[ویکی اهل البیت] آیه 29 سوره ابراهیم. جَهَنَّمَ یَصْلَوْنَهَا ۖ وَبِئْسَ الْقَرَارُ یعنی به دوزخ که بدترین جایگاه است درآیند. دوزخی است که در آن وارد می شوند، و بد قرارگاهی است. جهنم است در آن وارد می شوند، و چه بد قرارگاهی است. به جهنم، آن قرارگاه بد، داخل می شوند. (سرای نیستی و نابودی، همان) جهنم است که آنها در آتش آن وارد می شوند؛ و بد قرارگاهی است! Hell, which they will burn, and wretched is the settlement. Into Hell? They will burn therein,- an evil place to stay in!
جملاتی از کاربرد کلمه ایه 29 سوره ابراهیم
امّا شايد بهترين نظر همان وجه اوّل باشد. زيرا در ميان صد و چهارده سوره قرآن ، كه 29 سوره آن با حروف مقطّعه شروع مى شود، در بيست و چهار مورد بعد از اين حروف ، سخن از قرآن و معجزه بودن آن است . چنانكه در اين سوره به دنبال (الم )، (ذلك الكتاب ) آمده و به عظمت قرآن اشاره شده است .
گرچه بعضى احتمال دادهاند كه كلمه من دابة تنها قيد براى ما فى الارض باشد يعنىتنها از جنبندگان زمين سخن مى گويد، ولى بسيار بعيد به نظر مى رسد، بخصوصاينكه در آيه 29 سوره شورى مى خوانيم : و من آياته خلق السماوات و الارض و ما بثفيهما من دابة : از نشانههاى خدا آفرينش آسمانها و زمين و جنبندگانى است كه در آن دووجود دارند.
حاصل اين كه ، 29 سوره اى كه حروف مقطعه دارد، از جمله حواميم سبعه و طواسين ، درآغاز يا متن آنها سخن از وحى و نبوت و كتاب است و در نتيجه يكى از مطالب مشترك بينسوره هاى داراى حروف مقطعه ، نبوت و رسالت الهى است .
از مجموع سوره هاى 114 گانه قرآن ، فقط در 29 سوره حروف مقطعه آمده است . و آنهادرست نصف حروف 28گانه الفباى عربى راتشكيل مى دهند، بدين ترتيب : ا، ح ، ر، س ، ص ، ط، ع ، ق ، ك ،ل ، م ، ن ، ه ، ى .
و هـمـچـنين فاذا سويته و نفخت فيه من روحى فقعوا له ساجدين : هنگامى كه آفرينش آدم رانظام بخشيدم و از روحم در او دميدم براى او سجده كنيد آيه 29 سوره حجر).
بار ديگر به حروف مقطعه قرآن كه در 29 سوره آمده است ، در آغاز اين سوره برخوردمى كنيم ، منتها حروف مقطعهاى كه در اينجا ذكر شده ، در واقع تركيبى است از (الم )كه در آغاز چند سوره آمده و (الر) كه در آغاز چند سوره ديگر بيان شده ، و در واقعاين سوره تنها سورهاى است كه در آغاز آن (المر) ديده مى شود، و از آنجا كه به نظرمى رسد حروف مقطعه آغاز هر سوره پيوند مستقيمى با محتواى آن سوره دارد،محتمل است اين تركيب كه در آغاز سوره رعد است اشاره به اين باشد كه محتواى سوره(رعد) جامع محتواى هر دو گروه از سوره هائى است كه با (الم ) و (الر) آغاز مىشود، و اتفاقا دقت در محتواى اين سوره ها اين موضوع را تاييد مى كند.
503- تفسير قرطبى ج 9 ص 6337 (ذيلآيه 29 سوره رحمان ).
در حـقـيـقـت مـفـهـوم اين آيه شباهت زيادى با مفهوم آيه 29 سوره انعام دارد كه مى گويد: وقالوا ان هى الا حياتنا الدنيا و ما نحن بمبعوثين : (آنها گفتند زندگى تنها همين زندگىدنياست و ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد)!
229- كامل ابن اثير ج 4 ص 16 - نگارنده گويد: در قرآن آيه 29 سوره الرحمنمى خوانيم : كل يوم هو فى شان : هر روزى خداوند داراى دستور و شان خاصىاست يعنى روزى نيست كه خداوند، در آن بدون دستور و شان و كار تازه اى باشد.
او حـق داشـت تعجب كند زيرا اولا طبق آيه 29 سوره ذاريات در جوانى نيز زن عقيمى بود ودر آن روز كـه ايـن مـژده را بـه او دادنـد طـبـق گـفـتـه مـفـسـران و سـفر تكوين تورات نودسـال يـا بـيـشـتـر داشـت و هـمـسـرش ابـراهـيـم حـدود يـكـصـدسال يا بيشتر.