تحکیم روابط زناشویی

معنی کلمه تحکیم روابط زناشویی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تحکیم روابط زناشویی، علل و عواملی دارد از جمله عدم دخالتهای دیگران، و یکی از علل ایجاد اختلاف بین زوجهای جوان، مداخله دیگران اعم از پدر و مادر و...می باشد.
گاهی پدر و مادر درباره نحوه زندگی، چگونگی معاشرت ها و صرف هزینه ها و...اظهار نظر می کنند به نظر آنها این توصیه می تواند به آینده و پیشرفت فرزندانشان کمک کند. فرزندان نیز باید با کمال حوصله آنها را گوش کنند و از تجارب یک عمر زندگی آنها استفاده کنند. اما گاهی پدر و مادر با بیان مسائلی یا اعمال سلیقه هایی در زندگی زوج های جوان دخالت می کنند و می خواهد در همه شئون زندگی آنها تصمیم گیرنده باشند این کار به خانواده جدید و نوپای تازه داماد و عروس ضربه می زند. پدر و مادر نیز باید از دور بر زندگی فرزندان خود نظارت داشته باشند در موقع ضرورت به کمک آنها بروند اما نباید طوری عمل کنند که به استقلال خانواده فرزندشان ضرری بخورد. اگر فرزندی احساس کرد که پدر یا مادرش با دخالت های بی مورد مانع از زندگی آنها می شود می تواند خیلی مهربانانه و با زبان محبت آنها را به شکل غیر مستقیم متوجه کارشان کنند و با بیان عبرت های بیرونی به آنها گوشزد کنند که اگر دخالت های آنها جدی شود ممکن است یک زندگی را از هم بپاشاند اما فرزندان نباید هرگز جلوی همسر خود به مادر یا پدر اخطار دهد باید با خواهش، محبت بیشتر آنها را از دخالت باز دارند، همسر نیز باید به شریک زندگی خود اجازه دهد که به والدین خود اظهار محبت کند طوری برخورد نکند که والدین تصور کنند فرزندشان را از دست آنها بیرون کشیده اند و در خدمت خود گرفته اند.گاهی همسایه ها و...از سر دلسوزی و یا از روی غرض و حسادت در زندگی دیگران دخالت می کنند و با مطالب ناامید کننده رابطه زن و شوهر را به هم می زنند که باید جلوی آنها گرفته شود. البته خانواده ها و اعضا آنها باید برای این که بین خودشان محکم تر شود و هیچ دخالتی نتواند خللی در نظم خانوادگی آنها ایجاد کند یک سری برنامه هایی در زندگی خود داشته باشند.
دخالت های پسندیده
گاهی در خانواده ای جنگ و نزاع است که ممکن است با یک واسطه گری ظریف و یک دروغ مصلحتی بین آنها آشتی داد در این جا طبق قرآن (همانا مؤمنین با یکدیگر برادرند پس میان برادران خود در صورت نزاع و اختلاف صلح و آشتی برقرار کنید) و روایات، اصلاح بین افراد با دقت و ملاحظه بدون اشکال است و باید دقیق باشد که باعث بدتر شدن وضع نشود اصلاح بین مردم نشانه شرافت نفس است و در حدیثی از پیامبر (صلّی الله علیه و آله) است که اصلاح نفس برترین صدقات است.
دخالت های ناپسند
دخالت های ناپسند از آفات زبان است که به شکل های مختلفی مثل سخن چینی، غیبت، ایجاد شایعه، تهمت، دلسوزیهای بی مورد، بدبین کردن اعضاء خانواده به همدیگر و...ظاهر می شود، در خطبه همام (نهج البلاغه) درباره صفات متقین آمده است که لا یَخُوضُ فی ما لا یَعینه یعنی مؤمن حقیقی در چیزی که مربوط به او نیست دخالت نمی کند.حال سوال این است که چگونه می توان جلو دخالت های بی مورد را گرفت؟
مقابله با دخالت های بی جا
...

جملاتی از کاربرد کلمه تحکیم روابط زناشویی

الف. ایجاد و تحکیم روابط علمی و تحقیقاتی در زمینه فیزیک بین فیزیکدانان و بین هیئت آموزشی مؤسسات آموزش عالی کشور.
اخلاق فضیلت با سقراط آغاز گردید و سپس توسط افلاطون، ارسطو و رواقی‌گراها بیشتر توسعه داده شد. اخلاق فضیلت به مجموعهٔ از فلسفه‌های اخلاق هنجاری گفته می‌شود که تأکید بر ذاتی بودن دارد تا انجام دادن. به عبارت دیگر، در اخلاق فضیلت، اخلاقی بودن ریشه در شخصیت یا هویت یک فرد دارد نه در پژواک اعمال (یا پیامدهای اعمال) آن فرد. امروز در میان طرفداران گوناگون اخلاق فضیلت پیرامون این‌که کدام فضایل مشخص از نظر اخلاقی درخور ستایش هستند، بحث وجود دارد. با این حال، بیشتر نظریه پردازان موافقت دارند که اخلاقی بودن در نتیجه فضایل درونی به‌دست می‌آید. فضایل درونی رابط‌های معمول هستند که فلسفه‌های هنجاری متمایز را در حوزه اخلاق فضیلت متحد می‌نماید. فضایل که افلاطون و ارسطو بیان می‌کنند هم‌سان نیستند. افلاطون معتقد است که فضیلت خود هدف غایی است که باید طلب گردد و برای آن یک دوست می‌تواند واسطهٔ خوبی باشد. ارسطو می‌گوید که فضیلت وسیلهٔ است برای تحکیم روابط انسان، به‌ویژه دوستی صادقانه و بدون آن تلاش انسان برای رسیدن به خوشحالی ناکام می‌گردد.
ازدواجی است که صرفاً بر پایه عشق و علاقه دو طرف صورت نگرفته بلکه شاید اصلاً صحبت از علاقه درمیان نباشد و بیشتر جهت ایجاد یا تحکیم روابط بین دو گروه یا شخصیت سیاسی و با اهداف از پیش تعیین شده انجام پذیرد.
ستون دوم: تحکیم روابط اقتصادی و تجاری، تحت تأثیر انگیزه‌های جهانی شدن.
وی همراه تنی چند از رجال سیاسی ـ دینی شیراز در سال ۱۳۱۳ طرح اولیه و مخفیانه‌ای برای تأسیس حزبی به نام حزب برادران (حزب نور) ریخت که پس از شهریور ۱۳۲۰ فعالیت خود را جدی و در ۱۳۲۴ آن را علنی کرد. حزب برادران تا زمان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به فعالیت‌های خود ادامه داد و از آن پس به صورت محدود ادامه یافت. این حزب، دارای سیزده هیئت و تشکل فرعی مذهبی بود و نشریه‌ای سیاسی به نام «آیین برادری» که ارگان رسمی آن محسوب می‌شد، در چندین شماره منتشر کرد. علاوه بر آن، نشریه‌ای علمی نیز با سبک نشریه «آیین اسلام» به نام «مهر ایزد» منتشر کرد که در بسیاری از شماره‌های آن مقاله‌های عقیدتی خود را منتشر می‌نمود. از نکات مهم حزب برادران، شیوه عضویت در آن است که با سوگند «والله من در حفظ استقلال ایران در ظل لوای مذهب جعفری با شما همراهم» انجام می‌شد. این حزب اساس‌نامه‌ای داشته که در آن بر محورهای ذیل تأکید شده‌است: وحدت ملی ایران، توسعه مذهب جعفری، اجرای طرح طراز اول قانون اساسی، تحول فکری در شئون اجتماعی (مبارزه با خرافات)، تشدید مبانی روحانیت و ضابطه‌مند نمودن آن، تعلیم عمومی نظام وظیفه و تقویت نیروی دفاعی، حفظ مرکزیت ایران با رعایت برخورداری همه قطعات مملکت، تحکیم روابط حسنه بین الملل و دول اسلامی، ایجاد بهداشت عمومی.
دفتر تجاری ایران در تل‌آویو یا میسیون ایران در تل‌آویو، نام دفاکتوی نمایندگی سیاسی و کنسولی ایران در اسرائیل بود که تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در جهت تحکیم روابط اسرائیل و ایران فعالیت می‌کرد. این دفتر توسط دیپلمات‌های ایرانی مستقر در اسرائیل اداره می‌شد.
در سال ۱۹۹۴، بادراکومار یک دیپلمات ارشد هند به کابل فرستاده شد و با احمد شاه مسعود، وزیر دفاع، در مورد تحکیم روابط با مقامات افغانستان، بازگشایی سفارت، و اجازه دادن نجیب برای پرواز به هند مذاکره کرد، اما مسعود این درخواست را رد کرد. بادراکومار در سال ۲۰۱۶ نوشت که معتقد است که مسعود نمی‌خواست که نجیب کشور را ترک کند، زیرا قصد استفادهٔ استراتژیک از او را داشت و «احتمالاً امید به زندگی مشترک با نجیب در جایی در بطن زمان وجود داشت، زیرا نجیب سیاستمداری خارق‌العاده بود که به عنوان یک دارایی استراتژیک باید در کنار او می‌بود». در آن زمان، مسعود فرماندهی نیروهای دولتی را برعهده داشت و با نیروهای شبه‌نظامیان دوستم و گلبدین حکمتیار در طول جنگ‌های کابل مشغول به جنگ بود.
در نوامبر ۲۰۱۶ جلیل الصباخ حقوقدان و عضو انجمن دوستی ایران و کویت که به ایران سفر کرده بود گفت که انجمن دوستی کویت و ایران سه ماه پیش با هدف تحکیم روابط فرهنگی فی‌مابین تشکیل شده و این انجمن ۱۵ عضو دارد.
۳. در سال ۱۹۹۹، RAW به کم‌کاری و قصور در برآورد حملات پاکستان به «کارگیل» متهم شد. تحلیل‌گران، وقوع یک جنگ تمام عیار ده هفته‌ای را ناشی از اشتباه این سازمان دانستند. وقتی که ارتش با کمبود اطلاعات مورد نیاز از سوی سازمان‌های اطلاعاتی روبرو شد، RAW سیاستمداران را به ضبط و غصب اطلاعات محکوم کرد. سیاستمداران هم پس از آن اقدام به تحکیم روابط اطلاعاتی بیشتر میان سازمان‌های اطلاعاتی هند کردند.
آمریکا از نفوذ ایران در این منطقه مکرراً ابراز نگرانی نموده و به کشورهای این منطقه دربارهٔ تحکیم روابط با ایران هشدار داده است.