( آهون بر ) آهون بر. [ ب ُ ] ( نف مرکب ) نقّاب. نقب زن. چاهجوی. کان کن : بدل درفکندی چنان چاک را که میتین آهون بران خاک را.؟ اهون بر. [ اَ ب َ ] ( ص مرکب ) آهون بر. نقب زننده و چاه جوی را گویند و بعربی نقاب خوانند و بضم بای ابجد هم آمده است. ( برهان ) ( آنندراج ). نقاب و معدنچی و چاهخوی. ( ناظم الاطباء ). رجوع به آهون شود.
معنی کلمه اهون بر در فرهنگ معین
( آهون بر ) (بُ ) (ص مر. ) نقب زن .
معنی کلمه اهون بر در فرهنگ عمید
( آهون بر ) کسی که در زیر زمین نقب بزند، نقب کن، نقب زن.
معنی کلمه اهون بر در فرهنگ فارسی
( آهون بر ) ( اسم صفت ) نقب زن نقاب . آهویز . نقب زننده و چاه جوی را گویند .
جملاتی از کاربرد کلمه اهون بر
(و هو اهون عليه ) حاكى از آن است كه خلقت دوم ، به اعمال قدرت كمترى احتياج دارد، نه اين كه خلقت اول بر خداوند مشكل بود ولى دومى آسانتر است . اين آيه شريفه نيز مانند آيات گذشته در رابطه با امكان وقوع معاد مى باشد؛ يعنى : (معاد) امر محالى نيست بكله خداوند بر آن قادر است .
حال كه اين معنا روشن گرديد، مى گوييم : اعاده اى كه متصف به آسانى است (در وقتى كه قياس شود با انشايى كه نزد خلق است ) نزد خدا اهون است ، يعنى آسان محض است ، و خالص از صعوبت و مشقت است ، بخلاف آسانى نزد خلق ، كه در عين آسانى خالى ازدشوارى نيست ، پس ديگر لازم نيست كه انشاء براى خدا سخت تر از اعاده باشد، براى اين كه مشقت و صعوبت مربوط به فعل است ، كه فعل هم تابع قدرت فاعل است ، هر چه قدرت كمتر باشد، مشقت فعل بيشتر، و هر چه قدرت بيشتر باشد، مشقت فعل كمتر خواهد بود، تا آنجا كه قدرت غير متناهى شود، كه در آن صورت ديگر مشقتى تصور ندارد، و چون قدرت خداى تعالى غير متناهى است ، هيچ عملى براى او مشقت ندارد، همچنان كه مستفاد از جمله (ان الله على كل شى ء قدير) همين است ، چون وقتى خدا بر هرچيز قادر بود، و قدرتش به هر چيز تعلق گرفت ، ديگر متناهى نخواهد بود - دقت فرماييد.
4. آسان تر از توبه : قال على عليه السلام : ترك الذنب اهون من طلب التوبة(783) ترك گناه ، آسان تر از توبه است .
و به خاطر همين نكته اى كه خاطر نشان كرديم مى بينيم خداى تعالى مساله احياء و اماتهرا در غالب موارد قرآن طورى ذكر كرده كه خالى از نوعى استهانت و بى اهميت شمردن نيست ، از آن جمله مى فرمايد: (و هو الّذى يبدوا الخلق ثم يعيده ، و هو اهون عليه ، و لهالمثل الاعلى فى السموات و الارض و هو العزيز الحكيم ).
و از آنـجـا كـه در سـلسـله آيـاتـى كـه گـذشـت و نـيـز بـعـدا خـواهـد آمـد مـسـائل مـربـوط بـه مبدء و معاد همچون تار و پود يك پارچه درهم انسجام يافته ، در آيه بـعـد بـاز بـه مساءله معاد بر مى گردد و مى گويد: (او كسى است كه آفرينش را آغاز كـرد سـپـس آنـرا بـاز مى گرداند، و اين براى او آسانتر است )! (و هو الذى يبدء الخلقثم يعيده و هو اهون عليه ).
و قد قلبت هذا الامر بطنه و ظهره حتى منعنى النوم فما وجدتنى يسعنى الا قتالهم اوالجحود بما جاء به محمد صلى الله عليه و آله و سلم ، فكانت معالجةالقتال اهون على من معالجة العقاب ، و موتات الدنيا اهون على من موتات الآخرة ؛(108) اين مساءله را زير و رو كردم ، و همه جهاتش را سنجيدم ، تا جايى كه خواب را از چشمانم ربود؛ ديدم چاره اى نيست جز اين كه يا با آنان به مبارزه برخيزم ؛ و يا آنچه را محمد - كه درود و سلام خدا بر او باد - آورده است ، انكار كنم . تن به جنگ دادن آسانتر است از اين كه تن به كيفر پروردگار دهم ؛ و از دست رفتن دنيا و رنج اين جهان ،برايم سهل تر از كيفر آن جهان و از دست رفتن آخرت است
4 - (( و هو الذى يبدؤ ا الخلق ثم يعيده و هو اهون عليه و لهالمثل الاءعلى فى السموات و الارض و هو العزيز الحكيم )) .(115)
کفر ادنی و اهون آن کفر است قابل رحمت این چنین کفر است
از آنجا که نخستین واژهٔ آن اهون ویتی خوانده میشده و در پهلوی اهنودگات میخوانند. شامل ۷ هات (فصل) میباشد. هر فصل مشتمل بر چند قطعه و هر قطعه دارای سه مصراع است؛ و هر مصراع شانزده هجا دارد که پس از هجای هفتم وقف یا سکتهای است (۹+۷) آغاز آن از شروع هات ۲۸ تا پایان هات ۳۴ است.
الف اشتياق به شهادت ؛ حضرت على عليه السلام فرمود: والذى نفس علىّ بيده لالف ضربة بالسيف اهون من موتة واحدة على الفراش . بحار / 97 / 40
اين توجيه همان است كه از كلام زمخشرى هم استفاده مى شود كه گفته است : (اگربگويى چرا در جمله (ثم اذا دعاكم ...) اعاده خلق اين قدر بزرگ شمرده شده ، به طورى كه گويى از قيام آسمان ها و زمين به امر خدا مهم تر است ؟ و آن وقت همين اعاده درجمله (و هو اهون عليه ) آسانتر معرفى شده ؟ در جواب مى گوييم : اعاده انسان ها درقيامت فى نفسه بزرگ هست ، و ليكن به قياس با انشاء ابتدايى آسانتر معرفى شده ).