تخم کشیدن

معنی کلمه تخم کشیدن در لغت نامه دهخدا

تخم کشیدن. [ ت ُ ک َ/ ک ِ دَ ] ( مص مرکب ) اخته کردن. از مردی انداختن.

معنی کلمه تخم کشیدن در فرهنگ فارسی

اخته کردن از مردی انداختن .

جملاتی از کاربرد کلمه تخم کشیدن

آسیب عصبی دائمی بعد از بلاک عصبی محیطی معمولاً نادر است. علائم معمولاً در عرض چند هفته ناپدید می‌شوند. اغلب کسانی که دچار عوارض بی‌حسی می‌شوند معمولاً در عرض ۶ هفته به صورت کامل بهبود پیدا می‌کنند، به صورت نادر در صورت طول کشیدن علائم ۹۹٪ افراد تا یک سال به‌طور کامل درمان می‌شوند. تخمین زده می‌شود که ۱ در ۵۰۰۰ تا ۱ در ۳۰۰۰۰ وقتی تحت انواع روش‌های بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرند دچار آسیب عصبی دائمی می‌شوند.
در دوران جوانی ایسیلدور میوهٔ نیملوت را (پیش از قطع کردن آن به دستور آر-فارازون) دزدید و نسل درخت سفید را بدینگونه حفظ کرد و بعدها تخم آن را در شهر میناس آنور کاشت. ایسیلدور و خانواده‌اش از یاورانِ الف‌ها بودند کسانی که تلاش‌های سائورون را برای به فساد کشیدن نومنوریان رد کردند. سائورون، آر-فارازون را متقاعد کرد که در مقابل والار به جنگ رود تا نامیرا شدن را بدست آورد در حالی که این دروغی بیش نبود. وقتی که ناوگان آر-فارازون در سال ۳۳۱۹ به قصد سرزمین‌های نامیرا حرکت کردند، یاورانِ الف در نومنور ماندند. ناوگان از بین رفت و نومنور زیر آب‌های دریا غرق شد ولی یاورانِ الف نیز کشتی‌های خود را آماده کرده بودند و آمادهٔ فرار به سرزمین میانی بودند.
خاگار یا بیضی‌نگار ابزاری برای کشیدن بیضی است. کهن‌ترین خاگار خاگار ارشمیدس است که از دوره باستان برای همین منظور به کار برده می‌شده است. خاگ در فارسی به معنی تخم‌مرغ و بیضه است و خاگ‌آر یا خاگ‌آور که به صورت خاگار مخفف شده به معنی ابزاری است که شکل بیضی را با خود می‌آورد. (قابل مقایسه با واژه خاویار که آن هم از همین ترکیب آمده باست به معنی خاگ‌آور).
با آغاز انقلاب پزشکی و افزایش آگاهی انسان‌ها نسبت به دانش پزشکی، جانوران بخش جدایی‌ناپذیری از آزمایش‌های علمی بشر شدند. با گسترش دانش و افزوده شدن شاخه‌های نوینی چون میکروب‌شناسی، عصب‌شناسی، و مهندسی پزشکی به پزشکی و نیز گسترش پژوهش بر دانش‌هایی چون علوم فضا، جانوران بیشتر و بیشتری در آزمایشگاه‌ها زیر آزمایش قرار گرفتند. امروزه تخمین زده می‌شود که بر روی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون جانور در آزمایشگاه‌های سراسر جهان آزمایش‌های علمی انجام می‌شود.[پانویس ۱] از این جانوران برای اهداف گوناگونی بهره گرفته می‌شود که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: پژوهش‌های بنیادین زیستی، پژوهش‌های کاربردی پزشکی، تهیه دارو، آزمایش مواد مصرفی همانند مواد آرایشی و افزودنی‌های خوراکی و کودها، بهره‌گیری در موسسات آموزشی برای دانشجویان، و به‌کارگیری آن‌ها برای بیرون کشیدن مواد دارویی همچون سرم.