بدا در ذبح اسماعیل

معنی کلمه بدا در ذبح اسماعیل در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بدا در ذبح اسماعیل (قرآن). بدا در ذبح اسماعیل علیه السّلام از مسائلی است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است. خداوند پس از دستور به ابراهیم مبنی بر ذبح اسماعیل و پس از سربلندی ابراهیم در این امتحان بزرگ، حکم را تغییر داد و گوسفندی را به جای اسماعیل فدیه داد.
برداشته شدن دستور ذبح اسماعیل علیه السّلام و فدیه دادن گوسفند به جای وی، به سبب نیکوکاری ابراهیم علیه السّلام:... یـبنی انی اری فی المنام انی اذبحک... • فلما اسلما و تله للجبین• و فدینـه بذبح عظیم• کذلک نجزی المحسنین. «هنگامی که با او به مقام سعی و کوشش رسید، گفت: «پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح می کنم، نظر تو چیست؟» گفت پدرم! هر چه دستور داری اجرا کن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!• هنگامی که هر دو تسلیم شدند و ابراهیم جبین او را بر خاک نهاد...• او را ندا دادیم که: «ای ابراهیم!• آن رؤیا را تحقق بخشیدی (و به ماموریت خود عمل کردی)! » ما این گونه، نیکوکاران را جزا می دهیم!• این مسلما همان امتحان آشکار است!• ما ذبح عظیمی را فدای او کردیم،• و نام نیک او را در امتهای بعد باقی نهادیم!• سلام بر ابراهیم!• این گونه نیکوکاران را پاداش می دهیم». امام صادق علیه السّلام فرمود: هیچ بدایی از سوی خدا مانند آنچه در مورد اسماعیل اتفاق افتاد، واقع نشد؛ هنگامی که پدرش ابراهیم علیه السّلام را مامور ساخت به ذبح وی، سپس گوسفندی را به جای او فدیه داد.

جملاتی از کاربرد کلمه بدا در ذبح اسماعیل

3 توجّه به خداوند و بردن نام او، در ذبح حيوانات لازم است . تا هيچ كار ما خارج از مدار توحيد نباشد و با مظاهر شرك و بت پرستى مبارزه كنيم . (وما اهلّ به لغير اللّه )
مساءله 7 - در ذبح اين شرط نيز معتبر است : كه قطع چهار عضو پشت سر همم وقبل از خروج روح حيوان انجام شود پس اگر بعضى از آنها را قطع نموده حيوان را رها كندتا بيجان شود آن گاه بقيه را قطع كند حيوان حرام مى شود، بلكه نزديكتر به احتياطآن است كه در بين عمل فاصله اى غير متعارف ندهد فاصله اى كه عرف اينعمل را دو عمل و دو نوبت بداند هرچند كه قبل از خروج روح قطع چهار لوله را در دو نوبتانجام داده باشد، بلكه بايد عمل در نظر عرف يكعمل شمرده شود.

3 سوّمين معناى آيه شريفه در چگونگى كشته شدن انسان مظلوم است . خداوند در همه ابعاد به احسان و نيكى دستور فرمود، حتّى در ذبح حيوانات و اجراى حدود بر افراد درخور كيفر.

مفسران گفتگوهاى فراوانى دارند، ولى هيچ مانعى ندارد كه تمام اين جهات در ذبح عظيم جمع ، و از ديدگاههاى مختلف داراى عظمت باشد.

كلمه (نسك ) به معناى مطلق عبادت است ، و ليكن بيشتر در ذبح و يا قربانيى كه منظور تقرب به درگاه خداى سبحان ذبح مى شوداستعمال شده است .

وقت ذبح الله اکبر می‌کنی همچنین در ذبح نفس کشتنی
در ذبح اسلامی است که مری، نای و دو شاهرگ جدا گشته و طناب نخاعی جدا نمی‌شود، با رفتن خون از بدن دام، مغز به علت فشار خون پایین به قلب فرمان می‌دهد که با سرعت بیشتری به تپیدن پرداخته و باعث می‌شود که تماماً خون از بدن دام خارج شود.
مساءله 6 - در ذبح اين شرط معتبر است كه كارد زيرگلوى حيوان گذاشته شود و ازآن طرف حيوان ذبح شود، پس اگر حيوان را از پشت گردنش ذبح كنند و هرچه هم سريعاين كار را انجام دهند به طورى كه قبل از بيجان شدنش ‍ چهار لوله گردنش قطع شودحرام مى شود، بله اگر ذبح را زير گردن انجام دهد لكن چهار لوله را از زير قطع نكندبلكه كارد را از وسط گردن فرو كند و از سمت پشت به طرف جلو بكشد و چهار لوله راقطع كند حيوان حرام نميشود هرچند كه بر وجهى وجيه ترعمل مكروهى انجام داده است و نزديكتر به احتياط ترك اين نحو است .