اولین عاملان به کتاب خدا

معنی کلمه اولین عاملان به کتاب خدا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اینکه علم قرآن نزد امامان است از بدیهیات معارف حقه است «بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتوا العلم و ما یجحد بآیاتنا الا الظالمون؛ بلکه این کتاب آسمانی مجموعه ای از آیات روشن است که در سینه صاحبان علم جای دارد و آیات ما را جز ستمگران انکار نمی کنند.»
در روایات فراوانی مصداق «الذین اوتوا العلم» معصومین علیه السّلام معرفی شده اند. از امام باقر علیه السّلام و امام صادق علیه السّلام روایت شده هم الائمه علیه السّلام در برخی روایات آمده است «نحن وایانا عنی» اوتوا العلم مائیم و آیه ما را اراده کرده است. در روایتی امام صادق علیه السّلام فرمود: «هم الائمه من آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین باقیة دائمة فی کل حین؛ اینان امامان از آل محمد صلی الله علیه و آله وسلّم که پیوسته در هر زمان باقی و دائمند.»در روایتی امام باقر علیه السّلام فرمود: «من عسی ان یکون غیرنا؛ چه کسی غیر از ما می تواند مراد باشد.» در روایتی دیگر امام باقر علیه السّلام اشاره به سینه خودشان فرمودند.
روایت امیرمؤمنان
حضرت امیرمؤمنان علی علیه السّلام فرمود:«ما نزلت علیه آیة فی لیل و لانهار و لاسماء و لاارض و لادنیا ولا آخرة و لا جنة و لانار ولاسهل و لا جبل و لاضیاء و لاظلمة الا اقرانیها و املاها علی فکتبتها بیدی و علمنی تاویلها و تفسیرها و ناسخها و منسوخها و محکمها و متشابهها و خاصها و عامها و این نزلت و فیم نزلت الی یوم القیامة.» هیچ آیه ای نه در شب و نه در روز ، نه در آسمان و نه در زمین ، نه درباره دنیا و نه درباره آخرت ، نه درباره بهشت و نه درباره دوزخ ، نه در صحرا و نه در کوه، نه در روشنائی و نه در تاریکی بر پیامبر نازل نشد مگر آنکه مرا به خواندن آن وا داشت و آنرا بر من املاء کرد و من بدست خویش آنرا نوشتم و تاویل و تفسیر ، ناسخ و منسوخ ، محکم و متشابه ، خاص و عام آن و جای نزول و علت نزول آن را تا روز قیامت به من آموخت.«قل کفی بالله شهیدا بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب».
حفظ و جمع قرآن
امام باقر علیه السّلام در تفسیر این آیه فرمود: «ایانا عنی و علی اولنا و افضلنا و خیرنا بعد النبی صلی الله علیه و آله وسلّم ؛ خداوند در این آیه تنها ما را اراده کرده است و امیرالمؤمنین علی علیه السّلام اول ما و افضل ما و بهترین ما بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است.»نیز فرمود: «ما ادعی احد من الناس انه جمع القرآن کله کما انزل الا کذاب و ما جمعه و حفظه کما نزله الله تعالی الا علی بن ابی طالب علیه السّلام و الائمة من بعده علیهم السلام؛ هیچکس نمی تواند ادعاء کند که علم به تمام قرآن را در خود جمع کرده مگر آنکه دروغگو باشد کسی جز علی بن ابی طالب علیه السّلام و ائمه بعد از او علم به قرآن را آنگونه که خدا نازل کرده حفظ و جمع نکرده است.»حضرت امام صادق علیه السّلام فرمود: «و الله انی لاعلم کتاب الله من اوله الی آخره کانه فی کفی... ؛ بخدا قسم کتاب خدا را از آغاز تا پایان چنان می دانم که گویا در کف دست من است.»
علم تفسیر قرآن و احکام
...

جملاتی از کاربرد کلمه اولین عاملان به کتاب خدا

شیخ مفید، عالم شیعی، کاظم را «پرستنده‌ترین و سخی‌ترینِ» زمانِ خود می‌دانست. شیخ طبرسی او را به‌عنوانِ حافظ‌ترین مردم نسبت به کتاب خدا توصیف کرده و نقل کرده‌است که مردم مدینه، او را «زینتِ کوشندگان در عبادت خدا» می‌دانستند. از ابن اَبِی‌الْحَدید نقل شده‌است که فقاهت، دیانت، عبادت، بردباری و شکیبایی، همه در کاظم جمع بوده‌است. یعقوبی، مورخ شیعی، او را عابدترین مردمِ زمان خود می‌دانست. به‌نقل از وَفَیاتُ الْاَعْیان آمده‌است وقتی هارون او را به زندان افکند، خدا را شکر کرد که همیشه می‌خواسته فراغتی برای عبادت داشته باشد و خداوند حالا این فرصت را در اختیار او قرار داده‌است. نقل شده‌است که روزی هارون در جایی مرتفع از قصرش مُشرِف بر زندان ایستاده بود، از ربیع پرسید «آن جامه چیست که هر روز روی زمین بی‌حرکت افتاده‌است؟» ربیع پاسخ داد آن جامه نیست؛ موسی بن جعفر است که از طلوع آفتاب تا ظهر سر از سجده برنمی‌دارد. از جعفر صادق دربارهٔ فرزندش کاظم روایت شده‌است که او «علم حکمت را می‌داند، کریم است و دانای هر چیزی است که مردم در امور دین‌شان به آن نیازمندند.» وقتی از او دربارهٔ میزان علاقه‌اش به کاظم پرسش شد، پاسخ داد «دوست داشتم جز موسی فرزندی نداشتم تا هیچ شریکی در دوستیِ من نسبت به او وجود نداشت.»
وی عمل خود را در جهت ترویج قرآن، مطرح می کرد و می گفت که نوشته های دیگر، سبب کم رغبتی مردم به کتاب خدا می شوند. از این رو، هیچ نوشته ای غیر از قرآن، نباید وجود داشته باشد.
بنوشته یعقوبی در این سه روز مذاکرات زیادی انجام شد و نتیجه بین علی و عثمان مردّد شد. عبدالرحمن از علی پرسید: اگر با تو بیعت کنیم آیا حاضر می‌شوی به کتاب خدا و سنت رسول‌الله و به شیوه دو خلیفه پیشین رفتار کنی؟ جواب علی به عبدالرحمن این جمله بود که: به کتاب خدا و سنت رسول‌الله عمل خواهم کرد. عبدالرحمن همین سؤال را از عثمان کرد و عثمان جواب مثبت داد و همه شرایط را پذیرفت و لذا او به خلافت رسید
اندر پی آن کتب افتاده پشتی به کتاب خدا داده
یعقوبی در ادامه می‌افزاید، در این سه روز مذاکرات زیادی انجام گشت و نتیجه بین علی و عثمان مردّد شد. عبدالرحمن از علی پرسید: اگر با تو بیعت کنیم آیا حاضر می‌شوی به کتاب خدا و سنت رسول‌الله و به شیوه دو خلیفه پیشین رفتار کنی؟ جواب علی به عبدالرحمن این جمله بود که: فقط به کتاب خدا و سنت رسول‌الله عمل خواهم کرد. عبدالرحمن همین سؤال را از عثمان کرد و عثمان جواب مثبت داد و همه شرایط را پذیرفت و لذا او به خلافت رسید.
سفیان ثوری: او داناترین خلق خدا به کتاب خدا بود، او جای حسین بن علی را پر کرد.