بی نعل
معنی کلمه بی نعل در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه بی نعل
از نظر نحوه حرکت اسب کاسپین بهطور طبیعی در انواع گامهای یورتمه و چهار نعل دارای قابلیت حرکتی روان و نرم بوده. در حین یورتمه، اسب کاسپین دارای گامهای موزون و نرم بوده؛ و دست و پاهای خود رو از زمین خیلی بلند نمیکند و استفاده از عضلات کتف در حین این گام مشهود است.
سوگندهای چهارگانه بعدی سوره، از نظر معنا و مفهوم در ادامه آیه اول هستند و بنا به تفسیر اکثر مفسران به توصیف کلمه عادیات میپردازند. «موریات» جمع اسم فاعل «موریه» است که ریشه آن از «ایراء» به معنای بیرون کردن آتش از سنگ چخماق است. «قَدح» نیز به زدن سنگ یا چوب یا آهن و چخماق به یکدیگر گفته میشود که از آن جرقه تولید شود. بنا به گزارش طباطبایی، معنای این آیه که به آیه اول برمیگردد، اسبانی است که به هنگام دویدن در زمین سنگزار جرقههایی از برخورد نعلهایشان با سنگ زمین بیرون میجهد. سپس طباطبایی در معنی «موریات» نظرات فخر رازی مفسر سنی مذهب، را مطرح میکند. او موریات را مکر و حیله جنگجویان در میدان جنگ یا اشاره به زبان مردانی میداند که با سخنان خود آتش فتنهها را در بین مردم میافروزند، اگرچه طباطبایی این اقوال را ضعیف دانستهاست. رشیدالدین میبدی نیز از مفسران اهل سنت، با آوردن دو قول از مجاهد و عکرمه تفسیر دیگری از این آیه را بیان میکند. بنا به گفته او، مجاهد «موریات» را افکار دانشمندانی میداند که معانی و مفاهیم کلام را استنباط و روشن میکنند و عکرمه نیز آن را به زبانهایی که حق را با گفتار خویش آشکار میسازند، معنا کردهاست.
خرقه نه فلک از دوش درافکنده به پا ز آسمان ساخته نعلین وز معراج افسر
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت دهستان گورک نعلین برابر با ۳٬۷۴۰ نفر بودهاست.
گردی که ز نعلین تو خیزد گه رفتار در چشم خرد با دو جهانست برابر
منطقهٔ اردبیل حداقل از هزارهٔ هشتم قبل از میلاد مسکونی بودهاست. براساس پژوهش، سراسر منطقه از تپههای باستانی پوشیده شدهاست. کاوشهای مقدماتی در برخی از نواحی اردبیل به ویژه در قسمتهای شمالی و شرقی آن نشان میدهد که اردبیل از کانونهای مهم فرهنگ مگالی تیک یا سنگ افراشتی بودهاست. مردم مگالی تیک شرق آذربایجان که ماهیت قومی آنها میباید از عناصر کاسی و هوری بودهباشد، دهها اثر مگالی تیک پرارزش از خود به یادگار گذاشتهاند. یافتههای اخیر در محوطهٔ باستانی شهر یئری مشگینشهر، پرتو تازهای به تمدن و فرهنگ هشت هزارسالهٔ اقوام ساکن در اردبیل و اطراف آن افکندهاست و انتشار نتیجهٔ این یافتهها میتواند ارتباط تمدن و فرهنگ مگالی تیک اردبیل را با دیگر مناطق ایران و آذربایجان تاریخی و قفقاز و شرق آسیای صغیر مشخص کند. تصاویر هیکلهای سنگی شهر یئری با تصاویر هیکلها و سرهای آدمیانی که بر روی اجاقهای نعل اسبی ایغدیر (ایگدیر در شمال شرقی ترکیه در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان) نقش بسته، شباهت تام دارد. آثار یافت شده درموزهٔ باستانشناسی اردبیل قرار دارند.
نشان فریدون بدو زنده بود زمین نعل اسپ ورا بنده بود
چو نعل اسب تو باشد مه نو ز نور روی تو گردد مه تام
هر کجا نعلی بیندازد براق طبع من آسمان زان تیغ بران سازد از بهر قضا
از آن خمیده شود مه دو بار در یک ماه که تا ز بهر ستورانش نعل باشد وزین
گر نرسد بر دَگَنک دستِ او دست به نعلین و چُسَک میزند
چون فلک را کرهای سرکش کند از هلالش نعل در آتش کند
مجموعه تورنمنتهایی که به سری مسابقات جهانی پوکر (WSOP) تبدیل شد، زاییده فکر صاحب کازینو و بازیکن پوکر لاسوگاس، بنی بینیون بود. در سال ۱۹۷۰، اولین سری از مسابقات جهانی پوکر در هتل نعل اسبی بینیون (Binion's Horseshoe) بهعنوان یک سری بازیهایی با جوایز نقدی انجام شد.
سجده ابروی خوبان نعل وارون من است ورنه روی دل مرا در قبله گاه دیگرست
در فصل پاییز و زمستان، گوشت پرندهٔ شکار (مرغابی یا غاز) یا گوشت اردک یا غاز محلی را با ربّ انار ترش بر اجاق میگذارند و در ادامه، خمیر مغز گردو (که بسیار ریز آسیاب شده) را به آن میافزایند. در ادامه، جهت ملس کردن خورشت از میوهٔ قیسی خشکشده استفاده میکنند. در ادامه و برای سیاهتر شدن خورشت، تکهآهنی را که بر آتش گذاشته شدهاست و حسابی داغ (سرخرنگ) شده را در گمج خورشت میاندازند. در ادامه، مقداری از آهن به خورد خورشت میرود و رنگ خورشت کاملاً سیاه میشود. تکهآهن به کار گرفته شده در طبخ فسنجان گیلکی معمولاً نعل اسب است ولی از هر نوع وسیلهٔ آهنی تمیز دیگر میتواند استفاده شود. ترکیب اکسید آهن با تانَنِ (مادهٔ گسِ) گردو و رب انار رنگِ سیاه میدهد و باعث تیره شدن خورش میشود.
عبدالرحمن بن ابيعبداللّه روايت كرده استكه در خدمت آنحضرت بديدن شخصى رفتم چونداخل شدند نعل را از پا بيرون آوردند و فرمودند كه نعلها را بيرون آوريد كه كندننعل راحت قدم است .
منشأ ویروسهای کرونا که در گذشته همهگیر شده بود، در حیوانات بود. ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربههای ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. در سال ۲۰۱۴، ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد. این ویروس، از شتر به انسان منتقل شده بود. منبع طبیعی اولیه در ویروس کووید ۱۹، طبق تحقیقات پژوهشگران، خفاشهای نعل اسبی هستند و پانگولینها، میزبان حد واسط این ویروس، بین خفاش و انسان هستند. البته ممکن است جانوران دیگری هم در شیوع نقشی داشته باشند.
۱- ایده کلی طرح ورزشگاه به صورت نعل اسبی طرح شده است بطوری که تمام تماشاگران در یکطرف و پشت به غرب قرار گیرند و در قسمت شمال و جنوب هم با حداقل جا ادامه پیدا کند.
[این روایت که کارگری از کار بی کار شده در ضرابخانه برای یافتن شغلی راهی کشورهای دیگر از روسیه تا آلمان شده باشد جالب اما عجیب است، چراکه مشاغلی که نزدیک به آهنگری باشند از نعل کوبی تا مسگری و ساخت سماور و قلیان در زمان ناصری هنوز رونق داشتند. حلبی سازی فنی نو در دوره پیشاصنعتی بود که از نگاه تاجر میتوانست پر سود و فایده جلوه کند و به مخاطره بیارزد.
وا خریدش آن دم از گردن زدن خاک نعل پاش بایستی شدن