ترمیم تصویر

معنی کلمه ترمیم تصویر در فرهنگستان زبان و ادب

{image rectification} [مهندسی نقشه برداری] تولید تصویر از تصویری کج یا مایل با رفع کجی آن

معنی کلمه ترمیم تصویر در ویکی واژه

تولید تصویر از تصویری کج یا مایل با رفع کجی آن.

جملاتی از کاربرد کلمه ترمیم تصویر

از دهه 80 میلادی به بعد، تعداد افرادی که به دنبال انجام جراحی‌های زیبایی هستند، به‌طور پیوسته در حال افزایش است. این موضوع، همراه با جامعه‌ای که به زیبایی و جوانی اهمیت زیادی می‌دهد، باعث شده است که زنان و مردان به انجام عمل‌های جراحی روی آورند. افراد به دلایل مختلف از جمله ترمیم آسیب‌های ظاهری ناشی از جراحات جزئی، اعتماد به نفس پایین، اصلاح نقص‌های جسمی کوچک، تصویر بدنی منفی و محدود کردن آسیب‌های ناشی از فرایند پیری خود را به تیغ جراحی می‌سپارند یا به سراغ روش‌های غیرتهاجمی (جراحی‌های زیبایی که نیاز به بیهوشی ندارند) می‌رون .
با استفاده از یافته‌های علوم شناختی می‌توان زمینه‌های بالقوه اختلالاتی مانند خوانش‌پریشی و درخودماندگی را در کودکان از طریق تصویر برداری عصبی پیش‌بینی کرد و با انجام مداخله به موقع عصب‌شناختی و تصویر برداری مجدد از آن، از ترمیم آن مطمئن گشت. این‌گونه مداخلات عصب‌شناختی راه را برای معالجه بسیاری از کاستی‌های عصبی باز می‌کند و فصل جدیدی را در علوم‌اعصاب پدید خواهد آورد.
پس از آخرین ترمیم نقاشی در سال ۱۹۹۴، لطافت رنگ‌بندی و صمیمیت نگاه دخترِ در تصویر به بیننده بسیار افزایش یافته است.
این فیلم به‌طور موازی زندگی چند نفر که در تهران زندگی می‌کنند به نمایش درمی‌آورد و نشان می‌دهد که همه آنها در رابطه با مسایل جنسی دچار بحران‌هایی در جامعه هستند. پری (المیرا رفیع‌زاده) برای تأمین هزینه زندگی خود و فرزند پنج ساله‌اش که نمی‌تواند صحبت کند، به تن‌فروشی روی آورده‌است. بابک (آرش مرندی) یک دانشجوی موسیقی‌ست که دوست دخترش، دنیا (نگار ناصری) او را تحت فشار قرار داده که هزینه جراحی ترمیم بکارتش را تأمین کند. سارا (زهرا امیر ابراهیمی) هم در این میان به عنوان یک زن خانه‌دار سعی می‌کند همان‌طور که از او انتظار می‌رود تصویر یک زن مطیع را که در همه حال از شوهرش تمکین می‌کند بازتولید کند.
رتوش اگر با کمک رایانه یا تجهیزات آن و نرم‌افزارهای تخصصی صورت پذیرد(مثل فتوشاپ) ، به آن رتوش دیجیتال می‌گویند. رتوش دیجیتال به معنی حذف و ترمیم نقایص خاص در تصویر است که با دوربین قابل حذف نیستند.
پدیده ماخ می‌تواند در تشخیص رادیوگرافی ایجاد خطا کند. برای مثال یک دندانپزشک برای کشف پوسیدگی دندان، لکه‌های مشهود در تصویر خاکستری رادیوگرافی را بررسی می‌کند. این لکه‌ها بر اساس میزان تیرگی می‌توانند نمایانگر تراکمی غیرطبیعی باشند. در چنین وضعیتی پدیده ماخ به راحتی می‌تواند باعث ایجاد نشانه‌های جعلی پوسیدگی دندان شود. این نشانهای جعلی ممکن است در مرز موادی که برای ترمیم دندان استفاده شده یا محل تماس مینا و استخوان دندان ظاهر شده و موجب تشخیص اشتباه شوند.
قبل از عمل جراحی سر بیمار مورد تصویر برداری با اشعه ایکس قرار می‌گیرد و جراح با خانواده بیمار مشورت نموده و همچنین با توجه به نوع بیماری و هدف عمل جراحی، ماده مورد استفاده در کرانیوپلاستی و ترمیم جمجمه را انتخاب می‌کند.
دکتر شخصیت اصلی برنامه تلویزیونی بلند مدت علمی تخیلی بی‌بی‌سی، دکتر هو است. از زمان شروع نمایش در ۱۹۶۳، این شخصیت توسط سیزده بازیگر نقش اصلی به تصویر کشیده شده‌است. این شخصیت یک ارباب زمان هزارساله است که نام مستعار دکتر را برای خود انتخاب کرد. او به‌طور مکرر با همراهانش به همراه سفینه‌اش تاردیس، در فضا و زمان سفر می‌کند. انتقال به هر بازیگر موفق در روایت نمایش از طریق دستگاه ترسیم «تجدید حیات» توضیح داده می‌شود، که یک عملکرد بیولوژیکی از نژاد اربابان زمان است که وقتی اتفاق می‌افتد که آسیب کشنده ای در آنها ایجاد شده باشند و خودشان را با تغییر ساختار سلولی و ظاهرشان ترمیم کنند.
در فصل هفتم لوسیفر به عنوان بخشی از توهمات سم برمی گردد و یادآور اوقاتش در قفس جهنم است. او به سم می‌گوید دنیای اطرافش در یک سال اخیر واقعی نبوده و سم هنوز در قفس است و این روش جدید شکنجه اوست. سم از لوسیفر می‌پرسد چرا به این دنیای خیالی پایان نمی‌دهد و لوسیفر جواب می‌دهد تنها وقتی این کار را می‌کند که سم دیگر نتواند ادامه دهد. لوسیفر بعداً به شکل دین درمی آید و سم را گول‌می‌زند تا از خانه بابی خارج شود. در مسیر او خودش را لو می‌دهد تا ثابت کند می‌تواند «رؤیای» سم را کنترل کند. اما دین می‌رسد و به سم می‌فهماند دنیای واقعی چیست و معلوم می‌شود لوسیفر یک توهم است. با این حال او به سم می‌گوید جایی نخواهد رفت. لوسیفر مدام مزاحم خواب سم می‌شود و بعداً هم غذاها را برای سم به شکل کرم و حشره درمی‌آورد تا تدریجاً باعث مرگ سم شود. در ابتدا سم سعی می‌کند توهماتش را نادیده بگیرد اما وقتی برای یافتن دین از نصایح لوسیفر استفاده می‌کند، اوضاع بدتر می‌شود. پس لوسیفر زندگیش را تسخیر می‌کند و سم در بیمارستان روانی بستری می‌شود. کستیل که معلوم می‌شود زنده است، سعی می‌کند دیوار ذهنی سم را ترمیم کند اما می‌فهمد دیوار کلاً نابود شده‌است. پس مجبور می‌شود تمام مشکلات را به خودش منتقل کند و لوسیفر به سراغ او می‌رود. بعداً وقتی کستیل خوب می‌شود، سم از او دربارهٔ دیدن لوسیفر می‌پرسد. کستیل می‌گوید در ابتدا او را می‌دید اما کم‌کم ناپدید شد. او باور دارد لوسیفر به سادگی تصویر شکنجه خود سم از اوقاتش در جهنم بوده و این تصویر کم‌کم ناپدید شد چون شکنجه دیگر در ذهن سم نبود.