[ویکی اهل البیت] آیه 105 سوره شعراء. کَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِینَ قوم نوح هم پیغمبران خدا را تکذیب کردند. قوم نوح پیامبران را تکذیب کردند، قوم نوح پیامبران را تکذیب کردند. قوم نوح رسولان را تکذیب کردند، The people of Noah denied the messengers The people of Noah rejected the messengers. «کَذَّبَتْ ...»: قوم نوح با تکذیب نوح، همه پیغمبران را نیز تکذیب کرده اند، چرا که تکذیب پیغمبری، تکذیب همه پیغمبران بشمار است؛ شاید هم قوم نوح، منکر همه پیغمبران و به طور کلّی همه ادیان آسمانی بوده اند (نگا: فرقان / ). تأنیث فعل (کَذَّبَتْ) به خاطر این است که واژه (قوم) به صورت مذکّر و مؤنّث به کار می رود، و به طور کلّی هر اسم جمعی فعل آن می تواند به صورت مذکّر و مؤنّث ذکر شود.
جملاتی از کاربرد کلمه ایه 105 سوره شعراء
بنابراين ، در آيه مورد بحث و آيه سوره شعراء كه شاهد آورديمفاعل (من اتخذ السبيل - آن كس كه راهى مى گيرد) در جاىفعل خود (اتخاذ سبيل ) به كار رفته تا بفهماند شكرانه اين كار از ناحيه خد، خوداين شخص است ، پس در اين جمله اتخاذ سبيل به سوى خداى سبحان و پذيرفتن دعوترسول ، خودش پاداش و شكرانه خودش معرفى شده و در اين تعبير به منتهى درجه بىنيازى آن جناب از اجر مالى و يا مقام ايشان اشاره شده و مى فهماند كه آن جناب از ايشانغير از پذيرفتن دعوتش و پيروى از حق ، چيز ديگرى نمى خواهد، نهمال ، و نه جاه و مقام ، و نه هيچ پاداش ديگر، پس از اين جهت راحت وخوشحال باشند و آن جناب را در خيرخواهى هايش متهم نكنند.
بـرخـى از آنـان گـفـتـه انـد: شـعـيـب دوبـار مـبـعـوث شـد، بـاراول بـه سـوى مـردم مـديـن و بـار دوم بـه سـوىاصـحـال ايـكـه و بـديـن تـرتـيـب آن هـا را قـوم ديـگـرى دانـسـتـه انـد. در تـفـسيرالميزاننـقـل شـده كـه ايـكـه ، نـام بـيـشـه اى در نزديكى شهر مدين بوده است كه طايفه اى در آنسـكـونـت داشـتـه و شعيب به سوى آن ها مبعوث شده است . طايفه مزبور با شعيب بيگانهبـودنـد؛ يـعـنـى از قـوم و قـبـيـله او نـبودند، از اين رو خداى تعالى در سوره شعراء ـ كهداستان آن ها را نقل كرده ـ چنين مى فرمايد: اصحاب اءيكه فرستادگان (خدا) را تكذيبكـردند. آن گاه كه شعيب به آن ها گفت : آيا نمى ترسيد (649) و اگر با آن هابـسـتـگى قبيله اى داشت ، مانند جاهاى ديگر مى فرمود: برادرشان شعيب و باجمله اءخاهم شعيب داستان را شروع مى كرد.
اين آيه بار ديگر به (زوجيت در جهان گياهان ) اشاره مى كند كه آن نيز از معجزاتعلمى قرآن است ، چرا كه در آن زمان ، زوجيت (وجود جنس نر و ماده ) در جهان گياهان بطورگسترده ثابت نشده بود، و قرآن از آن پرده برداشت (شرح بيشتر پيرامون اين مساله رامى توانيد در جلد 15 ذيل آيه 7 سوره شعراء مطالعه فرمائيد).