[ویکی شیعه] بهشت آدم. بهشت آدم نخستین سکونت گاه آدم(ع) و حَوّا در ابتدای خلقتشان است. در سه سوره قرآن کریم از بهشت آدم یاد شده است. آدم و حوا در این بهشت از فراوانی نعمت برخوردار بودند؛ اما به آن دو هشدار داده شده بود که به درخت معینی نزدیک نشوند و میوه آن را نخورند. آدم و حوا با وسوسه شیطان از میوه درخت ممنوعه استفاده کردند و به دنبال آن از بهشت اخراج شدند. درباره موقعیت بهشت آدم سه نظریه وجود دارد: باغی در زمین، بهشتی برزخی در آسمان ها و بهشت موعود. درباره بهشتی که آدم و حوا در آن زندگی می کردند سه دیدگاه وجود دارد: [ویکی فقه] بهشت آدم (قرآن). ویژگی های بهشت آدم علیه السّلام که در آیات قرآن بیان شده است عبارتند از :آسایش در بهشت آدم ابلیس در بهشت آدم اخراج آدم از بهشت تکلیف در بهشت آدم جایگاه بهشت آدم سکونت آدم در بهشتمباحات بهشت آدممحرمات بهشت آدم ویژگی های بهشت آدم مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۱۸۹، برگرفته از مقاله «بهشت آدم (قرآن)».
جملاتی از کاربرد کلمه بهشت ادم
ای آدم از بهشت بیرون رو و ای حوا از و جدا شو «اهبطوا منها جمیعا» ای تاج از سر آدم برخیز ای حله از تن او دور شو ای حوران بهشت آدم را بر دف دو رویه بزنید که «و عصی آدم ر به فغوی» این چیست؟ سنگ ملامت بر شیشه سلامت میزنیم و روغن خودپرستی آدم را بر زمین مذلت عبودیت میریزیم تیغ همت اورا بر سنگ امتحان میزنیم
سوی بهشت آدم و آل عبا خرام طوبی قدان روضه نشین را گواه کن
(و قلنا يا آدم اسكن ) الخ ، با اينكه داستان سجده كردن ملائكه براى آدم ، در چندجاى قرآن كريم تكرار شده ، مسئله بهشت آدم ، و داستان آن جز در سه جا نيامده .
مولف : در سابق آنجا كه گفتارى از بهشت آدم داشتيم كلامى درباره على بن محمد بن جهمو در خصوص همين روايتى كه از على بن موسى الرضانقل كرده آورده شد، به آنجا مراجعه كنيد.
با توجه به آنچه گذشت كه بهشت آدم عليه السلام بهشت دنيايى نبود اين پرسش مطرح مى شود كه عداوت و وسوسه شيطان چگونه تصور مى شود؟ چون وسوسه وعداوت ، مربوط به نشئه طبيعت و تكليف است و اگر بهشت آدم نشئه اى برتر از منطقه طبيعت و تكليف بود همان طور كه احكام عامه طبيعت نظير مرگ و خستگى و رنج در آن جا نيست وسوسه و عداوت نيز در آن راه ندارد. افزون بر اين كه ، اگر آن جا جاى عداوت باشدپس چگونه خداوند مى فرمايد: به زمين فرود آييد كه زمين محل عداوت شما نسبت به يكديگر است :اهبطوا بعضكم لبعض عدو ؛ چون ظاهر آيه ايناست كه اعداوت اختصاص به زمين دارد.
نیم روز اندر بهشت آدم عدیل ملک بود هفتصد سال از جگر خون راند بر سنگ و گیا
از اينجا ممكن است بطور جزم گفت : كه بهشت آدم در آسمان بوده ، هر چند كه بهشت آخرت وجنت خلد، (كه هر كس داخلش شد ديگر بيرون نميشود)، نبوده باشد.
نی که اندر بهشت آدم را چون خورانیدش از فسون دم را
2 گرچه بهشت آدم مايه سكون و آرامش وى بوده است ، چنان كه مسكن ، به ويژه مسكنى كه همراه با عيش رفيه باشد، ظاهرى به لحاظ تشكيل خانواده توسط همسرى بود كه صلاحيت هم سرى او را داشت ؛ چنان كه خداوندفرمود: و جعل منها زوجها ليسكن اليها (733) از اين جهت در آيه محل بحث قبل از استقرار در بهشت از همسر وى ياد كرد، تا از باب الرفيق ثم الطريق (734) پيش از سكونت در مسكن از سكنيت همسر و هم سر طرفى ببندد.
مواردى در قرآن كه مساءله بهشت آدم و داستان آن - آمده
خود راءى مى نباش كه خود راءيى راند از بهشت آدم و حوّا را همسر نوح
اين نيز قضاى ديگرى است كه بشر را تا روز قيامت خاك نشين كرده . و بعيد نيست كهخطاب در اين جمله مختص به آدم و همسرش و فرزندان شان باشد، براى اينكه اگر اينخطاب شامل ابليس هم بود شايسته بود بدون اينكه با كلمه(قال ) كلام را از هم جدا كند بفرمايد: (و فيها...) و چون كلمه مزبور را فاصلهقرار داده بعيد نيست كه خطاب مختص به آنها بوده باشد. ماتفصيل داستان بهشت آدم را در سوره (بقره ) گذرانديم كسانى كه مى خواهند بهتفصيل آن واقف شوند به آنجا رجوع كنند.
گردی همه زین گذشتن اما چو پدر تا نگذری از بهشت آدم نشوی
در بهشت آدم بیک گندم چو ارزانی نبود از جهان گو حاصل ما نیز یک گندم مشو
بهشت است بزم تو من آدمی نه اندر بهشت آدم آن سهو کرد
به زمین آمد از بهشت آدم غربت او به کام شیطان گشت
مؤ لف : از اين روايت برمى آيد كه بهشت آدم در آنجا خلق شد و از آنجا هبوط كرد، درآسمان بوده ، و بزودى رواياتى ديگر نيز مى آيد كه مؤ يد اين معنا است .
دانهای در صیدگاه عشق بیرخصت مچین کز بهشت آدم به یک تقصیر بیرون میرود
تو بنمودی رخ اندر عالم جان تو هستی در بهشت آدم جان
مؤ لف : از اين روايت بر مى آيد كه بهشت آدم كه در آنجا خلق شد، و از آنجا هبوط كرد،در آسمان بوده ، و بزودى رواياتى ديگر نيز مى آيد، كه مويد اين معنا است .