اولین ورودکننده به بهشت

معنی کلمه اولین ورودکننده به بهشت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ورود در بهشت، آن کانون عظیم رحمت الهی، دلیل روشنی بر سعادت یک انسان است، و اگر کسی پیش از همه وارد شود برترین فضیلت برای او اثبات می شود.
در روایات معروف اهل سنت این افتخار از زبان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلّم) برای حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) ثبت شده است:
← روایت اول
۱. ↑ ذهبی، محمد بن احمد، میزان الاعتدال، ج۲، ص۶۱۸.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر ایت الله العظمی مکارم شیرازی، برگرفته از مقاله «اولین ورودکننده به بهشت»، تاریخ بازیابی ۹۵/۱/۲۵
...

جملاتی از کاربرد کلمه اولین ورودکننده به بهشت

گلبن به بهشت در همی نازد با جامهٔ سبز همچو حورالعین
از فیلم‌های او می‌توان به بازگشت به بهشت، کالیفرنیا درست روبه‌رو و بلندپرواز باش اشاره کرد.
گفتی ک مرا به بهشت جنت مفروش هست این سخنم ز هشت شمشیر بتر
وصالت ار به جهنم، فراقت ار به بهشت به آن بهشت عوض ندهم این جهنم را
همچنين آيه مى فهماند كه راز و نيازهاى مؤ منان بيشتر در شبهاست .يدعون ربهمخوفا و طمعا. خدا را با خوف و طمع مى خوانند. خوف در مراتب پايين ، خوف ازعذاب است . و طمع در مراتب نازل ، رجا به بهشت است . اما خوف در مراتب بالا، خوف ازعظمت است . ما، در برابر بزرگى كه قرار مى گيريم بدون آنكه كار بدى كردهباشيم ؛ در عين اظهار ارادت مى لرزيم ، اين خوف عظمت است .
کی برد شهوتت ترا به بهشت تات حور و قصور باید و کشت
4 هر كدام از عالم طبيعت و مثال و عقل و نيز هر كدام از دنيا و برزخ و قيامت (دوزخ و بهشت )حكم خاص خود را دارد؛ يعنب بهشت مثلا صرف مكان رفاه و تنعم نيست كه ساكنان آن متنوعباشند؛ بعضى از آن نعمت ها بهره درست ببرند و برخى نادرست ، به طورى كه عصياندر آن جا راه داشته باشد و مكان ، يعنى بهشت خصوصيتى نداشته باشد؛ بلكه بهشتنشئه ويژه اى است كه اصلا لغو و تاثيم در آن راه ندارد و ساكنان حرمخلد تا از گزند هوا و آسيب هوس پاك نشوند، راهى به بهشت ندارند.
سوختم ز آتش دل، نیست شفیعی که مرا به بهشت قفس از عرصه گلزار برد
حاضران عرض كردند: آيا در ميا همه ما تنها اين جوان را به بهشت بشارت دادى ؟
مسلمانان در اسلام بر این باورند که مردمان پاک‌سرشت و بی‌ریا بعد از مرگ به بهشت می‌روند و در آنجا زندگی جاودانه می‌کنند.
ز مهر برده ملک بوی فتح او به بهشت ز کین سپرده فلک جان خصم او به سعیر
به خدا قسم هيچ يك از اوصياء (پيامبران گذشته ) و نه كسانى كه بعد از او مى آيند (ازامام عليه السّلام ) بر او در وارد شدن به بهشت سبقت نگيرند.
خوف از انتقام با ورود به بهشت خلد زايل مى شود؛ چنان كه هرگونه حزنى با سكونتدر بهشت جاويد رخت بر مى بندد: الحمدللّه الذى اءذهب عنّا الحزن (27)، ولى خوفاز مقام پروردگار كه خوفى عقلى است همچنان باقى است . البته چنين خوفى مايهرنجورى نفس نخواهد بود.
ماند به بهشت آن رخ گندم گونش عشاق چو آدم است پیرامونش
زانکه بی خون جگر پالودن نیست امکان به بهشت آسودن
ترک وطن نمی کند دل به بهشت، وین عجب کز سوی کوی او دلم میل وطن نمی کند
ارتفاع مرکز شهمیرزاد از سطح دریا ۱۹۳۵ متر است. این شهر از طبیعتی زیبا و پوشش گیاهی سرسبز تشکیل شده‌است و میانگین دمای سالیانه آن ۱۱ درجه سانتیگراد است که بین ۱۶ درجه زیر صفر سردترین و ۳۴ درجه بالای صفر در گرمترین ماه سال متغیر است. سرسبزی، وجود باغات و چشمه سارهای متعدد و آب و هوای مطبوع این شهر و واقع شدن در استان کویری سمنان، باعث شده‌است این شهر به بهشت کویر شهرت پیدا کند.
هرگز (قتّات ) به بهشت نمى رود. (ابوذر مى پرسد: قتّات كيست؟ مى فرمايد:)
سبهر خواست‌که روح لطیف او به بهشت بقای شخص تو خواهد ز ایزد متعال
طبق باور شیعه در زمان ولادت حسین جبرئیل به محمد خبر داد که امّت وی حسین را می‌کشند و نسل امامت از وی خواهد بود. روایات فراوانی وجود دارد که محمد اصحابش را از کشته شدن حسین باخبر کرده بود و به‌جز محمد، علی و حسن نیز چنین مطلبی را بیان کرده بودند. خداوند نیز پیامبران پیشین را از ماجرای کشته شدن حسین باخبر کرده بود. علی نیز می‌دانست که حسین در کربلا کشته می‌شود و یک بار که از کنار این منطقه می‌گذشت، توقف کرد و گریست و به یادِ پیش‌گویی محمد افتاد. او کربلا را کَرْب (مصیبت) و بَلا (آزمایش) تفسیر کرد. کشتگانِ کربلا بدون هیچ حسابی به بهشت وارد می‌شوند.