تشکر از بهشتیان

معنی کلمه تشکر از بهشتیان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تشکر از بهشتیان (قرآن). خداوند متعال در آیات قرآن با ذکر نمونه هایی از نعمات بهشتی در مقام تشکر از زحمات بهشتیان برمی آید.
تشکر خداوند از بهشتیان، به علت سعی و کوشش آنان در دنیا:الف) «عــلیهم ثیاب سندس خضر واستبرق وحلوا اساور من فضة وسقـیهم ربهم شرابا طهورا: بر اندام آنها (بهشتیان ) لباسهایی است از حریر نازک سبزرنگ، و از دیبای ضخیم، و با دستبندهایی از نقره آراسته اند، و پروردگارشان شراب طهور به آنان می نوشاند!» مقصود از شراب طهور که در بهشت به ابرار نوشانده می شود ((و سقیهم ربهم شرابا طهورا)) - خدایشان شرابی به ایشان نوشانید که طهور بود، یعنی در پاکی به حد نهایت بود، شرابی بود که هیچ قذارت و پلیدی را باقی نمی گذاشت ،و یکی از قذارتهای درونی آدمی غفلت از خدای سبحان ، و بی توجهی به اوست ، پس ابرار که این شراب طهور را نوشیدند محجوب از پروردگارشان نیستند، و لذا آنان می توانستند خدا را حمد بگویند. جالب اینکه تعبیر به ((طهور)) در قرآن مجید فقط در دو مورد آمده یکی در مورد باران «...وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا» که همه چیز را پاک و زنده می کند و دیگر در آیه مورد بحث درباره شراب مخصوص بهشتی که آن نیز پاک کننده و حیات بخش استو در آخرین آیه مورد بحث آخرین سخن را در این زمینه بیان کرده ، می فرماید: ((از سوی خدا به آنها گفته می شود: این نعمتهای عظیم و مواهب بی نظیر پاداش اعمال شما است ، و سعی و کوشش و تلاش شما در طریق اطاعت فرمان حق مقبول و مشکور . مبادا کسی تصور کند که این مواهب و پاداشهای عظیم را بی حساب می دهند اینها همه جزای سعی و عمل است ، و پاداش مجاهدتها و خودسازیها و چشم پوشی از گناه است . خدای تعالی در جمله ((و سقیهم ربهم )) همه واسطه ها را حذف کرده ، و نوشاندن به ایشان را مستقیما به خودش نسبت داده ، و این از همه نعمتهایی که در بهشت به ایشان داده افضل است ، و چه بسا یکی از نعمت هایی باشد که به حکم آیه ((لهم ما یشاون فیها و لدینا مزید)) خواست خود بشر بدان نمی رسد. ب) «ان هـذا کان لکم جزاء وکان سعیکم مشکورا.» خداوند در این آیه در مقام بیان پاداش این گونه افراد، برآمده و این بیان تعبیری است تواءم با نهایت لطف و محبت و بزرگواری چرا که خداوند در اینجا در مقام تشکر و سپاسگزاری از بندگانش بر می آید، و از سعی و تلاش آنها تشکر می کند. در این آیه شریفه دو احتمال هست ، یکی اینکه حکایت خطابی باشد که از ناحیه خدای تعالی به هنگام پرداخت اجرشان به ایشان می شود. و احتمال دوم این است که جمله یقال لهم - به ایشان گفته می شود در تقدیر باشد. و جمله ((و کان سعیکم مشکورا)) خود، انشای شکر در برابر مساعی مرضیه و اعمال مقبوله ایشان است ، و خوشا به حالشان که با چه کلام پاکیزه ای خطاب می شوند. اشاره به وجه اینکه در شمار نعم بهشتی ابرار، از حورالعین نام برده نشده است این را هم باید دانست که در آیات مورد بحث نعمت زنان بهشتی یعنی حور العین را جزو نعمت های بهشتی ذکر نکرده با اینکه در کلام مجید خدای تعالی هر جا سخن از نعیم بهشت شده ، حور العین جزو مهم ترین آنها ذکر شده است . ممکن است از ظاهر جریان چنین فهمیده شود که علت آن این بوده که در بین ابرار مورد نظر آیات ، کسی از طایفه زنان بوده ، (و خدای تعالی برای رعایت حرمت او سخن از حور العین به میان نیاورده است ).

جملاتی از کاربرد کلمه تشکر از بهشتیان

جلد دوم کتاب که بسیاری از مسایل را{چه در سطح کشور و چه مطبوعات روشن می‌کند}به دلایل فنی فعلاً ناتمام مانده‌است. با احترام و تشکر از توجهتان:زبیده جهانگیری
با لغو انحصار داخلی، علما در برابر اصرار امین‌السلطان اظهار داشتند که چون امتناع مردم از استعمال دخانیات مستند به حکم میرزای شیرازی است، تنها چارهٔ کار مراجعه به وی و کسب اطلاع از نظر اوست. در واقع آن‌ها ضمن رفع تکلیف از خود، به اصرار امین‌السلطان تلگرامی حاکی از لغو امتیاز داخلی پاسخ میرزای شیرازی ارسال کردند. دو هفته پس از اعلام لغو امتیاز داخلی، پاسخ میرزای شیرازی به تلگرام علما به تهران ارسال شد. او در این تلگرام ضمن تشکر از شاه به جهت لغو امتیاز، اظهار امیدواری کرده بود که دست‌های خارجی به کلی از ایران کوتاه شود. پاسخ مزبور که به هیچ وجه مقصود اصلی دولتی‌ها را که خواهان صدور حکم حلیت استعمال تنباکو بودند، تأمین نمی‌کرد، ادامهٔ امتناع مردم از مصرف توتون و تنباکو را نیز در پی داشت.

هشتاد هزار هوادار میلان به جهت قدردانی از مالدینی در سن سیرو حاضر بودند. پلاکارد و پرچم‌های زیادی در جهت تشکر از ۲۵ سال وفاداری او به میلان در ورزشگاه دیده می‌شد. اما گروهی از کوروا سودهای (هواداران اولترا) میلان در این بازی لب به انتقاد از مالدینی گشودند. آن‌ها روی یک پرچم بزرگ نوشته بودند: «متشکریم کاپیتان. توی زمین یک قهرمان پایان‌ناپذیر بودی اما به آنها که ثروتمندت کردند احترام نگذاشتی.» این نوشته اشاره‌ای به مشاجره مالدینی با این گروه در سال ۲۰۰۵ و پس از شکست در فینال اروپا بود. گروهی دیگر از طرفداران فریاد می‌کشیدند: «فقط یک کاپیتان هست… بارزی» و گروهی دیگر پرچمی را در دست داشتند که اسم و شماره فرانکو بارزی روی آن نقش بسته بود. این رفتار با واکنش مالدینی در پس بازی مواجه شد. او این رفتار را برنامه‌ریزی شده خواند.

محمدرضا عارف کاندیدای رسمی اصلاح‌طلبان درانتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ به درخواست سید محمد خاتمی و به نفع حسن روحانی از کاندیداتوری کناره گرفت. پس از این کناره‌گیری، روحانی ضمن تشکر از عارف و خاتمی، در نامه‌ای به سید محمد خاتمی نوشت: «باور دارم که گفتمان «عقلانیت و اعتدال و اصلاحات» می‌تواند مطالبات به حق مردم را دنبال کند و به حقوق اساسی ملت، کارآمدی دولت، هماهنگی قوا و تعامل مؤثر با رهبری بزرگوارِ نظام، مدد رساند.»
در سال ۱۸۷۲، جورج لزلی مکی، مبلغی از کلیسای پروتستان در کانادا برای ساخت و ساز ساختمان اصلی مدرسه اخذ کرد. او این مؤسسه را «کالج آکسفورد» (به خاطر تشکر از ساکنان شهرستان آکسفورد در انتاریو، کانادا که کمک‌های مالی کرده بودند) نامید. کالج آکسفورد در سال ۱۸۸۲ تکمیل شد. در ابتدا دوره‌هایی در الهیات، مطالعات کتاب مقدس، جامعه‌شناسی، منطق، ادبیات کلاسیک چین، تاریخ چین، علوم طبیعی، و پزشکی پایه، آناتومی، و شیوه‌های بالینی در این کالج ارائه می‌شد. کالج آکسفورد نمونه اولیه موسسات به سبک غربی و آموزش عمومی در تایوان بود.
حمایت‌های فعال و بی‌وقفه ارتش از امنیت و رساندن محموله‌های کمک‌های مردمی تا ایجاد پل هوایی بین منطقه زلزله‌زده و شهر کرمانشاه باعث شد تا در بازدید حسن روحانی از منطقه زمانی که گفت: «ارتش و سپاه همراهان همیشگی مردم در منطقه حضور دارند» مردم شعار «فقط ارتش» سر دهند و همچنین دیوارنوشته‌های تشکر از ارتش را بنویسند که با تشکر متقابل فرمانده کل ارتش پاسخ داده شد.
ناطق‌نوری به همراه علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و سید حسن خمینی از چهار عضو اصلی ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان بود که نهایتاً در روز ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، حسن روحانی را به عنوان کاندیدای نهایی این ائتلاف معرفی کردند و ضمن تشکر از کناره‌گیری محمدرضا عارف، به حمایت از حسن روحانی پرداختند.
۱۵ شهریور، برادر او در توییتی ضمن تشکر از کسانی پیگیر وضعیت کسری نوری بودند از بازگشتش به بند سیاسی این زندان پس از ده روز خبر داد
این عید هر ساله در چهارمین پنجشنبهٔ ماه نوامبر گرامی داشته می‌شود. این مراسم به صورت سالیانه برای تشکر از دارایی‌هایی مادی و معنوی یک فرد صورت می‌گیرد. این روز، یکی از تعطیلات فدرال در آمریکا است.
«وقتی بردلی در یک محله طبقه کارگر در فیلادلفیا رشد کرد، افراد به او می‌گفتند او می‌تواند هر آن چیزی را که اختیار کند، می‌تواند باشد. او به آنها نشان داد که می‌توان شد. … در روزگاری که هنوز درهای فرصت کاملاً به روی سیاه‌پوستان آمریکایی باز نشده بود، بردلی این سیستم را به چالش کشید. او سخت کار کرد و خودش را آماده نمود. او خود را به روی دنیا گشود و به دنیا جرأت داد تا او را به رسمیت بشناسند. او زیاده خواه بود و موفق شد. با تشکر از نمونه‌هایی مانند او، بقیه ما می‌دانیم که می‌توانیم موفق شویم.»