تحضیض و اهتمام

اكنون چه باعث شده است شما را كه پس از آناحوال باز بحيرانى و سرگردانى دچار شده حقايق را پس از هويدا و آشكار شدن مكتوم وپنهان ميداريد شما را چه موجب شده است كه باين زودى نقض عهد نموده و بعقب بازگشته و به شرك و بى دينى گرائيده ايد. چرا با مردمى كه پيمانهاى خود را شكستند و پس ازقبول اسلام و ايمان راه كفر و شرك را پيشه خود ساختند و همت و اهتمام و كوشش وپافشارى در اخراج و بيرون راندن رسول اكرم (ص ) نمودند و بر ضد شما و دشمن ازهر جهت بودند نمى جنگيد و پيكار نمى كنيد اينها در آغاز از خود شما شروع كرده اند اى ازآنها مى ترسيد و حال آنكه سزاوارتر آن است كه فقط از خدا به ترسيد اگر به اوايمان و ايقان داريد.

معنی کلمه تحضیض و اهتمام در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تحضیض و اهتمام، تشویق به کاری و اهتمام به آن؛ از اسباب تقدیم یک لفظ است.
از جمله اسباب تقدیم و تاخیر، تحضیض تشویق به انجام کاری به خاطر توجه و اهتمام به آن مطلب و جلوگیری از فراموشی یا وانهادن آن است.
← مثال
۱. ↑ نساء/سوره۴، آیه۱۱.
فرهنگ نامه علوم قرآنی، برگرفته از مقاله «تحضیض و اهتمام».
...

جملاتی از کاربرد کلمه تحضیض و اهتمام

نجمی و آفتاب هنرپروری همی در سایه عنابت و تیمار و اهتمام
کی بود کز خانه آرم سوی درگاه تو روی چشم وگوش و دل نهاده بر قبول و اهتمام
در ۱۱ مه ۱۸۹۵ (۱۶ ذیقعده ۱۳۱۲) ناصرالدین‌شاه امتیاز انحصاری کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران را طی فرمانی در برابر دریافت ده هزار تومان به فرانسوی‌ها داد. فرانسوی‌ها حق داشتند هر جایی را در سراسر خاک ایران، غیر از «اماکن مقدسه» (مساجد و آرامگاه‌ها) را به هزینه خودشان بکاوند و دولت ایران نیز در هر نقطه حفاری، یک «مأمور دانای قابل» در اختیارشان می‌گذاشت تا «در تسهیل مهمات آن‌ها همراهی و اهتمام کند و احترامات لازمه به دانشمندان فرانسه به عمل آید». یافته‌های باستان‌شناسان در صورتی که طلا و نقره یا جواهرات بود، دارایی دولت ایران به‌شمار می‌رفت اما فرانسوی‌ها می‌توانستند نیمی از آن را «به قیمت عادله» بخرند و در خرید نصف دیگر نیز دولت فرانسه حق تقدم داشت. در مورد سایر یافته‌ها نیز نیمی به دولت فرانسه تعلق می‌یافت و از نیم دیگر نیز می‌توانستند طرح و قالب بردارند.
با آن که دوستان مدبر در آن مهم دادند داد کوشش و امداد و اهتمام

مفسران قرآن كريم عنايت و اهتمام ويژه اى به تبيين شاءن و سببنزول آيات قرآن نشان داده اند (387) ولى فضاى نزول كه مربوط به مجموع يك سوره است و جونزول كه مربوط به مجموع قرآن كريم است مورد عنايت و توجه مفسران واقع نشده و در تفاسير موجود مطرح نشده است .

تا نظام و اهتمام ملک را تأثیر چرخ گاه مجمل می‌نماید گه مفصل می‌کند