تشییع کردن
معنی کلمه تشییع کردن در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه تشییع کردن
از آداب و ارکان مولویه میتوانیم به مواردی چون میدان شریف، اسم جلال، آیین جم، ارکان سماط، محرّم و آش، گمراهی، سیاحت و سرپا کردن، اوراد مولوی، نحوه استقبال از پادشاه درخانقاه، مرگ، دفن، شب عُرس، تشییع جنازه و سنگهای مزار مولویان اشاره نمود.
وی معترضان به پنهانکاری دولتمردان و فرماندهان سپاه را فریب خوردهٔ رسانههای خارجی دانست و بخاطر کمک کردن اهمیت کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس دانست. همچنین گفت که شرکت کنندگان در تشییع جنازهٔ قاسم سلیمانی مردم ایران هستند نه آنهایی که در اعتراضات به سقوط هواپیما عکس قاسم سلیمانی را پاره کردهاند و علیه او و سپاه شعار دادهاند.
اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفتتپه در شهر شوش در آبان ۱۳۹۷ وارد مرحله تازهای شد. اینبار کارگران با جدیت بیشتری دست به اعتصاب و تظاهرات زدند. آنها همسران و فرزندان خود را نیز به همراه خود به راهپیماییها آوردند. ویدئوهایی که از راهپیمایی هفتتپه منتشر شده نیز حاکی از حضور پررنگ زنان و کودکان است. آنها با پلاکاردهای خود در این تجمع حاضر شدند. کارگران در روز جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ اعتراضهایشان به نماز جمعه شوش کشیده شد. کارگران سخنان امام جمعه را قطع کرده و پس از پشت کردن به او شعار «پشت به دشمن، رو به میهن» سردادند. همچنین آنها در این روز به نشانه اعتراض تابوت نمادین شرکت نیشکر هفتتپه را در یک تشییع جنازه نمادین، تشییع کردند. آنها در طول مسیر شعار «مرگ بر ستمگر/ درود بر کارگر» سر دادند. در روز ۲۶ آبان ۱۳۹۷ اعتراضها وارد سیزدهمین روز خود شد. در این روز از اعتصاب، جمعیت زیادی در خیابانهای شوش، در استان خوزستان، به حمایت از کارگران معترض تجمع کردند. در این اعتراض حضور چشمگیر نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی گزارش شدهاست. کانال خبری اتحادیه آزاد کارگران نیز شنبه صبح از ورود یک اتوبوس یگان ویژه به هفتتپه در نزدیکی شهرستان شوش و استقرار آن در پاسگاه نیروی انتظامی منطقه، و اعزام دو اتوبوس یگان ویژه نیروهای اهواز به شوش دانیال خبر داد. کارگران باز نشسته هفتتپه نیز شنبه ۲۶ آبان در بیانیه ای از اعتصاب کارگران حمایت کردند.
نیروهای «امنیتی و انتظامی» پس از پایان مراسم تشییع پیکر منتظری «با مردم درگیر» شدند. ساعتی پس از دفن، «گروههایی از بسیجیان و طلاب» با شعارهایی در حمایت از رهبری و علیه معترضین به سمت بیت حسینعلی منتظری حرکت کردند. از سوی دیگر معترضین و و هواداران منتظری متقابلاً شعارهایی دادند. در این میان طرفین «اقدام به پرتاب اشیا به سوی یکدیگر» کرده که با دخالت پلیس به قصد جدا کردن، دو طرف آرام شده و به شعارهای خود ادامه دادند.
پس از فرار از تروا، او بازماندگان را به سواحل آنتاندر هدایت میکند، جایی که آنها ناوگان جدیدی از کشتیها را میسازند. آنها ابتدا به تراکیه میروند، جایی که آئنیاس برای قربانی کردن آماده میشود. وقتی ریشه و شاخههای درخت را پاره میکند، خون تیره زمین و پوست آن را خیس میکند. درخت با او صحبت میکند و نشان میدهد که روح پولیدوروس، پسر پریام است. پریام پولیدوروس را نزد پادشاه تراکیه فرستاده بود تا از جنگ در امان باشد، اما هنگامی که تروا سقوط کرد، پادشاه تراکیا در کنار یونانیان قرار گرفت و پولیدوروس را کشت. پس از برگزاری مراسم تشییع جنازه پولیدوروس، آئنیاس و تروجانها از تراکیا با احساس ترس از نقض اخلاق مهمان نوازی توسط تراکیا حرکت میکنند. آنها به سمت جنوب به جزیره مقدس دلوس میروند.
سکاها آیین خاصی برای دفن مردگان داشتهاند. خاکسپاری و در «خاک کردن اسب فرد سکایی» در کنار وی، ازجمله رسوم سکایی بودهاست. در مراسم تدفین متوفی رسم بر این بود که معمولاً همراه شاه متوفی او را با اسبش، به خاک میسپردند. البته گورهای سکاها پسازآنکه تشییعکنندگان محل را ترک میگفتند، غالباً مورد دستبرد دزدان قرار میگرفت و به خاطر زَرهای موجود در آنها به تاراج میرفت. بهعنوانمثال در داستان سهراب شاهنامهٔ فردوسی، زمانی که رستم برای در خاک کردن فرزندش، دخمهای مهیّا میکند، باآنکه تمایل دارد آن را با طلا و مشک بیاراید، با این استدلال که این تجملات پس از ترک محل، به تاراج میرود؛ از این کار خودداری میکند.