیر آیه ادعا می‌کنند که آیه زدن یک زن را تأیید نمی‌کند، بلکه از جدا شدن از او پشتیبانی می‌کند. تفاوت‌ها در تفاسیر به خاطر وجود مکاتب مختلف فقه اسلامی، گذشته‌ها و سیاست‌های مختلف موسسات دینی، تغییر مذهب‌ها، اصلاحات و تحصیلات می‌باشد.