معنی کلمه ایین دادرسی عصر امویان در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] آیین دادرسی عصر امویان. پدیدۀ تازه ای که در سازمان قضایی امویان به چشم می خورد، تعیین قضات شهرها توسط عمال خلیفه در مراکز ولایات است. پدیدۀ تازه ای که در سازمان قضایی امویان به چشم می خورد، تعیین قضات شهرها توسط عمال خلیفه در مراکز ولایات است، مثلا حجاج بن یوسف (م ۹۵ق/ ۷۱۴ م.) پس از دریافت استعفای شریح کس دیگری را به جای او گماشت، ولی ظاهرا این یک قاعدۀ کلی نبود، زیرا چند تن از خلفای اموی چون عمر بن عبد العزیز و هشام خود برای مصر قاضی تعیین کردند. القضاء فی الاسلام، ص۲۹. ۱. ↑ القضاء فی الاسلام، ص۲۹.۲. ↑ القضاء فی الاسلام، ص۳۰.۳. ↑ نهاد دادرسی در اسلام، ص۸۹.۴. ↑ نهاد دادرسی در اسلام، ص۹۱.۵. ↑ کتاب الولاة و کتاب القضاة، کندی، ص۳۱۰.۶. ↑ کتاب الولاة و کتاب القضاة، کندی، ص۳۵۱. منبع قواعد فقه،یزدی، سید مصطفی محقق داماد ج۳، ص۲۴. ...
جملاتی از کاربرد کلمه ایین دادرسی عصر امویان
بر اساس گزارشهای تاریخی، ترکها پیش از اسلام دارای نمادهای حقوقی همچون توغ و پرچم بودند. قبایل عرب و ایرانیان نیز پیش از اسلام دارای پرچم بودند. با این وجود پس از ظهور اسلام و خصوصاً پس از عصر خلفای اسلامی، رسم استفاده از پرچم رواج بسیاری گرفت. به گزارش مورخان، پیامبر اسلام در تمام غزوات خود از لوا و رایت (پرچم) استفاده میکرد. استفاده از پرچمهای مختلف در رنگ و نوع متفاوت، در عصر امویان و عباسیان رواج یافت. در دوره پس از اسلام، از پرچم با عناوینی چون علم، رایت، عصابه، شطفه، طراده، مطرد، علامت، بند و عقده یاد شدهاست. شیعیان در مقابل عباسیان با رنگ سیاه و امویان با رنگ سفید، رنگ سبز را به عنوان نماد خویش انتخاب میکردند. علاوه بر رنگ که مهمترین وجه تمایز پرچمها به حساب میآمد، برخی نقوش بر روی پرچم نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود.
بهگفتهٔ تاریخنویسان، هنگامی که یزدگرد سوم از برابر سپاهیان مسلمان عرب گریخت، راهی توس شد تا از کُنارَنگِ توس، مرزبان خود در آن خطه، پناه بخواهد، اما کنارنگ یزدگرد را از توس راهی مرو کرد. پس از آن، کنارنگیان به رغم فتح خراسان توسط اعراب، همچنان نفوذ خود را در خطهٔ توس حفظ کردند و تا پایان عصر امویان، در آنجا ماندند و تنها پس از یورش سرداران ابومسلم در سال ۱۲۹ ه.ق بود که آنجا را رها ساختند. تنها خبر شاهنامه که تاریخ هم آن را تأیید میکند پناهندهشدن یزدگرد سوم ساسانی به کنارنگ توس، پس از شکست از تازیان در زمان خلافت عثمان است.
وی به تفصیل دربارهٔ اخلاق و رسوم مردم به سخن میپردازد. او بر این باور بود که برای فهم تاریخ مسلمانان در اسپانیا لازم است که ویژگیهای قبایل عرب در صدر اسلام و عصر امویان که زمان فتح اسپانیا است توجه کرد؛ زیرا که باید همین ویژگیها را در مهاجرینی که با فتح اسپانیا راهی این سرزمین شدهاند جستجو کرد.
این مهاجرتها از عصر امویان آغاز و تا دوران عباسیان و پس از آن نیز ادامه داشت.