ایه 15 سوره ابراهیم

معنی کلمه ایه 15 سوره ابراهیم در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 15 سوره ابراهیم. وَاسْتَفْتَحُوا وَخَابَ کُلُّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ
و (از خدا) فتح و پیروزی خواستند (و البته فتح و فیروزی بر حسب وعده ما نصیب رسولان خداست) و نصیب هر ستمگر جبار هلاکت و حرمان است.
و پیامبران درخواست گشایش و پیروزی کردند، و هر سرکش منحرفی نومید شد.
و گشایش خواستند، و هر زورگوی لجوجی نومید شد.
پیروزی خواستند و هر جبار کینه توزی نومید شد.
و آنها (از خدا) تقاضای فتح و پیروزی (بر کفار) کردند؛ و (سرانجام) هر گردنکش منحرفی نومید و نابود شد!
And they requested victory from Allah, and disappointed, , was every obstinate tyrant.
But they sought victory and decision (there and then), and frustration was the lot of every powerful obstinate transgressor.

جملاتی از کاربرد کلمه ایه 15 سوره ابراهیم

و ظـاهـرا در آيـه مـورد بـحـث مـنـظـور مـعـنـى دوم اسـت ، يـعـنـى خـداونـد ايـنـگونه توصيفحال مردم مى كند، همانگو نه كه در آيه 15 سوره محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آمده: مـثـل الجنة التى وعد المتقون : (توصيف بهشتى كه به پرهيزكاران وعده داده شده چنيناست ...).
1 - قـرآن مـجـيد چنانكه در آيه 15 سوره مائده مى خوانيم : قد جائكم من الله نور و كتابمبين : (از سوى خداوند نور و كتاب آشكارى براى شما آمد) و در آيه 157 سوره اعرافنيز مى خوانيم : و اتبعوا النور الذى انزل معه اولئك هم المفلحون : (كسانى كه پيروىاز نورى مى كنند كه با پيامبر نازل شده است آنها رستگارانند).
97- الاحتجاج ، ج 1، ص 239 و جمله مذكور قسمتى از آيه 15 سوره ابراهيم است .
الانهار: نهر بزرگتر از جدول و كوچكتر از بحر است . از اين رو بردى دمشق را نهرمصر نيل مصر را نهل مصر گويند. (1196)احتمال مى رود مراد از انهار، همان انهار چهارگانه آيه 15 سوره محمد (صلى الله عليهوآله ) باشد، چنانكه احتمال مى رود مراد جنس نهر باشد. ممكن است جريان نهر برابر ارادهبهشتيان در سطح بهشت بدون كانال باشد. قهرا همه سطح بهشت نهر خواهد بود و چونجريان آن با مشيئت بهشتى است ، هر جا و هر قدر او بخواهد جارى مى شود. از اين رو محذورتزاحمى متصور نيست .
450- المصحف المفسر فريد وجدى ذيل آيات 13 تا 15 سوره حديد.
در اينكه منظور از اين انفاق در اين جهان يا جهان ديگر است مفسران دواحتمال داده اند ولى ممكن است آيه ناظر به هر دو باشد چه تمام دنيا را درحال حيات خود انفاق كنند و چه در قيامت به عنوان فديه بدهند پذيرفته نيست هر چند ظاهرآيه نشان مى دهد كه مربوط به جهان ديگر است . زيرا مى گويد: كسانى كه كافرشدند و در حال كفر از دنيا رفتند يعنى پس از مرگ درحال كفر اگر فرضا بزرگترين ثروتهاى جهان در اختيارشان باشد و تصور كنندهمانند اين جهان مى توانند با استفاده از ثروت مجازات الهى را از خود دور سازند سخت دراشتباه اند و اين جريمه مالى و فديه به هيچ وجه در مجازات آنها اثر نخواهد داشت . درواقع مضمون آيه شبيه چيزى است كه در آيه 15 سوره حديد آمده است كه مى گويد:فاليوم لا يوخذ منكم فدية و لا من الذين كفروا: (امروز نه از شما (منافقان ) و نه ازكافران فديه و غرامتى گرفته (و پذيرفته ) نمى شود).
O آيه 177 سوره ى بقره ، اهل ايمان ، انفاق ، نماز، وفاى به عهد و صبر دربرابر مشكلات را صادق مى شمارد و آيه 15 سوره حجر و 8 سوره حشر، مهاجرانِ رنجكشيده و جان بركف را ((صادق )) شمرده است .
اصـل ، نـفـى مـى شـود (بـراى تـوضـيـح بـيـشـتـر به جلد 12 تفسير نمونه صفحه 57ذيل آيه 15 سوره اسراء مراجعه فرمائيد).
و در آيه 15 سوره كهف مى خوانيم (لولا ياتون عليهم بسلطان مبين ) چرا آنها براىمعبودهاى خود دليل روشنى نمى آورند؟!