تره لن

معنی کلمه تره لن در لغت نامه دهخدا

تره لن. [ ت ْ رِ ل ُ ] ( اِخ ) مرکز بخشی است در ولایت آوسن فرانسه که 3350 تن سکنه و کارخانه بافندگی دارد.

معنی کلمه تره لن در فرهنگ فارسی

مرکز بخشی است در ولایت آوسن فرانسه

جملاتی از کاربرد کلمه تره لن

در ۹ سپتامبر ۱۹۷۸ ضیاء الحق رئیس‌جمهور پاکستان برای ادامه گفتگوهایی که با داوود خان داشت، سفری به افغانستان داشت و در این سفر با نور محمد تره‌کی دیدار کرد. در این دیدار ضیاء الحق به تره‌کی پیشنهاد داده بود که اگر افغانستان موافقت کند می‌تواند کنترل مرزهای مشترک را بر عهده بگیرد. در جواب آن نور محمد تره‌کی بیان کرد که مرز دیورند یک خط استعماری و تحمیلی هست که در هنگام تجزیه هند و تشکیل دولت نو بنیاد پاکستان به خلق پشتونخوا و بلوچستان حق تعیین سرنوشت داده نشده. ضیاء الحق با دادن این پاسخ صریح متوجه شد که نمی‌تواند با رهبران حزب دموکراتیک خلق افغانستان به نتیجه برسد و به پاکستان بازگشت.
تره سوغان چورک (نانی که با پیازچه جنگلی تهیه می‌شود)
غفلت مرگ زد آن را که چنان خشک شدست از غم آنک ورا تره به نانی نرسد
نی در رگ ترهات بشکن بفکن قلم و دوات بشکن
اقتصاد شهرستان کازرون برپایه کشاورزی، دامپروری و صنایع استوار است. مهمترین فراورده‌های آن گندم، مرکبات، پنبه، تره‌بار و فراورده‌های دامی است. در شهرستان کازرون کشاورزی صنعتی و سنتی رایج است. هنرهای رایج در کازرون شامل دولچه دوزی، نمدمالی، سفال‌گری و گیوه دوزی می‌شود.
شغل ۶۵ درصد مردم روستای گرداک، کشاورزی است و محصولاتی چون برنج، گندم، اسپوست (یونجه)، کاهو، امباگ (شمبلیله)، سیرک (سیر)، پیاز، تربچه، تره و… در این روستا کشت می‌شود.
گفت برخیز ای غلام چست کار نیم جو زر تره خر پیش من آر