بداء در قران

معنی کلمه بداء در قران در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بداء در قرآن. بداء به معنای تغییر مقدّرات غیر حتمی بر اثر افعال اختیاری می باشد.
بداء از ماده «ب د و» و در لغت به معنای ظاهر شدنی آشکار است. به گفته برخی به صحرانشین از آن رو بادی گفته می شود که وی هنگام سکونت در شهر و قریه، در ساختمان ها و محیط اجتماع پنهان است؛ ولی هنگامی که به بیابان می رود در فضایی باز و گسترده که سایه ای در آن نیست آشکار می شود. بداء اگر به رأی و عقیده استناد یابد در صورتی که شخص مسبوق به رأیی نباشد به معنای پیدایش رأی وگرنه به معنای تغییر رأی است. بداء در اصطلاح به معنای تغییر مقدرات از سوی خداوند بر اساس پاره ای حوادث و وقایع و تحت شرایط و عوامل ویژه است.
بداء از نگاه شیعه و اهل سنت
بداء در جوامع روایی شیعه ، به گونه ای مورد توجه خاصّ قرار گرفته است که برخی آن را نقلیِ صِرف دانسته اند. اهل سنت نیز به رغم عدم پذیرش بداء و توهم مخالفت آن با علم الهی و نسبت دادن انحصار اعتقاد آن به شیعه، روایات بداء را بیش از امامیه در کتب خود نقل کرده اند ، به هر حال توجه به منزه بودن ذات الهی از هرگونه جهل و نقص از یک سو و اسناد بداء به خداوند در متون دینی از سوی دیگر زمینه ای فراهم آورده تا مسئله بداء به طور گسترده در منابع کلامی و تفسیری مورد توجه و تحقیق قرار گیرد و به طور مستقل کتابهایی در این زمینه تألیف شود. در این گونه کتب دو جهت عمده مورد نظر بوده است:نخست تبیین مفهوم بداء و این که چگونه اعتقاد به آن مستلزم اسناد جهل به خداوند نیست و دیگر این که اعتقاد مزبور نه تنها موجب پذیرش نقص نیست، بلکه می تواند در تصحیح نگرش انسان به اداره جهان از سوی خداوند مؤثر باشد.
توجه ائمه به مسئله بداء
بداء به سبب نقشی که در جهات تربیتی و تشویق به سرعت گرفتن در کارهای خیر دارد در روایات شیعه با اهمیت فراوان تلقّی شده است. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که خداوند به چیزی همانند بداء بزرگ شمرده نشده است و در مورد دیگر فرموده اند:اگر مردم پاداش اعتقاد به بداء را می دانستند در سخن گفتن از آن سستی نمی کردند.
آیات مرتبط با بداء
...

جملاتی از کاربرد کلمه بداء در قران

پس وقتى گفته مى شود ((بداء)) در علم خداوندحاصل شد، مراد حصول بداء در اين مظهر است و به تعبير واضح و روشن تر، علم خداوندداراى مراتب مختلف بوده و جايگاه هاى آن مراتب ، متعدد است .

در مقابل این نظر که یهود را مخالف بداء می‌داند، برخی از اهل سنت مفهوم بداء در شیعه را برگرفته از افکار یهودیان دانسته‌اند، و آن را رد کرده‌اند.
لوح محو و اثبات است پس ثبت مى فرمايد در آن چيزى را پس محو مى فرمايد آن را بهواسطه حكمتهاى بسيارى كه بر صاحبان عقل پوشيده نيست ؛ مثلا ثبت مى فرمايد در آن كهعمر زيد پنجاه سال است يعنى مقتضى حكمت اين است كه عمرش پنجاهسال باشد، اگر بجا نياورد چيزى را كه موجبطول عمر يا كوتاهى عمر است ، پس اگر صله رحم نمود، محو مى فرمايد پنجاهسال را و ثبت مى فرمايد به جايش شصت سال را و اگر قطع رحم نمود ثبت مى فرمايدچهل سال را و اما لوح محفوظ پس در آن ثبت مى شود آنچه را كه واقع خواهد گرديد؛ مثلااگر زيد با حسن اختيارش صله رحم خواهد نمود كه مقتضىطول عمر است ، از همان اول در لوح محفوظ شصتسال عمر او ثبت است و اگر به سوء اختيارش قطع رحم خواهد نمود، از هماناول چهل سال ثبت شده است و بالجمله در لوح محفوظ هيچ تغييرى نيست بلكه هر چه واقعخواهد شد قبلا در آن ثبت است و اما در لوح محو و اثبات تغييراتى است كه ((بداء)) ناميدهمى شود (راجع به بداء در سؤ ال مربوط به آن گفتگو شد).
با وجود این‌که مسئله بداء در کتب روایی شیعه و سنی ذکر شده‌است، برخی از علمای شیعه و سنی آن را نیازمند نسبت دادن جهل به خداوند دانسته‌اند و آن را انکار یا تأویل نموده‌اند.
همچنین با وجود این‌که حدود ۷۰ روایت در منابع شیعی در مورد بداء نقل شده‌است، مثلاً در کتاب کافی -معتبرترین کتاب روایی نزد شیعه- باب جداگانه‌ای با ۱۶ روایت در این زمینه وجود دارد، تصور باید پذیری بداء با جهل و نقصان علم خدا موجب شده تا برخی عالمان شیعه از به کار بردن بداء در مورد خداوند کراهت داشته باشند، و حتی آن را انکار کنند یا اینکه بداء را تأویل برده، آن را به معنای اِبداء (اظهار) بدانند.
به همين جهت گاهى گفته مى شود (نسخ در احكام يكنوع بداء است ، و بداء در امورتكوينى يكنوع نسخ است ).