انس با قران

معنی کلمه انس با قران در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انس با قرآن. امروزه انسان در معرض آماج حملات روحی و روانی قرار دارد و نگرانی های فراوانی او را احاطه کرده، وحشت تنهایی در همه حال انسان را تنها نمی گذارد. او به شدت نیازمند انیس و مونس است که در کنار او آرامش یابد. نگرانی شدید او از تنهایی و بی کسی، در همه حوادث دوران زندگی، روح و روان او را می آزارد.
قرآن کریم مونسی است که در شرایط عادی و نیز در بحران ها و سختی های زندگی می تواند بهترین هم دم انسان باشد؛ امام سجاد علیه السّلام می فرماید:لو مات من بین المشرق و المغرب لما استوحشت بعد ان یکون القرآن معی؛ وقتی قرآن با من باشد، اگر همه مردم که ما بین مشرق و مغرب هستند بمیرند و هیچ موجودی بر روی زمین زنده نماند و من تنها باشم، هرگز از تنهایی وحشت نمی کنم.رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم درمان همه مشکلات را در قرآن می داند و فرماید:اذا التبست علیکم الامور کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن فانه شافع مشفع و شاهد مصدق، من جعله امامه قاده الی الجنه، و من جعله خلفه ساقه الی النار، و هو اوضح دلیل الی خیر سبیل؛ هر گاه کارها چون شب ظلمانی برایتان مشتبه و تاریک گردید به قرآن پناه ببرید؛ چون او شفیعی است که شفاعتش پذیرفته و شاهدی است که تصدیق شده است. هرکس او را رهبر خویش گرداند، وی را به بهشت رهنمون می سازد و هرکس بدان پشت پا زند، به جهنم سوقش می دهد. قرآن روشن ترین راهنما به سوی بهترین راه هاست.آری، قرآن بهترین مونس انسان در تنهایی ها و نگرانی های زندگی است که جلوه ای از علم و حکمت پروردگار و نشانگر عظمت خداوند متعال است. انس با قرآن، همراه شدن با گنجینه بی پایان و در اختیار داشتن برنامه جامع و کامل یک زندگی سعادتمندانه است که همه در پی آنند، ولی نمی دانند که در کنارشان قرار دارد و به قول معروف:یار در خانه ما گرد جهان می گردیمآب در کوزه ما تشنه لبان می گردیمقرآن برنامه زندگی انسان مسلمان و معارف آن، دوای دردهای مادی و معنوی همه انسان هاست. اساسا قرآن عهدنامه ای میان خداوند و مردم است. امام صادق علیه السّلام با اشاره به این عهدنامه گرانبها، به مسلمانان سفارش می کند که هرچه می توانند با این منبع وحی مانوس شوند و دست کم هر روز پنجاه آیه از این کتاب را تلاوت کنند:القرآن عهد الله الی خلقه فینبغی للمسلم ان ینظر فی عهده و ان یقرا فی کل یوم خمسین آیه؛ قرآن عهدنامه خداوند متعال به انسان هاست؛ برای یک مسلمان شایسته است که به این عهدنامه بنگرد و در هر روز پنجاه آیه از آن را تلاوت کند.چنانچه ما مسلمانان با قرآن مانوس نشویم و به آن عمل ننماییم، مورد شکایت و عتاب رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم قرار خواهیم گرفت که فرمود:یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا؛ پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند.
آداب انس با قرآن
گاهی ممکن است به ذهن انسان این سوال پیش بیاید که چگونه برخی انسان ها که انس با قرآن دارند، از آن بهره نمی برند و در عمل انس با قرآن را نشان نمی دهند؟ امام محمدباقر علیه السّلام در پاسخ این پرسش انس گیرندگان با قرآن را سه گروه معرفی می فرماید که دو گروه اول هرگز از انس با قرآن بهره مند نمی شوند مگر بهره اندک مادی، ولی گروه سوم بهره واقعی و معنوی را از قرآن خواهند برد.آن حضرت می فرماید:قراء القرآن ثلاثه؛ رجل قرا القرآن فاتخذه بضاعه، و استاجر به الملوک و استطال علی الناس، و رجل قرا القرآن فحفظ حروفه و ضیع حدوده، و رجل قرا القرآن فوضع دواء القرآن علی داء قلبهفاسهر به لیله و اظما به نهاره و قام به فی مساجده و تجافی به عن فراشه فباولئک یدفع الله البلاء و یزیل الاعداء و باولئک ینزل الله الغیث من السماء و باولئک یدیل الله من الاعداء و الله لهؤلاء فی قراء القرآن اعز من الکبریت الاحمر؛ قاریان قرآن سه دسته اند؛۱. شخصی که تلاوت و انس با قرآن را ابزاری برای کسب سرمایه مادی و یا کسب موقعیت در نزد حاکمان و یا مایه فخر و مباهات در میان مردم قرار دهد.۲. شخصی که با تلاوت و انس با قرآن، آداب ظاهری را رعایت کرده، ولی حدود و شرایط و دستورهای واقعی آن را اهمیت نداده و ضایع می کند (انس صوری با قرآن دارد).۳. کسی که قرآن را بخواند و دوای آن را بر دردهای دل و دین خود قرار دهد. او با قرآن شب زنده داری می کند، عطش معرفت و معنوی اش را با قرآن فرو می نشاند. در مساجد با قرآن قیام می کند، برای قرآن از بسترش جدا می شود. پس دفع بلا، نابودی دشمنان، نزول باران رحمت از آسمان و پیروزی بر مخالفان همه را خداوند به خاطر عظمت و جایگاه رفیع این گروه سوم انجام می دهد.
← بررسی اقسام ذکر شده
...

جملاتی از کاربرد کلمه انس با قران

امير المؤ منين على بن ابيطالب عليه السلام پيوسته با حق بوده و انس با حق داشت ، اواهل دنيا و طالب مال و جاه نبود، او با مردم ظاهر پرست و خود خواه و دنيا طلب انسى نداشت، او كردار و رفتارى بجز حقيقت نداشت ، پس چگونه ممكن بود طالبين دنيا و مردم جاه طلبو افراد ظاهرپرست و جاهل و غافل با او همراه و مقدم باشند.
انس با عالم الهی گیر به تو گفتم طریق انسانی
یکی از زمینه های آماده و گستردۀ تدبّر و پژوهش و تحقیق در قرآن که یکی از عوامل مؤثر در ایجاد و افزایش انس با قرآن نیز هست، روش تحقیق ساختاری در قرآن کریم یا سوره شناسی است. در فضای مطالعات سوره شناختی، شخص پژوهشگر و محقّق، با قرآن به عنوان یک کتاب چندصد صفحه‏ای با تقسیمات قالبی نه محتواییِ اجزاء و احزاب و اعشار و اخماس برخورد نمی‏کند، بلکه قرآن کریم برای او مجموعه‏ای است متشکّل از یکصد و چهارده سورة کوچک و بزرگ و پانصد و پنجاه و پنج زیرسوره یا واحد موضوعی یا رکوع، که سوره به سوره و واحد به واحد مورد بررسی و مطالعه و تدبّر و استفاده قرار می‏گیرد؛ جایگاه و اهداف و مقاصد هر یک از سوره های قرآن کریم بازشناخته می شود؛ محور یا محورهای موضوعی هر سوره کشف و بررسی و فعّال می‏شود و ویژگی‏های یکایک سوره‏ها خودنمایی می‏کنند.
ساخت منعم به انس خود علمش انس با او بدل شد از نعمش
و گفت: چندین گاه می‌پنداشتم که طرب در محبت حق می‌کنم و انس با مشاهده وی‌ می‌گیرم اکنون دانستم که انس جز با جنس نباشد.
نه هیچش الفتی با دانه و آب نه هیچش انس با آسایش و خواب
تو انس با جمال و جلالم گرفته‌ای وحشت‌سرای عالم انسان چه می‌کنی؟

ناچار از آميزش و همراهى با مردم دل كندم و از انس با آنان ماءيوس گشتم تا آنجا كه دشمنى روزگار و فرزندان زمانه بر من سهل شد و نسبت به انكار و اقرارشان و عزت و اهانتشان بى اعتنا شدم . آنگاه روى فطرت به سوى سبب ساز حقيقى نموده ، با تمام وجود در بارگاه قدسش به تضرع و زارى برخاستم و مدتى طولانى بر اينحال گذراندم .

شياطين جن و انس با وسائل گوناگون فريبكارى به طور مداوم به وسوسه مشغولند،آنها نيز ميخواهند تمام فكر شما را به خود متوجه سازند و از آن روز موعود بزرگى كه در پيش داريد منحرف سازند كه اگر فريب و وسوسه هاى آنها موثر افتد تمام زندگى شما تباه و آرزوى سعادتان نقش بر آب است ، مراقب آنها نيز باشيد.

چون ز نقش غیرخالی دید او لوح دلم در سرای انس با خود جان ما دمساز کرد
انس با محبوب اگر گیرد محبّ گرچه باشد یک نفس مطلوب اوست
طوسی چندبار در جلسات محفل انس با قرآن با حضور خامنه‌ای به عنوان قاری شرکت کرده‌است. وی ادعا می‌کند که از سال ۷۱ حداقل سالی یک بار خامنه‌ای را ملاقات می‌کرده و پس از فعالیت در شورای عالی قرآن این زمان به هر دو یا سه ماه یک بار افزایش یافت. وی رهنمودهای خامنه‌ای را کارگشا و آموزنده می‌داند.
نماز يكى از بهترين اعمال و فرايضى است كه خداوند به بندگانش لطف نموده و به آنها اجازه داده كه با او صحبت و رازونياز نمايند و روح خود را به وسيله انس با خداوندآرامش بخشند.
در كتاب مصباح الانوار از امام صادق (ع ) و او از پدرانشنقل كرده كه فاطمه (س ) هنگام احتضار، به اميرمؤ منان على (ع ) وصيت كرد: وقتى كه ازدنيا رفتم ، خودت مرا غسل بده و كفن كن و نماز بر جنازه ام بخوان و در قبر بگذار، و لحدمرا بچين و خاك بر قبرم بريز، و سپس بالاى سر،مقابل صورتم بنشين و بسيار قرآن بخوان و دعا كن ، زيرا آن هنگام ساعتى است كه ميتبه انس با زنده ها نياز دارد، و من تو را به خدا مى سپارم ، و وصيت مى كنم كه بافرزندانم به نيكى رفتار كنى .

مطلب ديگر آنكه : انس گرفتن با چيزهايى كه انسان را به خداوندمتعال مى رساند، در واقع يك نوع انس با خداوند محسوب مى شود، همانند انس با پيامبر ومعصومين (عليهم السّلام و انس با اولياى الهى ، همچنين انس با عبادات و قرآن كريم وامثال آن .

نگیرد دلم انس با هیچکس گرم بی رخ تو به جنّت برند
این آن رحمت است که سؤال در وی گم گشت، این آن لطف است که اندیشه در وی نیست گشت، این آن کرم است که و هم در و متحیّر گشت، این آن فضل است که حد آن از اندازه غایت در گذشت، بنده اگر طاعت کنی قبول بر من، ور سؤال کنی عطا بر من، ور گناه کنی عفو بر من، آب در جوی من راحت در کوی من، طرب در طلب من انس با جمال من، سرور ببقای من شادی بلقای من.

با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و كسب دانش و بينش ‍ حركت نماييد كه زندگى ، زير چتر علم و آگاهى آن قدر شيرين و انس با كتاب و قلم و اندوخته ها آنقدرخاطره آفرين و پايدار است كه همه تلخى ها و ناكامى هاى ديگر را از ياد مى برد.بشريت با همه پيشرفت هايش در علوم و فنون ، هنوز در گهواره طفوليت دانش است و تارسيدن به بلوغ كامل ، راه طولانى در پيش است .

شـيـخ كـليـنـى روايـت كـرده از مـنـصـور بن حازم كه گفت : گفتم به حضرت صادق عليه السـلام كه كدام عمل افضل اعمال است ؟ فرمود: نماز در وقت آن و نيكى كردن به والدين وجـهـاد (143) در راه خـدا، هـمـانا اگر كشته شوى زنده باشى نزد خدا و روزىخورى و اگر بميرى اجرت با خدا باشد و اگر برگردى بيرون بيايى از گناهان خود مـانـنـد روزى كـه بـه دنيا آمده اى ، عرض كرد: مرا پدر و مادرى است كه هر دو كبير يعنى پـيـرنـد و مـى گويند انس با من دارند و كراهت دارند از رفتن من به جهاد، حضرت فرمود:پـس قـرار بـگـيـر با پدر و مادرت قسم به آن خدايى كه جانم در دست قدرت او است كه انـس ايـشـان بـه تـو يـك روز و شـبـى بـهـتـر اسـت از جـهـاد يك سال .(144)