انتاج جزئی شکل سوم

معنی کلمه انتاج جزئی شکل سوم در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انتاج جزئی شکل سوم یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای جزئی بودن نتیجه در شکل سوم قیاس اقترانی است.
یکی از خواص شکل سوم قیاس اقترانی، این است که نتیجه همه صُوَر و ضروب مُنتِج آن، جزئی است، زیرا شکل سوم دارای شش ضرب منتج است که نتیجه در سه ضرب آن، موجبه جزئیه و در سه ضرب دیگر، سالبه جزئیه است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: (۱) جبر، فرید، موسوعة مصطلحات علم المنطق عند العرب.
۱. ↑ جبر، فرید، موسوعة مصطلحات علم المنطق عند العرب، ص۴۴۴.
...

جملاتی از کاربرد کلمه انتاج جزئی شکل سوم

مافوق‌گرایی سه شکل دارد: مافوق‌گرایی تنبیهی، اقتصادی و/یا ساختاری.: ۱۲  «مافوق‌پرستی» تنبیهی شکل «شدیدتر» مافوق‌گرایی است و به‌عنوان مجازاتی از جانب خداوند تلقی می‌شود.: ۱۳  مافوق‌گرایی اقتصادی شکلی معتدل در مورد اقتصاد خداوند است: برنامه او در تاریخ برای انتقال نقش «قوم خدا» از یک گروه قومی به یک گروه جهانی.: ۱۵  شکل سوم شامل اولویت عهد جدید بر عهد عتیق با نادیده گرفتن یا جایگزینی معنای اصلی قطعه‌های عهد عتیق است.: ۱۷  به عنوان مثال، در کلیسای اولیه، افزایش استفاده از تفسیر و تمثیل فلسفی یونانی باعث شد استدلال‌ها و نتایجی مانند آنچه ترتولیان هنگام تفسیر این جمله به دست بیاورد، بزرگتر به جوان‌تر خدمت می‌کند. (دربارهٔ یعقوب و عیسو، پسران دوقلوی اسحاق و ربه‌کا (Genesis 25.23) از نظر تمثیلی به این معنا تفسیر شد که اسرائیل به کلیسا خدمت خواهد کرد.: ۳۲٬۳۳ 
او قیاس را اصلاح کرد. او فقط سه شکل اول را می‌پذیرد، مانند طرح ارسطویی اصلی، و در آثار بعدی خود نیز اعتبار شکل سوم را مورد حمله قرار می‌دهد، که در آن به دنبال نمونه لورنتیوس والا است. راموس همچنین شیوه مدرن استنباط ارقام را از جایگاه ترم میانی در مقدمات، به جای اینکه آنها را، همان‌طور که ارسطو انجام می‌دهد، بر اساس رابطه متفاوت ترم میانی به واژه اصلی و فرعی قرار دهد، قرار داد.

شکل سوم: اگر حد وسط موضوع صغرا و کبرا باشد، شکل سوم به دست می‌آید. 

اهیه اشر اهیه (عبری :אהיה אשר אהיה) اولین از سه پاسخی است که موسی هنگامی که نام خداوند را در خروج ۳:۱۴ می‌پرسد دریافت می‌کند. در ترجمه انگلیسی جیمز پادشاه این جمله به معنی هستم آنکه هستم ترجمه می‌شود که یکی از نام‌های خداوند است. اهیه شکل سوم شخص واژه حی به معنی بودن است. اشر نیز در این جمله معمولاً به معنی آن ترجمه می‌شود. با اینکه جمله معمولاً به زمان حال ترجمه می‌شود ترجمه دقیقتر می‌تواند من آن خواهم بود که خواهم بود باشد زیرا شکل استفاده شده در این جمله آینده است.
ماریتن سه شکل خرد را مورد بحث قرار می‌دهد، که در آن خرد به‌عنوان «شکل عالی دانش که هدفی جهانی دارد و بر اساس اصول اولیه است، تعریف می‌شود. اولین شکلی که او توصیف می‌کند دانش متافیزیکی است. او ادعا می‌کند که عاقل‌ترین مردم کسانی هستند که «وجود خدا را حس می‌کنند». نوع دوم حکمت مورد بحث او علم قیاس است. و شکل سوم حکمت، به گفته ماریتن، الهیات است.