[ویکی اهل البیت] آیه 1 سوره فیل. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ آیا ندیدی که خدای تو با اصحاب فیل (سپاه فیل سوار ابرهه) چه کرد؟ آیا ندانسته ای که پروردگارت با فیل سواران چه کرد؟ مگر ندیدی پروردگارت با پیلداران چه کرد؟ آیا ندیده ای که پروردگارت با اصحاب فیل چه کرد؟ آیا ندیدی پروردگارت با فیل سواران چه کرد؟! Have you not considered, , how your Lord dealt with the companions of the elephant? Seest thou not how thy Lord dealt with the Companions of the Elephant?
جملاتی از کاربرد کلمه ایه 1 سوره فیل
علی بن ابراهیم قمی، مفسر شیعه در توضیح ایلاف قریش، مینویسد که معاش قریش از دو سفر تجاری (رحلت) که در تابستان و زمستان صورت میگرفت تأمین میشد. آنها از مکه پوست، محصولات دریایی و آنچه در ساحل بارگیری میشد را به شام منتقل میکردند و از آنجا حبوبات، لباس و آرد میخریدند و به مکه بازمیگشتند. این امر سبب شده بود تا الفت و همبستگی بین قریشیان حاصل شود. با بعثت محمد، مردم به شهر مکه روی آوردند و این سرزمین محلی پر رونق برای قریشیان شد و دیگر نیاز به رحلت و سفرهای تجاری نبود. البته طباطبایی، به این گفته نقد دارد و آن را با ظاهر آیه و ارتباط سوره با سوره فیل، در تعارض میداند. طبرسی، دیگر مفسر شیعی، معتقد است که تکرار ایلاف در آیه دوم، به جهت بیان اهمیت رحلت قریش است و به جهت خبر از نعمتهای زیاد موجود در این دو سفر، تکرار شدهاست.
به گفته طباطبائی، این احادیث که از قول جعفر صادق، امام ششم شیعه، نقل شدهاند، دچار ضعف در سند، عدم ظهور در وحدت دو سوره و بیان حکم شرعیِ جواز قرائتِ دو سوره فیل و قریش در نماز است.
تلاشهای مورخین غربی در جهت بررسی صحت تاریخی این رویداد به نتیجهای مشخص نرسیده است؛ به گفته مورخ مسیحی، عرفان شهید، پذیرش یا رد صحت تاریخی این واقعه به یک میزان سخت میباشد: این حادثه در سوره فیل به عنوان یک حادثه مهم ذکر شده و آنچنان که از آیه اول سوره پیداست این حادثه اخیراً اتفاق افتاده بود و احتمالاً خاطرات آن در ذهن همعصران محمّد بوده است و کاملاً محتمل است که توضیحاتی که در کتب تاریخی مسلمانان وجود دارد توسط آنها منتقل شده باشد.