تخصیص کتاب

معنی کلمه تخصیص کتاب در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تخصیص کتاب به تخصیص حکم عام قرآنی به وسیله دلیل خاص اطلاق می شود.
هر گاه دلیل خاصی موجب خروج بعضی افراد از حکم عام قرآنی گردد، تخصیص کتاب محقق می شود.
جواز تخصیص کتاب
در جواز تخصیص کتاب به واسطه دلیل خاص از کتاب یا اجماع و یا خبر متواتر ، میان علما اختلافی نیست اما در تخصیص کتاب با خبر واحد اختلاف است.
← نکته
۱. ↑ الوجیز فی اصول الفقه، زحیلی، وهبه، ص۲۰۲. ۲. ↑ اصول الفقه، زهیرالمالکی، محمد ابوالنور، ج۲، ص۳۰۳. ۳. ↑ تحریر المعالم، مشکینی، علی، ص۱۲۸.
منبع
...

جملاتی از کاربرد کلمه تخصیص کتاب

این کتاب در ۲۰ فصل تدوین شده‌است. فصول ابتدایی به فواصل موسیقی ایرانی، وزن و ضرب‌آهنگ در موسیقی ایرانی، تاریخچهٔ ردیف و مقام و مفاهیم پایه‌ای می‌پردازند، و نه فصل انتهایی، به بررسی هفت دستگاه موسیقی ایرانی و گوشه‌های آن‌ها تخصیص یافته‌اند.
کمپانی نیز به این راهبرد روی آورد تا به جای که هزینه‌های کلان برای چاپ کتاب‌های فارسی کرد و از آن جمله است تخصیص ۲۰۰۰ پوند برای چاپ کامل دوره کارهای پورسینا.
«تحقیقات انجام شده برای این کتاب (کتاب اقدام شرم‌آور)، از اسناد و مدارک جدید بسیاری پرده برداشت که قصد نسل‌کشی مقامات عثمانی را به وضوح نشان می‌دهد. این اسناد که بعضی آنان نخستین بار در اینجا آمده‌اند، به موضوعاتی چون استفاده از اموال ارمنیان برای تأمین جنگ و باز تخصیص منابع به منظور خلق یک بورژوازی مسلمان که جای طبقه متوسط ارمنی را که پاک‌سازی و نابود شده بود بگیرد.
نخشبی این کتاب را به یک صدو پنجاه و یک سلک بخش کرده است. در تالیف کتاب چندان مقید در ترتیب فصول و ابواب نبوده است بدان معنی که چند سلک اولیه را به اصطلاحات عرفانی و سپس چند سلک به مسائل اخلاقی اختصاص داده است در میان سلک های اخلاقی گاه گاهی سلک هایی امده است که از اصطلاحات صوفیانه بحث میکند. سلک های اواخر کتاب به شرح حال و کلمات چند تن از مشایخ صوفیه تخصیص یافته است وسرانجام اخرین سلک کتاب درمورد اولیاء و اقطاب و برگزیدگان است. افزون بر این گاهی مؤلف یک سلک را به چند موضوع اختصاص داده است و در یک سلک شرح سه تا چهار موضوع عرفانی را گنجانیده است و پایان هر سلک هم با دو بیت شعر که از خود مولف است تحت عنوان «قطعه» خاتمه می یابد.
والزر در کتاب حوزه‌های عدالت مفهوم عدالت توزیعی را بررسی می‌کند که به تخصیص عادلانه کالاها و منابع در جامعه مربوط می‌شود. او مخالف ایده یک اصل جهانی واحد از عدالت است که می‌تواند به‌طور یکسان در تمام حوزه‌های زندگی اعمال شود. او پیشنهاد می‌کند که کالاهای اجتماعی مختلف باید بر اساس اصول مختلف، با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و ارزش‌های خاص هر حوزه توزیع شوند.
کتاب کلیات جبر و مقابله اولین کتابی بود که توسط ریاضیاتی که مسلمانان تکمیل کردند روشهای حسابداری را تشریح کرد که امروزه استفاده می‌شوند. مخصوصاً برای حل مسائل ارثی که بسیار پیچیده بودند فصل آخر کتاب را به ارثیه تخصیص داد که در آنجا حسابداری دوطرفه را ابداع کرده است
عزرا به همراه کاروانی از یهودیان که به اورشلیم بازمی‌گشتند، با نامه شاه به اورشلیم برگشت. برای آنکه معبد و قربانی‌ها بتوانند شکوه خود را بازیابند، وسایل مادی به این کار تخصیص یافته بود که شامل پیشکش‌های شاه و دربار، هدایای یهودیان ساکن بابل، ظروفی برای معبد؛ افزون بر آن فرمان برای خزانه داران ماورای نهر بود. در این فرمان، گفته شده که به عزرا آنچه بخواهد تا مبلغ صد تالان نقره، ۴۰۰ لیتر شراب، ۴۰۰ لیتر روغن، ۴۰۰ هزار لیتر آرد و «از نمک هرچه بخواهد» بدهند. وی در عین حال یک کتاب مقدس به نام اسفار پنجگانه (تورات عهد عتیق) که در دوران اسارت بابلی‌ها ویرایش شده و بخشی از عهد عتیق بود، به آن‌ها هدیه کرد. عزرا هنگام مسافرت و زمان گذشتن از میانرودان، عده‌ای از یهودیان آنجا را نیز تشویق کرد که با او به اورشلیم بروند. ثروتمندان آن‌ها از رفتن خودداری کردند؛ ولی بودجه و هزینه‌ای در اختیار آن‌هایی نهادند که مایل بودند به یهودیه بازگردند.
سیستم قیمت‌ها و تخصیص منابع تولیدی کتابی از ریچارد لفت‌ویچ با ترجمهٔ میرنظام سجادی است که در سال ۱۳۵۱ منتشر و برندهٔ جایزه کتاب سال سلطنتی شد.
رشیدالدین فضل‌الله همدانی چنان مشغول امور دیوانی و کشوری بوده‌است که فقط اوقات خاصی از روز را به نوشتن کتاب تخصیص می‌داده‌است. دولتشاه سمرقندی صاحب کتاب تذکرةالشعرا در این باره نوشته‌است: «وقت کتابت این تاریخ از دم صبح بعد از ادای فریضه و بعضی اوراد تا طلوع آفتاب بوده. چون در اوقات دیگر، فراغت به واسطهٔ امور ملکی و اشتغال دیوانی میسر نبود.»