[ویکی اهل البیت] آیه 33 سوره ابراهیم. وَسَخَّرَ لَکُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَائِبَیْنِ ۖ وَسَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ و خورشید و ماه گردنده و شب و روز را برای شما مسخر کرد. و خورشید و ماه را که همواره با برنامه ای حساب شده در کارند، رام شما نمود و شب و روز را نیز مسخّر شما ساخت. و خورشید و ماه را -که پیوسته روانند- برای شما رام گردانید و شب و روز را مسخر شما ساخت. و آفتاب و ماه را که همواره در حرکتند رام شما کرد و شب و روز را مسخر شما گردانید. و خورشید و ماه را -که با برنامه منظّمی درکارند- به تسخیر شما درآورد؛ و شب و روز را (نیز) مسخّر شما ساخت؛ And He subjected for you the sun and the moon, continuous , and subjected for you the night and the day. And He hath made subject to you the sun and the moon, both diligently pursuing their courses; and the night and the day hath he (also) made subject to you.
جملاتی از کاربرد کلمه ایه 33 سوره ابراهیم
در اينكه آيا آفرينش آدم آنچنان كه قرآن مى گويد با فرضيهتكامل كه در مباحث علوم طبيعى امروز مطرح است ، سازگار است يا نه و آيا اصولا فرضيهتكامل ، از نظر دانشمندان به مرحله قطعى رسيده يا نه ؟ بحثهاى لازمى داريم كهبخواست خدا در ذيل آيات مناسبتر مانند آيات 26 تا 33 سوره حجر مطرح خواهيم كرد.
حتى در آيه 33 سوره مائده كه (مفسد فى الارض ) با (محارب با خدا و پيامبر)همراه ذكر شده ، چهار نوع ، مجازات مى بينيم كه حتما حاكم شرع بايد در هر موردمجازاتى را كه با مقدار جنايت متناسب است برگزيند (كشتن - بدار آويختن - قطع ايدى وارجل - و تبعيد) فقهاى ما در بحث محارب و مفسد فى الارض شرائط و حدود اين مجازاتها رادر كتب فقهى مشروحا بيان كرده اند.
ايـن احـتـمال نيز وجود دارد كه منظور از تسخير خورشيد و ماه مسخر شدن آنها براى انسانبه اذن پروردگار باشد، چنانكه در آيه 33 سوره ابراهيم آمده است و سخر لكم الشمسو القمر دائبين : (او خورشيد و ماه كه دائما در حركتند مسخر شما قرار داده ).
و گاه در انتقام گيرى و قصاص بيش از حد (چنانكه در آيه 33 سوره اسراء آمده است ).
137- چنانكه در آيه 33 سوره احزاب به اين مطلب تصريح شده است .
995-كمال الدين /14. و اشاره به آيات 30 تا 33 سوره بقره .
از اهـل بـيـت خـارج شـونـد (شـرح بـيـشـتـر در ايـن بـاره بـه خـواسـت خـداذيل آيه 33 سوره احزاب خواهد آمد).
مريم عليهاالسلام از نظر نسب دختر عمران است ولى فاطمه سلام الله دختراول شخص عالم امكان در رتبه است كه پدرشعقل كل خاتم الانبياء والرسل است : ديگر آنكه مريم عليهاالسلام هر چند داراى مقام طهارتاست ولى فاطمه طاهر و مطهره از تمام ارجاس است و نسبت بمريم ملائكه گواهىبطهارتش داده اند امانسبت بحضرت فاطمه ذات الوهى خود گواهى بطهارت او داده استكما اشار اليه نص الكتاب الالهى (انما يريدالله ليذهب عنكم الرجساهل البيت و يطهركم تطهيرا) آيه 33 سوره احزاب و شكى نيست كه فاطمه (ع ) مصداقاهل البيت است و اين آيه مباركه درباره اهل البيت عصمتنازل شده است و اراده خدا هم در اين مقام اراده تكونيه است كه تخلف از مراد ندارد و اين آيهمثبت مقام عصمت حضرت فاطمه سلام الله عليها نيز مى باشد و اگر چنانچه ظرف وجودمريم عليهاالسلام فقط يك عيسى عليه السلام پرورانده ولى صدف در ربار وجودفاطمه زهرا سلام الله عليها جواهر و گوهرهاى ائمه اطهار پديدار گرديدند كه هر يكباذن الله عيسى آفرينند و عيسى (ع ) ولايتش جزئيه و مقيد است اما ولايت ائمه اطهار عليهمالسلام ولايت كليه مطلقه است :