بازیافت قطعات الکترونیکی

معنی کلمه بازیافت قطعات الکترونیکی در فرهنگستان زبان و ادب

{electronic cycling, e-cycling} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] استفادۀ مجدد از قطعات الکترونیکی به جای دور انداختن آنها

معنی کلمه بازیافت قطعات الکترونیکی در ویکی واژه

استفادۀ مجدد از قطعات الکترونیکی به‌ جای دور انداختن آنها.

جملاتی از کاربرد کلمه بازیافت قطعات الکترونیکی

از آنجا که در موارد مذکور استفاده از باتری‌های سبک در قطعات الکترونیکی برای موقعیت‌های خطرناک، با دسترسی سخت و عدم امکان شارژ مجدد آن بدون صرف هزینه‌های بالا اهمیت دارد، استفاده از انرژی هسته‌ای و تبدیل آن به انرژی الکتریکی یکی از ایده‌های رسیدن به این اهداف است.
با یادگیری چند درس دردناک پس از معرفی رایانه حجیم مکینتاش پرتابل در ۱۹۸۹، اپل به طراحی صنعتی روی آورد و استراتژی خود را بر پایه ارائه سه مدل رایانه قابل حمل بنا کرد. یکی از این مدل‌ها توسط سونی (که دارای مهارت در طراحی قطعات الکترونیکی کوچک، بادوام و کارا بود) ارائه شد. PowerBook ۱۰۰ در سال ۱۹۹۱ ارائه شد و استاندارد شکل و ترکیب ارگونومیک رایانه‌های لپ‌تاپ را بنا کرد. این محصول شهرت اپل را به عنوان یک تولیدکنندهٔ با کیفیت هم در زمینه رایانه‌های رومیزی و هم رایانه‌های قابل حمل تثبیت کرد. موفقیت PowerBook و چند محصول دیگر اپل در این مدت باعث افزایش سود مالی شرکت شد. مجله MacAddict سال‌های ۸۹ تا ۹۱ را دوره اول طلایی مکینتاش نامگذاری کرد.
الکترونیک علمی است که به بررسی حرکت الکترون در خلاء در مواد رسانا یا نیمه رسانا و اثرات و کاربردهای آن می‌پردازد. با توجه به این تعریف، مهندس الکترونیک در زمینه ساخت قطعات الکترونیک و کاربرد آن در مدارها، فعالیت می‌کند. البته متأسفانه به علت عدم توانایی رقابت در بازار با برندهای مشهور موجود، در ایران در سطح وسیع، تولید قطعات الکترونیکی صورت نمی‌گیرد.
تمام افزاره‌ها و مدارهای الکترونیکی گرمای اضافی تولید می‌کنند و بنابراین برای بهبود قابلیت اطمینان و جلوگیری از خرابی زودرس نیاز به مدیریت گرمایی یا مدیریت حرارتی دارند. مقدار گرمای خروجی برابر با توان ورودی است، در صورتی که اندرکُنش‌های انرژی دیگری وجود نداشته باشد. فنون‌های مختلفی برای خنک‌سازی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به انواع سبک‌های گرماگیر، خنک‌کننده‌های ترموالکتریک، سامانه‌ها و فن‌های هوای اجباری، لوله‌های گرمایی و غیره اشاره کرد. در مواردی دمای بسیار پایین محیطی، ممکن است در واقع برای دستیابی به عملکرد رضایت بخش، لازم باشد که قطعات الکترونیکی گرم شوند.
از جمله عامل‌هایی که می‌توانند باعث خرابی قطعات الکترونیکی شود، بالا رفتن دما از یک حد مجاز است. در افزاره‌های مقاومتی، توان مصرفی به صورت حرارت ظاهر می‌شود که باید به‌نحو مناسبی با محیط مبادله شود. هرچه تبادل حرارت با محیط شدیدتر باشد، مشکلات افزایش دما کمتر می‌شود. افزاره‌هایی که دارای سطح خارجی بزرگتری‌اند، بهتر می‌توانند تبادل حرارتی کنند. به همین دلیل، مقاومت (قطعه الکتریکی)‌ها یا دیودهایی که توان نامی بزرگ‌تری دارند در حجم‌های فیزیکی بزرگ‌تری ساخته می‌شوند.
تمیزکننده‌های فراصوتی برای تمیزکردن اجسام مختلفی از جمله جواهرات، لنزها و دیگر قطعات نوری، ساعت‌ها، تجهیزات جراحی و دندان‌پزشکی، ابزار، سکه‌ها، خودنویس‌ها، پرده کرکره‌ها، سلاح‌های گرم، انژکتور ماشین‌ها، وسایل موسیقی، قطعات صنعتی و قطعات الکترونیکی استفاده می‌شوند. بسیاری از جواهرفروشی‌ها و ساعت سازی‌ها و کارگاه‌های تعمیر وسایل الکترونیکی از این روش استفاده می‌کنند.
لوله گرمایی یک دستگاه انتقال حرارت است که از تبخیر و تراکم یک «سیال کارا» یا سردکننده دو فاز برای انتقال مقادیر زیادی گرما با اختلاف بسیار کم در دما بین رابط‌های گرم و سرد استفاده می‌کند. یک لوله حرارتی معمولی از لوله توخالی مهر و موم شده ساخته شده از یک فلز گرما-رسانشی مانند مس یا آلومینیوم و یک فیتیله برای بازگرداندن سیال کاری از تبخیرکن به چگالنده تشکیل شده است. لوله شامل مایع اشباع شده و بخار یک سیال کارا (مانند آب، متانول یا آمونیاک) است که همه گازهای دیگر از این امر مستثنی هستند. رایج‌ترین لوله گرمایی برای مدیریت گرمایی قطعات الکترونیک دارای یک پوشش مسی و فتیله است که آب به عنوان سیال کار می‌کند. اگر لوله گرمایی باید زیر نقطه انجماد آب کار کند از مس/متانول استفاده می‌شود و از لوله‌های گرمایی آلومینیومی/آمونیاک برای خنک‌سازی قطعات الکترونیکی در فضا استفاده می‌شود.
تولید انبوه قطعات الکترونیکی مصرفی اغلب با فرایند ریخته گری ساخته می‌شوند و ریخته گری سریع فلزات یک روش مؤثر برای نمونه سازی قطعات الکترونیکی یا ایجاد سفارشات کوتاه مدت محصولات الکترونیکی متخصص است.
صفحات سردکننده پلتیه ‎/ˈpɛlti.eɪ/‎ از اثر پلتیه برای ایجاد شار گرمایی بین محل پیوند دو رسانا مختلف الکتریسیته با اعمال جریان الکتریکی استفاده می‌کند. این اثر معمولاً برای خنک‌سازی قطعات الکترونیکی و ابزارهای کوچک استفاده می‌شود. در عمل، بسیاری از این پیوندها ممکن است به صورت سری مرتب شوند تا اثر را تا میزان گرمایش یا سرمایش مورد نیاز افزایش دهند.
مدار مجتمع: مدار مجتمع یک قطعه الکترونیکی است که از تعداد زیادی ترانزیستور و سایر قطعات الکترونیکی کوچک تشکیل شده است. مدارهای مجتمع در بسیاری از دستگاه های الکترونیکی مانند رایانه ها، تلفن های همراه و تلویزیون ها استفاده می شوند.