بازی هم دستی

معنی کلمه بازی هم دستی در فرهنگستان زبان و ادب

{cooperative game} [اقتصاد] نوعی بازی که در آن گروه های بازیگر با یکدیگر مشارکت می کنند و بازیگران منفرد، به جای رقابت، با یکدیگر مشارکت دارند

جملاتی از کاربرد کلمه بازی هم دستی

عدوت کار به بازی همی برد به زیان شنیده ای که بود بازی شتر ناساز
چه باشد بازی آن باشد که ناید هیچ حاصل زو تو پس، پورا، به روز و شب پس بازی همی تازی؟
سیاوش ز ایوان به میدان گذشت به بازی همی گرد میدان بگشت
قلعه‌نویی چندین بار در دوران بازیگری مصدوم شد و دو مرتبه مصدومیت جدی را تجربه کرد. بار اول در سال ۱۳۷۱ و بار دوم آن در سال ۱۳۷۵ دچار مصدومیت شدید و طولانی شد که در پایان به خداحافظی او از فوتبال انجامید. تبعات مصدومیت شدید زانو در دوران پس از بازی هم همراه وی بود و چندین بار ناچار به جراحی زانو شد.
دو ویژگی اختصاصی نسخه رایانه، حالت توربو (که قبلاً فقط در شیطان هم می‌گرید ۳: نسخه ویژه استفاده شده بود) و حالت سختی جدیدی با نام حالت شوالیه افسانه‌ای تاریکی[پانویس ۳۰] بود که گاهی تا ۱۰۰ دشمن را در یک صحنه به نمایش می‌گذاشت. حالت توربو هم به میزان بیست درصد به سرعت بازی اضافه می‌کرد. هر دو ویژگی در نسخه ویژه بازی هم وجود داشتند.
قسمت اول بازی مردگان متحرک، بیش از یک میلیون نسخه فروش، در کمتر از دو هفته داشت و بقیهٔ قسمت‌های بازی هم تا پایان سال ۲۰۱۲ (میلادی)، بیش از ۸٫۵ میلیون نسخه فروش داشتند. هم‌چنین این بازی برای دو هفتهٔ پشت سر هم، در رده اول پرفروشترین بازی Xbox Live Arcade قرار گرفت. با انتشار قسمت سوم بازی، بیش از ۳٫۸ میلیون نسخه از این قسمت، به ۱٫۲ میلیون بازیکن تحویل داده شد. در آخر، تل‌تیل گیمز اعلام کرد که هر پنج قسمت بازی مردگان متحرک، پس از هفت ماه قرار داشتن در مارکت پلیس، ۸٫۵ میلیون نسخه فروش داشته‌است.
در مارس ۲۰۱۹، ژوتا برای نخستین‌بار برای بازی در تیم‌ملی پرتغال فراخوانده شد، پیش از آغاز بازی‌های مقدماتی یورو ۲۰۲۰ برابر اوکراین و صربستان. و هنوز یک بازی هم انجام نداده است، او بخشی از فهرست‌بازیکنان بود یعنی همان‌زمانی که در ژوئن در فینال لیگ ملت‌های اروپا ۲۰۱۹، جام را در خاک خانه بردند ولی یک بازی هم نتوانست انجام دهد. در ۱۴ نوامبر، تعویضی برای برون‌رفت کریستیانو رونالدو از زمین ژوتا در دقیقه ۸۴ روی داد، سرانجام آن بازی، برد ۰–۶ به سود پرتغال و باخت لتونی شد. او نخستین گل ملی خود را در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۲۰ مقابل کرواسی به ثمر رساند.
عشقبازی با عمر بازی همی پنداشتم بود باری بازئی با جان و کاری با خطر
همی بگفتند او را که ما درین سودا ز جان گذشته و بازی همی کنیم بسر
در ۱۹ نوامبر ۲۰۰۷ زیدان در پنجمین بازی سالانهٔ مبارزه با فقر در مالاگا حضور یافت که این بازی هم ۲–۲ تمام شد. زیدان در این بازی گل نزد، اما در دقیقهٔ ۷۰ موقعیت گل را برای هم‌تیمی‌اش فراهم کرد. او و هم‌تیمی سابقش رونالدو هر ساله در یک بازی انسان‌دوستانه ستاره‌های جهان را جمع‌آوری می‌کنند. او از سال ۲۰۰۱ به عنوان سفیر فقر برگزیده شده است. او پیش از بازی یاران رونالدو و یاران زیدان گفت: «هر کسی می‌تواند هر کاری انجام دهد تا جهان بهتری داشته باشیم.» عواید این دیدار صرف کمک به برنامهٔ توسعهٔ سازمان ملل می‌شود که به ۲۷ کشور دنیا سود می‌رساند.
او اولین بار در دقیقه ۶۸ بازی با اورتون به عنوان یار تعویضی به جای دنی ولبک به میدان آمد که یونایتد آن بازی را در نهایت ۱ بر صفر باخت. پنج روز بعد، در بازی با فولهام، با اولین شوتش برای باشگاه، اولین گلش برای این تیم را به ثمر رساند. در آن بازی با منچستر یونایتد ۳–۲ برد. در ۲ سپتامبر ۲۰۱۲، او اولین هتریکش را برای یونایتد در مقابل ساوت‌همپتون انجام داد که آن بازی هم ۳–۲ به سود منچستر به پایان رسید.
به بازی همین زین دو پرده برون خیال آرد از جانور گونه گون
هوی پرستی و آگه نه ای ز آفت او به مار بی هده بازی همی کنی چو رسن
او علت حضورش در پست دروازه‌بانی، هم علاقه شدید به سبک بازی احمدرضا عابدزاده دانسته‌است؛ در این‌باره توسلی توضیح داده: «با پسرعمو و برادرم بازی می‌کردم و علاقه زیادی به بازی آقای عابدزاده داشتم و یکی از دلایلی که به سمت دروازه‌بانی کشیده شدم، ایشان بودند چون آن زمان‌ها بازی هم می‌کردند. از سال ۱۳۷۹ که فوتسال بانوان درست شد، من هم شروع کردم و از سال ۱۳۸۲ هم عضو تیم ملی بودم.»
ابراهیم اُطروش گوید ببغداد نزدیک معروف کرخی نشسته بودم بدجله قومی جوانان بگذشتند در زورقی و دف همی زدند و شراب همی خوردند و بازی همی کردند، معروف را گفتند نبینی کی آشکارا معصیت همی کنند دعا کن بر ایشان، دست برداشت گفت یارب چنانکه ایشان را در دنیا شاد کردۀ ایشانرا در آخرت شادی ده. گفتند یا شیخ دعائی کن بر ایشان ببدی، گفت چون در آخرت ایشانرا شادی دهد، امروز بنقد توبه کرامت کند.
بتزدا ابتدا او را به عنوان تهیه‌کننده استخدام کرد و اولین پروژه بازی‌سازی او مربوط به بازی ترمیناتور: فیوچر شاک (۱۹۹۵) است. به دنبال آن او بر روی بازی‌های اسکای‌نت و الدر اسکورولز ۲: دگرفال به عنوان طراح فعالیت کرد که هر دو بازی در سال ۱۹۹۶ منتشر شدند. برای اولین بار او سمت مدیریت پروژه ماجراهای الدر اسکورولز: ردگارد را بر عهده گرفت که این بازی هم در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.
دندان نماند و حرف طرازی همان بجاست برچیده گشت مهره و بازی همان بجاست
از این بازی همین بود آرزویت که رویِ من ببینی، تف به رویت!
این بازی به عنوان یک بازی ساده برای پرش و انجام بازی توصیف شد. اجرای تک نفرهی بازی همان ساختاری را دارد که نسخه چندنفره دارد، بنابراین بازیکنانی که بازی انفرادی را ترجیح می‌دهند نگران از دست دادن ویژگی‌های اصلی بازی نخواهند بود.