تحلیلی اجتماعی از صله رحم

معنی کلمه تحلیلی اجتماعی از صله رحم در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «تحلیلی اجتماعی از صله رحم»، اثر سید حسین شرف الدین است که به زبان فارسی، به تبیین و بررسی مسئله «صله رحم» از زوایای گوناگون پرداخته است.
کتاب، در 9 فصل تدوین شده است که هر فصل، خود، عناوینی متعدد و متنوع را در بر گرفته است.
فصل اول، در باره کلیاتی از ابعاد فقهی صله و قطع رحم است و در آن، به تحلیل و تبیین اجمالی برخی مسائل، مانند مفهوم صله و قطع، وجوب صله رحم، ویژگی های وجوب صله، حرمت قطع رحم و... پرداخته شده است.
در فصل دوم، انواع خویشاوندی (نسبی، سببی، رضاعی، فرزندخواندگی، توتمی و تعمیدی) و سطوح شبکه خویشاوندی، از پایین ترین سطح آن؛ یعنی خانواده گرفته تا بالاترین آن؛ یعنی طایفه و قبیله و ملت، از منظر عمدتاً توصیفی، به طور نسبتاً جامع، مورد بحث و بررسی واقع شده است.
فصل سوم کتاب، به استقرای مصادیق مختلف ارحام در منابع دینی پرداخته است. نویسنده محترم، در فصل چهارم، آیات و روایاتی را که به نوعی با موضوع بحث ارتباط دارند، از قرآن کریم و مجامع روایی استخراج نموده و در قالب عنوان کلی و ده ها عنوان جزئی، رده بندی نموده است.

جملاتی از کاربرد کلمه تحلیلی اجتماعی از صله رحم

از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّممنقول است كه هيچ عملى ثوابش زودتر از صله رحم نمى رسد.

اسلام تحکیم پیوندهای خویشاوندی و استحکام روابط خانوادگی را مورد تأکید و توجه قرار داده و صله رحم و رسیدگی به بستگان را به عنوان یک ارزش الهی واجب کرده است. به گفته سید محمدحسین طباطبایی صله رحم، تنها به رفت‌وآمد و دیدار نیست، همان گونه که قطع رحم، به ترک آمد وشد نیست. هدف از صله رحم برقرار کردن ارتباط و پیوند عاطفی با خویشاوندان است و این ارتباط از راه‌های گوناگونی امکان‌پذیر است.

حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام در سخن حكيمانه خويش صله رحم را موجب مهر و محبت دربين خويشاوندان دانسته و موجب ذلت و خوارى دشمنان دين و اسلام و مسلمين معرفى فرمودهاست در اين مورد است بيان آن حضرت كه فرمود: صله الرحم توجت المحبه و تكبت العدو.صله رحم محبوبيت ببار مى اورد، و موجب خوارى و ذلت دشمن است .تحليل اين بيان اين است كه صله و پيوند خويشاوندى با هدايا و تحف موجبات صفا وصميميت و محبت و هماهنگى و وحدت را در بين امت فراهم مى سازد. و ايجاد اين تفاهم و تراحمو خدمات متقابل در بين ارحام مسلمين موجب خشم و غيظ دشمن مى گردد، چرا كه آنان وحدت وهمبستگى و پيوند مسلمين را هرگز به صلاح خود و آرمان خود نمى دانند. فلذا از صلهارحام مسلمانان و خاصه شيعه بشدت عصبانى و پريشانند. بلى اميرالمؤ منين عليهالسلام خذلان در بين ارحام را تضييع حقوق خويشاوندان معرفى نموده و مى فرمايد: مندلائل الخذلان الا ستهانه بحقوق الاخوان . (184)  يكى از موجبات خذلان و محروم ماندن ازنصرت دگران ناچيز شمردن حقوق برادران است . بنابراين از صله رحم با ابعادوسيعش استقبال نمائيم .