تثلیث در قران

معنی کلمه تثلیث در قران در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تثلیث در قرآن. واژه تثلیث از ریشه ثلث در لغت به معنای سه بخش کردن، سه یکی کردن، سه گوشه کردن و سه کردن است.
تثلیث در اصطلاح ، خدا را سه دانستن است، با این توضیح که پدر و پسر و روح القدس هریک خدایند و به رغم تمایز، سه خدا نیستند و در عین حال، صرفاً سه نام نیستند که هریک در شرایط متفاوت بر خداوند اطلاق شده باشد، همچنانکه هریک از این سه، جنبه و جزوی از خداوند به شمار نمی آید.
دلالت واژه تثلیث
واژه تثلیث معادلی است برای Trinity یا Trinity Divine که بر نوعی کثرت در الوهیت دلالت دارد.
تثلیث در کتب لغت
در کتاب های متقدم لغت ــ از جمله کتاب العین فراهیدی ، معجم مقاییس اللغه ابن فارس ، صَحاح اللغه جوهری ، مصباح المنیر فیّومی و تاج العروس مرتضی زَبیدی ــ به واژه تثلیث در معنای مسیحی آن اشاره نشده است، هرچند که در شرح مفهوم این اصطلاح، ذیل واژه سریانیِ اُقْنوم و اقانیم ثلاثه، مباحثی آمده است.در کتاب های لغت واژه اقنوم به معنای «اصل» آمده و رومی دانسته شده است. امروزه زبان شناسان، واژه اقنوم را سریانی می دانند.
معانی دیگر
...

جملاتی از کاربرد کلمه تثلیث در قران

خدای پسر (یونانی: Θεός ὁ υἱός) دومین شخص از تثلیث در الهیات مسیحی است. دکترین تثلیث عیسی را در رابطه با خدای پدر و خدای روح القدس (اشخاص اول و سوم تثلیث) به عنوان خدای پسر، هم‌گوهر در ذات ولی متمایز در تشخص می‌شناسد.
اکثر مسیحیان مدرن معتقدند خدا سه‌گانه است، به این معنی که سه شخص تثلیث در یک اتحاد هستند که در آن هر فرد نیز کاملاً خداست. آنها همچنین به دکترین یک پیوند هیپوستاتیک عیسی به عنوان حلول پایبند هستند. این مسیحیان همچنین معتقد نیستند که یکی از سه شخصیت الهی تنها خداست و دو تای دیگر چنین نیستند، بلکه هر سه به‌طور مرموزی خدا و یکی هستند. سایر ادیان مسیحی، از جمله جهان‌گرایی توحیدگرا، شاهدان یهوه، مورمونیسم در مورد این دیدگاه سه‌گانه‌ناباوری موافق نیستند.
غسل تعمید یکی از وقایع روایت زندگی عیسی در انجیل‌های شرعی است. موارد دیگر عبارتند از: تجلی، مصلوب شدن، رستاخیز و عروج. بیشتر فرقه‌های مسیحی تعمید عیسی را به عنوان یک رویداد مهم و پایه ای برای مراسم تعمید مسیحی می‌دانند. در مسیحیت شرقی، غسل تعمید عیسی مسیح در ۶ ژانویه تقویم ژولینی (برابر با ۱۹ ژانویه تقویم میلادی) به عنوان جشن خاج‌شویان گرامی داشته می‌شود. در کلیسای کاتولیک روم، کلیسای آنگلیکان، کلیساهای لوتری و برخی دیگر از فرقه‌های غربی، در یک روز در هفته بعد از آن، جشن غسل تعمید خداوند انجام می‌شود. در کلیسای کاتولیک رومی، تعمید عیسی یکی از تسبیح‌هایی است که گاهی به رزاری افزوده می‌شود. این رخداد همچنبن یک جشن تثلیث در کلیساهای ارتدکس شرقی است.
الگوریتم تبدیل به زیر مسئله‌ها برای اجرای یک تثلیث در d بعد در قالب "دی وال : یک الگوریتم سریع تقسیم وغلبه تثلیث دیلانی در Ed"" توسط سیگنونی و منتانی و اسکوپینو ارائه شده‌است
درست مانند عدد سه که نماد تثلیث در زمینه‌های مذهبی برای مسیحیت است، عدد سه برای مغول‌ها دارای اهمیت مذهبی است.
بیشتر مسیحیان عقیده دارند عیسی هم یک انسان بود و نیز پسر خدا. با وجود اینکه بحث‌هایی در میان الهی‌دانان در ربط با طبعیت ذات او وجود دارد، مسیحیان تثلیثی در کل بر آنند که عیسی کلمه، تجسم و پسر خداست؛ پس هم کاملاً الهی است و هم کاملاً انسانی. البته تثلیث در میان همهٔ مسیحیان پذیرفته نشده‌است. پس از اصلاحات پروتستانی، مسیحیانی چون میکاییل سروتوس باورهای باستانی که برای عیسی دو ذات قائل بودند را زیر سؤال بردند. کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان، یونیتارینیسم و شاهدان یهوه از جمله مذاهب مسیحی هستند که تثلیث را باور ندارند.
این دانشگاه که در سال ۱۸۶۹ تأسیس گشت تحت حمایت مالی سازمانهای مسیحی پروتستان قرار دارد. واژه «ترینیتی» اشاره به مفهوم تثلیث در آیین مسیح دارد.
روغن نهنگ عنبر یخ می‌زند و باید دوباره به حالت مایع فشرده بازگردد بنابراین چربی‌ها را بر روی عرشه می‌جوشانند. روغن‌های گرم‌شده را داخل چلیک‌هایی می‌ریزند و سپس در کشتی انبار می‌شود. پس از انجام عملیات عرشه باید تمیز شود. سکهٔ میخ شده به دیرک، سه قله از آند را نشان می‌دهد که بر فراز یکی لهیب آتش، بر فراز یکی برج و بر فراز دیگری کلاغ آوازه‌خوان مشاهده می‌شد. ایهب دست از نگاه کردن به سکه برداشت و طرح سکه را برای خود به عنوان استحکام و پایداری، انرژی آتشفشانی و پیروزی تفسیر کرد. استارباک قلهٔ بلندتر را به عنوان شاهدی بر تثلیث در نظر می‌گیرد. استاب به قوس زودیاک بر کوه‌ها توجه می‌نماید و فلاسک هیچ ارزش نمادینی در آن نمی‌یابد و پیپ فعل «نگاه کردن» را صرف می‌کند.
غالباً معتقدند خصوصیات «پدر»، بعد اول تثلیث در سخنان مسیح، به موازات خصوصیات و توصیفات «یهوه» در عهد عتیق می‌باشند، با این حال در هیچ فرازی از چهار انجیل کانن، پدر، توسط مسیح، مستقیماً «یهوه» نامیده نشده‌است. این در صورتیست که غالب مسیحیان، «پدر» را در کلمات مسیح به یهوه تعبیر می‌کنند. البته وی، بارها توسط انبیاء، مسیح و حواریون، خدا(Theos یا الوهیم) خوانده شده‌است.