برنامه نویسی رایانه ای

معنی کلمه برنامه نویسی رایانه ای در فرهنگستان زبان و ادب

[رایانه و فنّاوری اطلاعات] ← برنامه سازی رایانه ای

جملاتی از کاربرد کلمه برنامه نویسی رایانه ای

برنامه نویسی کوانتومی فرآیند اسمبلی دنباله‌ای از دستورالعمل‌ها به نام مدارهای کوانتومی است که قادر به اجرا بر روی یک کامپیوتر کوانتومی هستند. زبان‌های برنامه‌نویسی کوانتومی به بیان الگوریتم‌های کوانتومی با استفاده از ساختارهای سطح بالا کمک می‌کنند.
علم رایانه ( یا علم محاسبه ) مطالعه و دانش پایه نظری اطلاعات و محاسبات و پیاده‌سازی و کاربرد آن‌ها در سیستم‌های رایانه‌ای می‌با شد. علم رایانه تعدادی زیر شاخه دارد. برخی از نتایج مشخص محاسبات اهمیت دارند. ( مانند گرافیک‌های رایانه )، در صورتی که دیگران خصوصیات مسائل محاسباتی را بازگو کردند ( مانند اصل پیچیدگی محاسباتی ). هنوز دیگران روی رقابت در اجرای محاسبات تمرکز کرده‌اند. برای مثال مطالعه اصل زبان برنامه نویسی به شرح محاسبات نزدیک شده‌است. در صورتی که برنامه رایانه‌ای، زبان‌های برنامه‌نویسی مشخصی دارد تا مسائل محاسباتی خاصی را حل کند. یک زیر شاخه دیگر، اثر متقابل رایانه بشری، روی رقابت در ساخت رایانه‌ها و محاسبات مفید، قابل استفاده، جهانی و در دسترس مردم، تمرکز کرده‌اند.
نویسنده این کرم رایانه‌ای یک نوجوان آلمانی به نام سوئن جاشان بود که در سن ۱۷ سالگی این کرم مخرب را برنامه نویسی کرده بود.
در اصطلاح کامپیوتری، ساختمان داده به روشهایی از ذخیره اطلاعات گفته می‌شود که برای استفاده بهینه از اطلاعات ذخیره شده اتخاذ می‌شود. غالباً انتخاب یک ساختمان داده موجب ایجاد الگوریتم‌های متناسب با آن خواهد شد که این دو در کنار هم موجب افزایش سرعت انجام یک وظیفه یا کاهش مصرف حافظه برای پردازش داده می‌شود؛ سنگ بنای ساختمان‌های داده انواع داده و اشاره گرهای گوناگون است. که با توجه به چگونگی تعریف کاربرد آن‌ها در هر زبان برنامه نویسی پیاده‌سازی آن‌ها متفاوت خواهد بود.
در حالت ایده‌آل ، همه تغییرات داده بلافاصله منتشر می شوند ، اما در عمل نمی توان به این امر اطمینان داشت. در عوض ممکن است لازم باشد که به بخشهای مختلف نمودار جریان داده ، اولویتهای ارزیابی متفاوتی داده شود. این را می توان برنامه نویسی واکنشی متمایز نامید.
چندین زبان پردازش جریان داده با اشکال مختلف وجود داشته است (به پردازش جریان مراجعه کنید). سخت افزار جریان داده (به معماری جریان داده مراجعه کنید) جایگزینی برای معماری کلاسیک ون نیومن است. بارزترین مثال برنامه نویسی جریان-داده، برنامه نویسی واکنشگرا با صفحات گسترده می باشد. هنگامی که کاربر مقادیر جدیدی را وارد می کند، آنها فوراً به عملگر منطقی یا فرمول برای محاسبه منتقل می شوند.
برای آشنایی با درخت قـرمز-سیاه معــمولا در ابتــدا درخت 2-3-4 معرفی می‌شود، چرا که در مفهوم آسانتر است. اما بدلیل حالتهای خاص در انجام عملیات روی درخت 2-3-4 پیاده‌سازی این درخت در بسیاری از زبانهای برنامه نویسی مشکل است.
استفاده از سوئیچ های داده در نمودار جریان داده می تواند تا حدی نمودار جریان داده ایستا را پویا نشان دهد و تمایز را کمی تار کند. با این حال ، برنامه نویسی واکنشی پویا واقعی می تواند از برنامه نویسی دستوری برای بازسازی نمودار جریان داده استفاده کند.
تحقیقات اصلی رامبا زبان‌های توصیفی رسمی است، "معناشناسی از توصیفات، ابزارهایی برای بهره وری برنامه نویسی، و برنامه‌هایی با الگوریتم‌هایی پیچیده و ساختارهای داده‌ای."